Viderefører norsk jazz

Den norske jazzbølgen slår fortsatt

Femkløveret Juno møttes på jazzlinja i Trondheim. Nå debuterer de med fullengderen «Young Star». (Foto: Markus Nymo Foss).
Femkløveret Juno møttes på jazzlinja i Trondheim. Nå debuterer de med fullengderen «Young Star». (Foto: Markus Nymo Foss).
Heldigvis for norsk jazzhistorie finnes unge, kompromissløse, ambisiøse og disiplinerte kvalitetsmusikere som insisterer på jazzens relevans, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Juno platedebuterer.

Nok en gang har den beryktede jazzlinja i Trondheim fostret et ungt stjernelag.

Juno har medlemmer fra rundt om i det ganske land, samt Sverige, og har siden oppstarten i 2016 etablert seg som et spennende liveband med flere internasjonale opptredener. Når de omsider slipper sitt debutalbum, er det med Kristoffer Lo, kjent fra Highasakite og Pelbo.

Det norske jazzbandet Juno består av Thea Ellingsen (vokal), Malin Dahl Ødegård (vokal), Mona Krogstad (tenorsaksofon) Georgia Wartel Collins (kontrabass) og Ingvald Vassbø (trommer). Nå debuterer de med fullengderen «Young Star», utgitt på Jazzland Records. Kunststudent Jenni Friis har tegnet plateomslaget.

Dystopisk inngang

Albumet åpner brått med en saksofonfanfare, etterfulgt av rapping over en akustisk drum and bass-rytme.

«They see everything, try to get away now, hide your feelings, they must now», synges det på hooket. Låta minner fint om det kaoset 2020 kan føles som: Fake news, nettovervåking og hatretorikk.

Annonse

Et sted mellom jazz, rap og pop har Juno funnet sin «sweet spot». Flere av låtene starter et sted og utvikler seg i uforutsigbare retninger. «Get Out» starter tørt og kult med rapping og kontrabass, men løser seg så opp i herlige harmonier med nydelig saksofonsolo og synthpad. Låta er som en godtepose, der man er nødt til å første spise de salte og sure bitene på toppen, for å nå ned til de søte bitene på bunnen. Det blir i høyeste grad en musikalsk reise å følge låtutviklingen og opplevelsen er av typen man kan savne ved mer strømlinjeformet popmusikk.

Innimellom låtene er små skits. «Mood 2» åpner spesielt fint, med to harmonerende vokaler. Frijazzen som etterhvert overtar fullstendig blir i  overkant, men kontrasteres fint på «Mood 3», som maler frem et deilig ambientlandskap. 

Lekent og sårt

Bandet formidler godt historier om identitet, kjærlighet og andre ting som angår oss alle. Men de gjør det med særpreg og inderlighet, og i mumleraptidene føles Junos krystallklare tekster på rapversene heller friskt og befriende.

«Persephone» og «Mike» er begge fine historiefortellende låter. «Need You to Know» er en sår og nydelig sang om det å vokse fra hverandre og ta farvel. «I have changed, how could I’ve known, I’m so sorry», synger Juno.

Flere ganger rykker det i dansefoten, som på «Baby I’m Shocked». Juno leverer fine rytmer, vokalharmonier og dynamikker, hvor styrken ligger i rendyrket dyktighet, men også en del mot til å variere og fornye.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)