Lytt til folket, Raja!

Vi ønsker ikke å begrense noens ytringsfrihet, nei. Vi ønsker demokrati

Kitsch-maler og Memorosa-medlem William Heimdal mener dagens stipendordninger og utsmykningskomiteer er «svært udemokratiske». (Foto: Per Heimly.)
Kitsch-maler og Memorosa-medlem William Heimdal mener dagens stipendordninger og utsmykningskomiteer er «svært udemokratiske». (Foto: Per Heimly.)
Kunstnere må gjerne sprute maling ut av anus, men det betyr ikke at nordmenn ufrivillig skal sponse det, skriver William Heimdal.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sløseriombudsmannen og Silje Heimdal (Frp) har vekket debatt om Kulturrådet.

Trine Skei Grande gjorde ikke noe med hvordan de offentlige midlene fordeles i kulturen da hun var kulturminister. I fjor sommer skrev Odd Nerdrum, Vebjørn Sand og jeg – i tillegg til flere andre kulturpersonligheter – en rekke kronikker hvor vi stilte oss spørrende til de faktum at klassisk figurative mottar nær null prosent av offentlige utsmykningsoppdrag og stipender, at det ikke eksisterer en eneste offentlig skole for de klassisk figurative malerne og at kunsthistoriefaget er dominert av modernister og Kitsch-fiendtlige.

Dette er alle faktum som hver enkelt kan finne frem til selv, på blant annet Kulturrådets og Koros nettsider. Men til tross for det store engasjementet, gjorde Skei Grande altså ingenting med denne håpløse situasjonen.

Skattebetalere i juryen

Enkelte som deltok i debatten argumenterte for at kunst og kultur ikke burde motta statlig støtte i det hele tatt, noe jeg personlig ser fordelene ved, siden en fri kultur aldri trenger å holdes kunstig i live. Men jeg tviler på at Kulturdepartementet blir nedlagt med det første, derfor må man være pragmatisk.

Vi foreslår derfor:

Annonse

1. De forskjellige institusjonene deles i to hovedretninger: 50 prosent modernisme og 50 prosent klassisisme.

2. Den norske skattebetaler får være med å bestemme hvem eller hva som får tildelt offentlige midler.

Udemokratiske stipendordninger

For i dag er stipendordninger og utsmykningskomiteer svært udemokratiske. Bare noen få korrekte mennesker med «riktig» utdannelse, altså kunsthistorikere med modernistisk utgangspunkt (det jo er ingen klassisk utdannelse i Norge), velger hvem som får tildelt våre skattepenger. Dette er noe det norske folk har åpnet øynene sine for i den siste tiden, gjennom Sløseriombudsmannen på Facebook.

Jeg mener at en kunstner skal få skape hva han vil. Jeg har ingen interesse i å begrense noens ytringsfrihet. Vegard Vinje må gjerne sprute maling ut av anus. Det jeg og det norske folk reagerer så meget sterkt på, er at vi ufrivillig sponser den slags.

Hvis kulturen skal finansieres av oss, ønsker vi at den skal finansieres demokratisk. Ikke av et oligarki som prioriterer egne interesser bestemmer hva som skal støttes. Vår nåværende kulturminister, Abid Q. Raja, trenger ikke bestemme hva god og dårlig kunst er.

Som kulturminister er han nødt til å lytte til det norske folk. Vi ønsker ikke å begrense noens ytringsfrihet. Nei, vi ønsker demokrati.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)