Herbie Hancock til Sandvika

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

60 år lang karriere med 14 Grammy-priser. Dette er det du trenger å vite om den amerikanske jazzlegenden.

DET ER FÅ andre som har hatt større innflytelse på akustisk og elektronisk jazz og R&B enn Herbie Hancock. Miles Davis skrev i sin egen biografi at «Herbie var et steg etter Bud Powell og Thelonious Monk, og jeg har ikke hørt noen som har kommet etter ham».

Herbie Hancock ble født i Chicago i 1940. Han ble gutten som spilte Mozart på piano med Chicago Symphony Orchestra som 11-åring. Inspirert av Oscar Peterson og Bill Evans, begynte han å spille jazz først på videregående. På denne tiden utviklet Hancock også sin interesse for elektronikk og vitenskap, og gikk ut med grad i elektronisk ingeniørskap fra Grinnell College.

Trompetist Donald Byrd oppdaget Hancock like etter, og etter to års jamming var Herbie signert det legendariske jazzplateselskapet Blue Note som soloartist.

Annonse

«TAKIN’ OFF» ble hans debutalbum, en umiddelbar suksess. Hitten «Watermelon Man» var en del av albumet. Året var 1963, det samme som da Herbie Hancock ble en del av Miles Davis’ Quintet, og karrieren blomstret de neste årene med en rekke hits og singler på Blue Note. Som «Maiden Voyage», «Empyrean Isles» og «Speak Like a Child». Han komponerte også Michelangelo Antonioni-filmen «Blow Up» fra 1966, som førte til en lang karriere også i film- og tv-musikken.

I 1973 forlot Hancock Davis, og la sammen et nytt band kalt The Headhuntes Band. Samme året slapp de albumet «Head Hunters», med hit-singelen «Chameleon». Det ble det første jazzalbumet noensinne som fikk platinum.

DISSE ÅRENE SPILTE Herbie Hancock for publikum på stadion-størrelser, og over hele verden. Ofte tilbake sammen med Miles Davis, Chick Corea eller Oscar Peterson.

Etter seksti år som profesjonell musiker er den amerikanske jazzlegenden igjen aktuell med ny musikk, og fortsetter der han alltid har vært: Verdensledende i krysninger mellom kultur, teknologi, entreprenørskap og musikk.

I 2013 fikk han prestisjefulle Kennedy Center Honor, og i 2014 tittulert «Norton Professor of Poetry» på Harvard University. Dette for hans forelesningsserie «The Ethics of Jazz» på universitetet.

I tillegg til å være en av de mest innflytelsesrike jazzpianistene noensinne, er den Hancock også svært engasjert i sin politiske og musikalske samtid. Han er engasjert i jazz- og musikkundervisning verden over, og ser det hele i sammenheng med å bidra til en bedre verden.

(Foto: Presse)

I FEBRUAR 2016 ble han tildelt Grammy Lifetime Achievement Award.

– Dette blir helt overveldende. Hancock har alt, han kombinerer elektrisk jazz med funk og rock som har påvirket og fortsetter å påvirke så godt som alle musikere i hele verden idag, sier Arvid Wam Solvang, musikkprodusent i Bærum Kulturhus.

Han peker på at bare bandet i seg selv ville vært en grunn til å innfinne seg i salen når Hancock leder sitt firemannsband, bestående av saksofonist og keyboardist, Terrace Martins, trommis Vinnie Colaiuta, bassist James Genus og gitarist Lionel Loueke.

Sistnevnte åpner for et bredere geografisk musikalsk uttrykk, noe også Hancock er opptatt av på sin kommende utgivelse, der Loueke bidrar.

Herbie Hancock spiller i Bærum Kulturhus 18. november, Stavanger konserthus 16. november Og Kilden teater og konserhus (Kristiansand) 17. november.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar