Overdreven avlysning

Abid Raja får kritikk for støtteordninger

Nesten halvparten av verdiskapningen i kultursektoren utenom film og dataspill vil gå tapt i år, ifølge en ny rapport fra Kulturrådet. Til sammenligning ventes det at norsk økonomi som helhet vil krympe med mellom 6 og 8 prosent. Nå får Kulturministeren får kritikk for lite fleksible og dårlig utformede støtteordninger til kulturlivet. (Arkivfoto: Annika Byrde/NTB scanpix.)
Nesten halvparten av verdiskapningen i kultursektoren utenom film og dataspill vil gå tapt i år, ifølge en ny rapport fra Kulturrådet. Til sammenligning ventes det at norsk økonomi som helhet vil krympe med mellom 6 og 8 prosent. Nå får Kulturministeren får kritikk for lite fleksible og dårlig utformede støtteordninger til kulturlivet. (Arkivfoto: Annika Byrde/NTB scanpix.)
I en ny rapport får kulturministeren kritikk for utformingen av støtteordninger til kulturlivet etter koronautbruddet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny rapport: Nesten halvparten av verdiskapningen i kultursektoren utenom film og dataspill vil gå tapt i år.

I en ny rapport får kulturminister Abid Raja (V) kritikk for utformingen av støtteordninger til kulturlivet etter koronautbruddet.

– Den største kritikken ligger i at virkemidlene ikke har vært fleksible. Det har gjort at man avlyste et stort antall arrangementer som kunne blitt gjennomført i mindre versjoner, sier Leo Grünfeld i Menon Economics, som har utarbeidet rapporten på oppdrag fra Kulturrådet.

Sammen med BI Centre for Creative Industries (BI: CCI) har de undersøkt hvor treffsikre og effektive ordningene er.

Aktører i kulturlivet har hatt minste ti ulike ordninger å forholde seg til. Rapporten finner at kunstnere i liten grad har forstått hvor og hvordan de skal søke på disse ordningene.

Annonse

I en e-post til Aftenposten skriver statssekretær Gunnhild Berge Stang (V) i Kulturdepartementet at myndighetene har tilpasset ordningene flere ganger. Målet har hele tiden vært at tiltakene skal være målrettet og effektive.

– Men det har vært veldig viktig å få dem raskt på plass fremfor å sikre millimeterrettferdighet, sier hun.

Nesten halvparten av verdiskapningen i kultursektoren utenom film og dataspill vil gå tapt i år, ifølge rapporten. Til sammenligning ventes det at norsk økonomi som helhet vil krympe med mellom 6 og 8 prosent.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar