Rapporten ingen ville ha

Den nye arbeidsmiljøutredningen på Kit er et dårlig stykke PR-arbeid

Som svar på 15 år med varsler fra studentene bestilte dekan Fredrik Shetelig en utredning om arbeidsmiljøet på Kunstakademiet i Trondheim. Men hva fikk de ansatte til å tro at dette handler om dem? Det er studentmiljøet som er råttent, skriver Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Som svar på 15 år med varsler fra studentene bestilte dekan Fredrik Shetelig en utredning om arbeidsmiljøet på Kunstakademiet i Trondheim. Men hva fikk de ansatte til å tro at dette handler om dem? Det er studentmiljøet som er råttent, skriver Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Det brenner på dass, men Kunstakademiet i Trondheim ba NTNU granske på kjøkkenet. Der fant de naturligvis bare røyk, skriver Subjekt-redaktør Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Moderinstitusjonen NTNU har gransket arbeidsmiljøet på Kunstakademiet i Trondheim.

Det har stormet på Kunstakademiet i Trondheim de siste 15 årene.

Studentkull etter studentkull har varslet om maktovergrep, studentgalleri opptatt til læreres private bruk, manglende pensumlister, og så videre.

Som et slags svar på dette, bestilte dekan Fredrik Shetelig en rapport som skulle se nærmere på forholdene ved Kit.

Synd er det da at han bestilte feil rapport.

Annonse

Les også: Betydelige problemer ved ledelsen på Kit

Studentene uteblir

Selv om konklusjonen tyder på at Kunstakademiet i Trondheim lider av betydelige utfordringer, var utredningens mandat å se nærmere på hvordan ansatte opplever å jobbe på Kit.

Utredningen som er blitt gjennomført av HR- og HMS-ansatte på moderinstitusjonen NTNU skulle kartlegge utfordringer og utforme tiltak for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø på Kunstakademiet i Trondheim.

Men hva får de ansatte til å tro at denne situasjonen handler om dem? At det brenner som mest blant de ansatte akkurat nå?

Trodde administrasjonen virkelig at utfordringene Kit står overfor best løses uten å gå i dialog med studentene?

At utfordringen ligger mellom de ansatte? I professorenes lunsjtilbud? I lønnspolitikken? I fagmiljøet?

Eller har Kunstakademiet i Trondheim bedt moderinstitusjonen NTNU granske der hvor de mest sannsynlig ville finne hyggelige funn?

Les også: Studenter beskriver Kit som et komplett kaos

Flott arbeidsmiljø

Med rapporten uttrykker Kunstakademiet i Trondheim et modig ønske om å granske egen institusjon, men i realiteten graver de bare i et selektivt hjørne av miljøet på skolen.

Ikke en eneste student har blitt hørt i arbeidet med rapporten.

Da vil man jo sannsynligvis finne det de omsider fant: Et godt arbeidsmiljø.

I utredningen får instituttleder Florian Schneider ros for å være visjonær, føre instituttet framover, tenke langsiktig og for sitt arbeid med å gjøre Kit til en integrert del av NTNU.

Nestleders evne til å jobbe strukturert og «fungere som lim i organisasjonen» pekes også på som «svært viktig».

I den konkluderende rapporten på 86 sider vises det til at det stort sett er gode relasjoner mellom de ansatte:

«Mange ansatte uttrykker stor glede og stolthet over å være ansatt ved instituttet, og er glad i arbeidsplassen sin.»

De beskriver kollegiatet som «en stor familie», og omtaler Kit-ledelsen som «dyktige fagfolk, kompetente teknikere og gode folk i administrasjonen», heter det i utredningen.

Det er bare å gratulere. Men når skal de ta studentenes varsler på samme alvor?

Les også: Kit kaller kritiske studenter inn på teppet. Uhørt, skriver Danby Choi

Dårlig stykke PR

Rapporten de burde ha bestilt er en studentmiljøutredning, ikke en arbeidsmiljøutredning.

Arbeidsmiljøutredningen gjør pent lite for å løse den lange striden mellom studenter og ansatte på Kit.

Det brenner på dass, men granskerne har undersøkt kjøkkenet. Klart man kan finne forbindelser når man tross alt leter i samme hus, men effektivt for brannslokkingen blir det bare ikke.

Den mest vesentlige nyansen om hvordan studentene beskriver å studere på Kunstakademiet i Trondheim uteblir.

Og dermed fremstår Kits nye utredning først og fremst som et dårlig stykke PR-arbeid.

For det første fordi at prosjektgruppen finner flere alvorlige mangler, men som regel fordi at de arbeider utenfor sitt mandat om å granske kun arbeidsmiljøet.

For det andre fordi rapporten omsider lanseres en fredags ettermiddag (mon tro de har lært av stortingspolitikernes beste kommunikasjonsrådgivere).

For det tredje vil de som leser NTNUs arbeidsmiljørapporter i helgetimene finne mer enn at «Kit gransker seg selv».

Særlig dette er verdt å poengtere, da administrasjonen på Kit lenge har vist til arbeidet med utredningen som en unnskyldning for ikke å svare i detalj på studentanklager tidligere.

Igjen må man spørre seg hvordan en arbeidsmiljøutredning skal svare for noe som helst rundt anklagene som er blitt fremmet fra studenter.

86 sider senere venter mange fortsatt på en bekreftelse på at studentenes varsler og anklager blir tatt på alvor.

Les også: Ingen munnkurv på Kit, skriver Fredrik Shetelig

Betydelige problemer

Det er fullt forståelig at situasjonen oppleves som håpløs for studentene på Kunstakademiet i Trondheim.

Skal det ta enda et år før de har utredet studentenes situasjon?

På det 16. året har administrasjonen enda ikke har utredet en rapport som formelt bekrefter å ha forstått studentanklagenes alvor og omfang.

Flere av studentene har uttrykket at de ikke har tillit til den interne klagebehandlingen, og derfor er det på sin plass at moderinstitusjonen NTNU tar grep og utreder denne situasjonen.

Det holder ikke å si at de ansatte omsider har det bra.

En utredning må behandle og bekrefte studentenes varsler som betimelige, reelle og alvorlige, og tvinge Kunstakadmiet i Trondheim til å jobbe konsentrert med å bedre situasjonen for studentene.

Dette uteblir fullstendig fra Kits nye arbeidsmiljøutredning, selv om prosjektgruppen trekker frem at Kit har alvorlige problemer knyttet til kommunikasjon og åpenhet i ledelsen.

Ansvarsfordelingen er uklar, og de ansatte sliter med å realisere vedtatte programendringer, heter det i utredningen.

Dette går naturligvis utover studentene, men det holder ikke å nevne dette i andre leddsetning.

Nå må Kunstakademiet i Trondheim tørre å grave i hva som gjør studentenes situasjon så ubehagelig at flere vurderer å slutte.

Er det på tide å bestille en ny utredning?

Les også: Det kommer en ny evaluering, svarer Kit

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom