Ingen tegn til bedring i statsbudsjettet

Etter åtte år med Erna er kunstnerøkonomien uendret

Leder for Norske billedkunstnere (NBK) Ruben Steinum slakter regjeringen Solbergs siste budsjett. Foto: Jannik Abel.
Leder for Norske billedkunstnere (NBK) Ruben Steinum slakter regjeringen Solbergs siste budsjett. Foto: Jannik Abel.
Idet den sittende regjeringen takker for seg, blir forhåpentligvis fraværet av en reell satsning på kunstnerpolitikk også historie, skriver NBK-leder Ruben Steinum.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er NBK er ikke fornøyd med Erna Solbergs siste statsbudsjett.

Etter åtte år med regjeringskonstellasjonene under Erna Solberg står kunstnerne så å si på samme sted.

Et tydelig uttrykk for den den manglende prioriteringen av kunstnerøkonomien, er den stadig utsatte kunstnermeldingen.

Det foreslåtte kulturbudsjettet for 2022 viser nemlig ingen tegn til en vilje til å bedre kunstnerøkonomien eller styrke finansieringen av kunstfeltet til tross for at behovet har vært velkjent i en årrekke.

Jobber for nesten ingenting

I kunstnerøkonomiutredningen Kunstnerens autonomi og kunstens økonomi fra 2015 var den tydelige nedgangen i inntektsutviklingen til kunstnere dokumentert. Spesielt dårlig stilt var de visuelle kunstnerne.

Annonse

I Kulturutredningen 2014 het det blant annet at: «Området for billedkunst, kunsthåndverk og offentlige rom er et av områdene på det statlige kulturbudsjettet med svakest økonomisk vekst etter innføringen av Kulturløftet. Området preges av å være et felt hvor det ikke har skjedd så mye nytt i politikken etter 2005 – med unntak av planene for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design».

Siden 2014 har de statlige driftsbevilgningene til institusjonene på det visuelle kunstfeltet mer enn doblet seg. Bevilgningene har økt med over 700 millioner i perioden, hvorav Nasjonalmuseet alene har hatt en økning på over 600 millioner.

Dette kan etterlate inntrykk at kunstfeltet har blitt overøst med penger deler av perioden, men det gjelder riktignok nesten bare Nasjonalmuseet. Realiteten er at kunstfeltet er underfinansiert, og at mangelen på finansiering rammer kunstnere hardest ettersom de ender med å jobbe for nesten ingenting. Nå må kunstnere og resten av det visuelle kunstfeltet vises samme ambisiøse satsningsviljen.

Betryggende med programfestet kunstnerøkonomireform

Arbeiderpartiets hovedprioritet er en kunstnerøkonomireform, har partiets kulturpolitiske talsperson Annette Trettebergstuen tidligere uttalt.

Det er betryggende at dette er programfestet, ikke minst fordi dette behovet også har blitt uttrykt flere ganger av partiene som nå utgjør flertallet på Stortinget. Denne reformen bør fungere som et skikkelig oppgjør med den manglende betalingen av kunstnere. Kunstnere må sikres utstillingshonorar for jobben de gjør, utstillingsvederlag for visningen av kunsten samt produksjonsmidler til å skape kunstverkene. Vi trenger en kunstnerøkonomireform for å kunne en mulighet til å velge kunstneryrket på bakgrunn av egnethet, vilje og innsats fremfor sosioøkonomisk bakgrunn.

Årets statsbudsjett, noen relevante tall

Kunstnerstipendene

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 6,6 millioner kroner til etablering av 20 nye arbeidsstipendhjemler.

Arbeidsstipendets størrelse foreslås økt fra 283 210 kroner til 290 570 kroner. Det innebærer at stipendsatsen vil øke med 7 360 kroner fra 2021 til 2022, som tilsvarer en økning på om lag 2,6 pst. Antallet hjemler foreslås økt fra 536 til 556.

NBK har bedt om etablering av 140 stipendhjemler til det visuelle feltet. Den årlige tildelingsprosenten for statlige arbeidsstipender bør være på minimum 35 prosent. Stipendene må til enhver tid tilsvare minst 50 prosent av gjennomsnittsinntekten i Norge og sikre pensjonssparing. De årlige tildelingene til de visuelle kunstnere ligger gjennomgående langt under snittet for alle kunstnere. Rundt 10 prosent av kunstnere innen alle kunstfelt som søkte statlige arbeidsstipend i 2021 fikk tilslag på søknaden. For de visuelle kunstnerne ligger snittet for tildelingene i løpet av de siste årene på omtrent 6,5 prosent.

Utstillingshonorar

Bevilgningene til utstillingshonorarordningen blir på 6 millioner kroner. Det er en betydelig nedgang siden i fjor, da beløpet lå på 9 millioner. Pilotordningen med utstillingshonorar ble innført for å sikre at kunstnere får rimelig betaling for arbeid med utstillinger.

I våre undersøkelser kom det frem at på de 53 visningsstedene med statlig finansiering vises det om lag 100 000 kvadratmeter samtidskunstsutstillinger, med verk av omlag 2000 kunstnere. For å finansiere betaling av honorar til kunstnere for alle disse utstillingene er det behov for 74,5 millioner kroner.

Se også NBKs kunstpolitiske krav.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner