Kulturstreiken

Staten bør strekke seg langt

Teaterforestillinger og konserter avlyses ettersom stadig flere kulturarbeidere tas ut i streik. Nå må arbeidsgiverne komme de ansatte i møte. (Foto: LO Stat).
Teaterforestillinger og konserter avlyses ettersom stadig flere kulturarbeidere tas ut i streik. Nå må arbeidsgiverne komme de ansatte i møte. (Foto: LO Stat).
De ansatte har vist seg villige til å finne en moderne løsning. Nå er det arbeidsgivernes tur.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Historisk kulturstreik.

Etter snart åtte uker er det tilsynelatende ingen tegn på enighet i kulturstreiken. Den siste meklingen har ikke ført frem, selv ikke etter tvungen mekling, overtidspress og pizza til møtebordet.

Det bør arbeidsgiveren ta ansvar for. Arbeidsgiverne er i denne sammenheng er store, offentlige kulturinstitusjoner. De leverer kultur i verdensklasse, takket være noen av landets aller beste kunstnere og norske skattebetalere.

Flere av disse institusjonene gikk med millionoverskudd under pandemien, med permitteringer, statsstøtte og kompensasjonsordninger. Kunstnerne har ikke kommet like godt ut. Ansatte har blitt permittert, mens frilansere har blitt stående uten engasjement.

Paternalisme

Kunstnere og kulturarbeidere i alle sjangre er en liten og utsatt gruppe i det ellers trygge norske arbeidslivet. Her har staten mulighet til å gå foran med et godt eksempel, i en bransje preget av usikkerhet underbetaling, tross høyt utdanningsnivå, sterk konkurranse og beinhard øving. Arbeidsgiveren bør strekke seg langt for å komme de ansatte i møte.

Annonse

Det mest nedlatende er arbeidsgivernes insistering på at arbeidstakerne tar feil. Direktørene ved Operaen, Nationaltheateret og Kilden har sendt ut nesten like e-poster til sine ansatte, der de forklarer sitt synspunkt.

«Den korte versjonen er at jeg med mitt beste skjønn mener at den pensjonsordningen vi har i dag, også er den beste for dagens og fremtidens ansatte i Operaen, inkludert alle frilansere som veksler mellom ulike arbeidsgivere», skrev operadirektør Geir Bergkastet til sine ansatte.

At sjefen vet sine ansattes behov bedre enn dem selv lukter av 1800-tallets paternalisme. At de i tillegg bruker sine daglige kommunikasjonskanaler til å undergrave arbeidstakernes egne synspunkter er dårlig kutyme i den norske forhandlingsmodellen. Det risikerer å skade tilliten til de ansatte på sikt.

Måten arbeidsgiverne insisterer på at arbeidstakerne ikke vet hva som er best for dem selv minner om 1800-tallets paternalisme. I 1889 var Fyrstikkpikene de første som streiket i Norge. (Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek).

Nå er det arbeidsgivers tur

De ansatte har lenge vært på vikende grunn. Gjennomsnittsalderen fortsetter å øke, samtidig som pensjonsalderen har stått på stedet hvil. Det betyr at vi må gjøre noe med pensjonsordningene, men ikke at arbeidsgiver burde få blankofullmakt. Som alt annet i norsk arbeidsliv bør det forhandles frem gjennom trepartssamarbeidet, uten at sjefen legger direkte press på de ansatte.

Det er hard konkurranse om de få arbeidsplassene i kultursektoren. Det betyr at de ansatte, ikke minst de som jobber frilans eller på midlertidige kontrakter, er spesielt sårbare for press. Lederne bør ikke misbruke sin posisjon til å sabotere forhandlingsprosessen.

I en arbeidskonflikt representerer arbeidsgiver sine egne interesser. Det bør lederne være ærlige på, i stedet for å forsøke å skjule seg bak påstått nestekjærlighet.

Dagens løsning er en midlertidig modell innført i 2016. Den gang gikk arbeidstakerne med på en midlertidig pensjonsordning, for redde institusjonenes økonomi. De ansatte har vist seg villige til å finne en moderne løsning. Nå er det på tide at arbeidsgiver kommer dem i møte.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg