Stjålne kunstskatter ender opp på verdens største museer

Pandora-papirene har avslørt kriminell praksis på museene

Historiker og lektor Anders Toft Lothe forklarer hvordan museer som The Met og British museum har blitt innrullert i ulovlige prosesser. (Foto: Privat.)
Historiker og lektor Anders Toft Lothe forklarer hvordan museer som The Met og British museum har blitt innrullert i ulovlige prosesser. (Foto: Privat.)
Pandora-papirene eksponerte ikke bare korrupsjon, skatteunndragelse og makteliter. De uetiske og kriminelle praksisene til museer og kunstsamlere har også blitt avslørt. Nå gjenstår det bare å se hva konsekvensene vil bli, skriver historiker og lektor Anders Toft Lothe.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Verdens største museer blir innrullert i ulovligheter, avslører pandora-papirene

Det er International Consurtium of Investigative Journalists som har stått bak de svært omfattende avsløringene knyttet til Panama-papireie, Paradise-papirene og nylig Pandora-papirene. Både IMF og USAs president Joe Biden har utrykt stor bekymring siden avsløringene har vist hvordan skatteparadisene er brukt av korrupte politikere, kriminelle nettverk og terrorfinansiering.

Men i Pandora-papirene rettet ICJI oppmerksomhetene mot et relativt uutforsket problem; tyveri, smugling og ulovlig kjøp av kunst og antikviteter. Disse avsløringene har vært knyttet til flere av verdens mest respekterte kunst- og kulturinstitusjoner. Ashmolean, The Met, British Museum og Det australske nasjonalgalleriet har alle kommet på listen over museer og gallerier som har kjøpt eller mottatt gjenstander som har vært gjennom det som beskrives som ulovlige prosesser.

Plyndring og tyvegods

Flere av museene som nå må tåle kritikk har en fellesnevner: Kunstsamleren Douglas Latchford.

Latchford var en kontroversiell figur i sin tid og ble kjent for sin betydelige samling av kambodsjanske antikviteter. Han var omtalt som en mann som hadde «plyndret Kambodsja» og skal angivelig eid en privat samling på størrelsen med den i kambodsjanernes eget nasjonalmuseum. Latchford skal ha opparbeidet samlingen gjennom samarbeid med Røde Khmer-regimet på 1970-tallet. Gjennom det London-baserte auksjonshuset Spink & Son solgte han store mengder gjenstander til museer og private samlere verden over, noe som resulterte i en betydelig formue og et tvilsomt renomme.

Annonse

Latchford var under mistanke store deler av karrieren som kunstselger. Bøkene hans om kambodsjansk kunst fikk hard kritikk da de ofte innehold bilder av skulpturer som skal ha vært plyndret, og da han gikk bort i 2020 var han under etterforskning av amerikanske myndigheter. Museene og kunstsamlerne som har vært koblet til Latchford har heller ikke sluppet unna. The Met i New York returnere kunstverk de hadde kjøpt av Latchford i 2013, og i 2016 ble den anerkjente gallerieieren Nancy Wiener tiltalt for å eie tyvegods, som inkluderte to statuer hun også hadde kjøpt av Latchford.

Lyspunkt og håp

Selv om dette så langt har vært en trist historie om tyveri og plyndring, er det et stort lyspunkt. Pandora-papirenes avsløringer kan ha berget det som er igjen av Latchfords samling og ført til at flere stjålne gjenstander blir returnert. Gjennom sitt samarbeid med Washington Post har ICJI avslørt hvordan Latchford før sin bortgang startet prosessen med å overføre sin formue og kunstsamling til datteren Julia Latchford. En formue tjent på plyndring og eierskapet av tyvegods skulle gjemmes i selskaper og fond i skatteparadisene på De britiske jomfruøyene og Jersey. Julia Latchford hadde fra tidligere gitt lovnader om å returnere flere gjenstander til kambodsjanske myndigheter, men er nå under et betydelig større press siden det er avslørt hvordan hun lenge har vært involvert i farens arbeid. Det samme presset ligger nå også på museene, galleriene og kunstsamlerne som har vært koblet til Latchford.

Hva mer kan gjøres?

ICJIs avsløringer viste en dimensjon knyttet til bruken av skatteparadis og avsløringene har hatt effekt. Etter avsløringene har flere kunstmuseer i USA allerede gått i dialog med amerikanske myndigheter for å overlevere gjenstander og kunst til kambodsjanske myndigheter. Men Tess Davis, lederen av organisasjonen Antiques Collection, har uttalt at hun er skuffet over responsen så langt. Kambodsjas kulturminister, Phoeurng Sackona, har også bønnfalt det internasjonale samfunnet om hjelp til å spore opp tyvegodset.

Men hva mer kan gjøres? De store globale initiativene som forhåpentligvis kommer i kjølvannet av Pandora-papirene (som de annonserte planene til Biden-administrasjonen og IMF) må inkludere et søkelys på mer transparens i den internasjonale kunsthandel. Museene, galleriene og samlerne som har vært involvert med samlere som Latchford må holdes ansvarlige og ikke få muligheten til å gjemme seg bak unnskyldninger og lovnader om å gjøre opp for seg. Presset på Latchfords etterkommere må også opprettholdes.

Men mest av alt må ICJI få støtten de ber om. Dette må være økonomisk støtte fra uavhengige økonomiske kilder som ikke er knyttet til stater eller internasjonale organisasjoner. Kritisk journalistikk har nok en gang avslørt uhyggelige sider ved verdenssamfunnet. Muligheten til å ta grep har kommet. Om ikke det skjer er det bare et spørsmål om tid før en ny Douglas Latchford dukker opp og fortsetter plyndringen.

Anders Toft Lothe (31) er historiker og lektor i den videregående skolen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper