Pressemelding

Ellevill vekst for Subjekt i 2021

Jubler mye: Subjekts redaksjon har slått alle resultatmål for året. Det er blitt jublet for lesertallsrekorder, abonnementsmilepæler, pressestøtte og dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
Jubler mye: Subjekts redaksjon har slått alle resultatmål for året. Det er blitt jublet for lesertallsrekorder, abonnementsmilepæler, pressestøtte og dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
I år har Subjekt mer enn doblet inntektene. Nå trenger avisen minst fire nye ansatte.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt vokser.

Subjekt har gjort et kjempeår i 2021. Det skriver også fagbladet Journalisten.

Inntektene har mer enn doblet seg fra 3,2 millioner i fjor til 7,7 millioner i år. Det er en omsetningsvekst på 240 prosent.

I tillegg har redaksjonen bikket 2.600 abonnenter, vært utsolgt for annonseplasser og slått egen sidevisningsrekord 26 måneder på rad.

– Dette er resultat av den fabelaktige innsatsen Subjekts redaksjon og salgsavdeling har lagt ned i den norske kulturjournalistikken, sier sjefredaktør Danby Choi.

Annonse

Det feires med bonusutbetalinger og lønnsøkninger til alle ansatte i Subjekt AS, samt honorarøkninger til alle frilansere.

Nå leses Subjekt av 125.000 unike brukere månedlig, med over 500.000 sidevisninger i samme periode. Choi mener Subjekt har kommet for å bli.

– Subjekts lesere og abonnenter forteller oss stadig at vi er nødvendige. Det er også tallenes tale. Enhver abonnent bestiller mer kritisk kulturjournalistikk, sier Choi.

Harde nyheter og åndelig føde

Subjekt har satset på nyhetsjournalistikken i 2021, men uten at det skulle gå på kompromiss med det omfattende anmelderiet.

– Det lovet vi ved inngangen til 2021, og vi har holdt vårt løfte om å satse på både de harde nyhetene, men også på den selvstendige refleksjonen og samtalene om kunst, sier han.

Choi peker blant annet på kunstanmelderiet.

– Subjekts anmeldere står for et av landets mest omfattende kunstanmelderi. Utrolig nok konkurrerer vi med Klassekampen, som får 42 millioner kroner i pressestøtte hvert år, om å publisere flest kunstanmeldelser i året, sier han, og fortsetter:

– Vi bruker store deler av budsjettet vårt på å utvikle anmelderiet. Det betyr også at vi dekker en rekke utstillinger som ikke får omtale i andre medier, og som faller mellom stolene. Det er et samfunnsansvar vi tar på alvor.

I tillegg til nyhetsdekningen og anmelderiet har Subjekt gitt ut en egen håndbok om kunstens plass i samfunnet og arrangert Subjektprisen større enn noen gang.

– Ikke minst har vi utviklet en rekke nye stemmer i den norske offentligheten, og hele veien stilt kritiske spørsmål ved den norske kulturen og kulturlivets praksiser, sier han.

Ny energi

Da Choi ble nominert at Oslo redaktørforening til prisen Årets nyskaper, skrev juryen i sin begrunnelse at Subjekt skapte nytt liv i deler av den norske kulturjournalistikken.

– Jeg er sikker på at vi har skjerpet kulturdekningen i andre store medier. Nå ser vi mindre av den ukritiske og servile kulturjournalistikken, og det er gode nyheter, sier han.

Choi har lenge argumentert for at den ukritiske kulturjournalistikken ikke har «livets rett».

– Kulturjournalister har lenge ansett seg selv som kulturlivets representanter i journalistikken, og ikke journalistikkens representanter i kulturlivet. Slik gjør de både kulturlivet og seg selv en stor bjørnetjeneste, sier Choi, og fortsetter:

– Næringslivet blomstrer blant annet fordi at de har kritiske næringslivsjournalister på nakken. Kulturjournalister som vil gjøre kulturlivet en tjeneste, bør begynne å stille flere kritiske spørsmål.

Og flere kritiske spørsmål skal det bli. På nyåret vokser Subjekt med fire nye ansatte. Sekretæren er allerede ansatt, og offentliggjøres snart, mens stillingene som debattredaktør, journalist og selger har få dager igjen til søknadsfristen.

– Vi ser stort frem til det nye år med flere kollegaer med på laget. Subjekts lesere kan forvente enda mer kritisk kulturjournalistikk, åndelig føde og spennende nyvinninger, sier han, og avslutter:

– I tillegg til mine utrolige kollegaer, må vi takke Subjekts lesere, abonnenter, annonsører og støttegivere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar