Svarer konsertarrangørene

Både kulturlivet vårt, og de som jobber der, er umistelige

Alan Walker holder konsert i Oslo spektrum sammen med andre kjente artister. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Alan Walker holder konsert i Oslo spektrum sammen med andre kjente artister. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Jeg vet at kulturarbeidere er fortvilte, slitne, usikre, forbanna og nedbrutte, og jeg forstår det, skriver kulturminister Anette Trettebergstuen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Seks norske konsertarrangører gikk ut mot kulturminister Anette Trettebergstuen for usikre utsikter. Nå svarer kulturministeren.

NEMAA og julekonsertarrangørene mener i VG og Subjekt at artister og arrangører opplever større usikkerhet i år enn i fjor. De påstår at jeg, som kulturminister, «starter med blanke ark, og vil lage helt nye ordninger som virker mer komplekse og uforutsigbare enn noen gang».

Her er det tydeligvis en misforståelse.

Det er ingen endringer i stimuleringsordningen for kultursektoren. Tvert imot er den videreført nøyaktig som den var, etter ønske fra sektoren selv. Ingen skal «i større grad utvise skjønn» i ordningen, og ingen blir «diskvalifisert fra å søke støtte fordi beløpet blir for stort for én aktør».

Så til kompensasjonsordningen.

Annonse

I innspillsmøtet jeg hadde med kultursektoren i desember, var det et tydelig krav at kompensasjonsordningen måtte bli bedre. Allerede dagen før møtet ble det bestemt at ordningen skulle vare frem til sommeren 2022. Dette for å skape forutsigbarhet. I møtet fikk vi tydelige forventninger om at ordningen måtte ha tilbakevirkende kraft fra 1. november, og det la vi inn umiddelbart.

Som jeg tydelig kritiserte da jeg var i opposisjon, er jeg glad for at vi nå har likestilt arrangører og underleverandører i forslaget til forskrift. Det er like viktig å bygge en scene som å stå på en scene. Den aller største endringen var imidlertid at vi endret ordningen fra å kompensere tap, til å kompensere overskudd. Som den eneste sektoren i landet. Dette gjør vi fordi kultursektoren er annerledes, der mange lever av overskudd fra jul og sommer resten av året.

Dagen etter at regjeringen innførte smittevernrestriksjoner, la jeg frem vår beslutning om å sette av 1,1 milliarder kroner til kultur, og om å forbedre kompensasjonsordningen.

I høringsmøtet sist fredag var mange av deltakerne positive til forbedringene vi har foreslått, som i stor grad er resultater av innspill fra bransjen selv. Vi går nå gjennom alle høringsinnspillene som har kommet inn, og vurderer hver enkelt av dem. Det vil alltid være potensial for forbedringer, og jeg kommer ikke til å kunne innfri alle ønsker, men vi lytter og justerer for å lage en best mulig ordning.

Det er synd hvis NEMAA og julekonsertarrangørene ikke synes forbedringene er gode nok. Flere av punktene var jo spilt inn av NEMAA selv tidlig i desember.

Det er ingen blanke ark her, tvert imot er det videreføringer og nødvendige forbedringer. Kompensasjonsordningen, stimuleringsordningen, styrkingen av eksisterende virkemiddelapparat, den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, den kommunale kompensasjonsordninga, lønnsstøtte og kompensasjon for selvstendig næringsdrivende skal til sammen være et solid sikkerhetsnett for kulturbransjen.

Men ja, det gjenstår fortsatt arbeid for å forsterke og forbedre ordningene ytterligere, i tillegg til å fortsette jobben med å sikre at kulturfolk kan få være det de er, nemlig arbeidsfolk. Med de samme regninger som andre arbeidstakere. Derfor er jeg glad for at vi nylig fikk åpnet for 200 publikummere, og at vi skal videre raskt.

Vi skal snart presentere forslag til en bedre modell for beregning av antall personer på et arrangement, fordi det er urimelig at selv de store arenaene ikke får ha flere enn 200 i publikum. Dessverre så aldri forrige regjering på en slik løsning, men innførte samme strenge regler for alle. Vi må derfor gjøre denne jobben nå. Vi ser også på bruk av koronapass, begge deler kommer vi med i løpet av kort tid.

Kulturstøtten skal sørge for å holde hjulene i gang, slik at flere kan oppleve kunst og kultur i hele landet, og derfor håper jeg så mange som mulig nå går på konsert, teater og forestillinger i den grad det er mulig.

Både kulturlivet vårt, og de som jobber der, er dyrebare og umistelige. Tiltakene skal selvfølgelig ikke vare en dag lenger enn nødvendig. Jeg vet at kulturarbeidere er fortvilte, slitne, usikre, forbanna og nedbrutte, og jeg forstår det. Jeg vet ikke hvor lenge vi må leve med koronaviruset, men jeg vet at vi skal stille opp for kulturen så lenge det varer. Derfor jobber vi nå alt vi kan med bedre ordninger og mer tilpassede tiltak. Det skulle bare mangle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner