Subjekt mener

Dårlig kamuflert MDG-politikk

Bergen kommune har innført bærekraft og mangfold som krav til kunstnerne som søker om tilskudd fra kommunen. Dette er ikke en støtte til kunsten, det er dårlig kamuflert MDG-politikk, skriver Subjekt i ukens leder.
Bergen kommune har innført bærekraft og mangfold som krav til kunstnerne som søker om tilskudd fra kommunen. Dette er ikke en støtte til kunsten, det er dårlig kamuflert MDG-politikk, skriver Subjekt i ukens leder.
Kulturlivet må ikke la seg bruke som politisk verktøy av de sittende myndighetene, skriver Subjekt i ukens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Kulturbyråd i Bergen, Katrine Nøtvedt (MDG), har innført mangfold og bærekraft som kriterier for å få kunststøtte fra Bergen kommune.

Da statsminister Erna Solberg uttalte seg i den omstridte «Ways of Seeing»-saken, var det mange som reagerte. Men hva var det som luktet så ille av den tidligere statsministerens uttalelse?

Jo, det var stanken av at «armlengdes avstand»-prinsippet ikke ble observert fra statsmaktens øverste hold.

Teateret mottok over syv millioner direkte fra Kulturdepartementet (staten), og da Fremskrittspartiet (regjeringen) like etterpå foreslo å frata Black Box teater statsstøtten (for å ha vist et politisk stykke teater) fikk vi alle kjenne på hvor skjør den frie kunsten kan være i møte med de sittende politikerne.

Kulturpolitikk, ikke politisk kultur

Det heter tross alt kulturpolitikk, og ikke politisk kultur.

Annonse

Etter nasjonsbyggingen, og siden etterkrigstiden, har det vært tverrpolitisk enighet om «armlengdes avstand»-prinsippet i den norske kulturpolitikken. Prinsippet handler om å skape en avstand mellom politikerne og dem som forvalter pengesekken til kulturlivet, fordi noe annet minner om kulturpolitikken fra land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Kulturrådet ble opprettet i 1965 for å skape en slik avstand mellom politiske myndigheter og frie kunstnere. Kulturrådet skulle være leddet i mellom som sørget for at kunststøtten ble forvaltet på kunstfaglige premisser.

Et ideal som utfordres

Dersom politikerne mener alvor i at et fritt kulturliv gjør samfunnet rikere, må de legge til rette for fri kunst, uten å blande seg inn i innholdet.

Men opp igjennom har vi sett flere forsøk på å bryte med dette prinsippet.

Nå er det kulturbyråden i Bergen, Katrine Nødtvedt (MDG), som i den gode saks tjeneste vil gjøre justeringer på hvordan Bergen kommunes kunstmidler forvaltes.

Siden i fjor har hun lansert to nye kriterier («dimensjoner») som skal telle med i vurderingene av de innkommende søknadene om tilskudd til kunst: mangfold og bærekraft.

Det høres kanskje ut som en uskyldig idé, men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Se bare for deg hvilket oppstyr det ville skapt, dersom en KRF-byråd innførte nestekjærlighet som krav for å få innfridd støtte til kunst.

Kunst for kunstens skyld

Det er ikke det at verken mangfold, bærekraft eller nestekjærlighet er viktige verdier. Men det er heller ikke mangfold, bærekraft eller nestekjærlighet som gjør Hitchcocks filmer gode. Tvert imot er de gode fordi filmene graver i det mørkeste og mest grusomme i oss som mennesker.

God kultur har med andre ord lite med godhet å gjøre. Og kunstnerne må få slippe å underlegge seg politisk korrekte strømninger i sin tid. Kunsten er best når den ikke blir stilt krav til. Når den er fri.

Så når MDG-byråden vil gi støtte til kunst, men krever ideologisk «return of investment», er ikke dette i realiteten en støtte til fri kunst. Det er dårlig kamuflert MDG-politikk.

Kunsten skal protestere mot virkeligheten, utfordre vår verdensanskuelse, forestille seg utopier og dystopier – og ikke minst: gjerne kritisere makten. Da kan vi ikke ha kulturpolitikere som ikke observerer noen av de aller viktigste forutsetningene for demokratisk og liberal offentlig kulturpolitikk. I beste fall vil vi risikere å få mer dårlig kultur. Både i demokratisk og kunstnerisk lys.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU