Subjektprisen 2018

Disse er nominert til Årets musikkutgivelse 2018

Subjektprisen 2018 deles ut under en prisutdelingsseremoni på Blå den 18. desember. Nå kan du være med på å stemme frem den endelige vinneren.

Dette er de nominerte musikkutgivelsene til Subjektprisen 2018.

I priskategorien «årets musikkutgivelse» har Subjekts redaksjonelle jury nominert åtte EP-er og fullengderalbum. Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme frem vinneren.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubbkonsept»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets artist»

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved formell prisutdelingsseremoni i Oslo 18. desember. Vinnerne i de respektive kategoriene utdeles en bronsestatuett utformet av kunstnerstudent Magnus Vanebo, bedre kjent som Subjekts eneste nettroll, @bananihue.

Stem på den du mener fortjener Subjektprisen innen de fire musikkategoriene i skjemaet nederst i artikkelen.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubbkonsept»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets artist»

Stem på den du mener fortjener Subjektprisen innen de fire musikkategoriene i skjemaet under.

Problemer med å fylle ut skjemaet? Bruk skjemaet her.

«Both» av Okay Kaya er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Both» av Okay Kaya (Su Tissue Records)

Som om ikke Okay Kaya skulle bergtatt deg med sitt vesen allerede, er stemmeprakten nærmest hellig. Går fra varmt og dypt, til så lyst at man tenker stemmen skal briste snart. Med «Both» viser Kaya Wilkins at hun kan skrive tekster som er så ærlige og direkte at det nesten blir ubehagelig. Og ubehagelig vakkert, i et tekstunivers som tar for seg kjærlighet, sex, prevensjon og depresjon – blant annet. Det er vanskelig å ikke  bli totalt oppslukt av det Okay Kaya forteller. En mager soveromsproduksjon er mer et rammeverk, enn komplette låter, men de skjøre produksjonene får tekstene og Kayas evne til å lage melodier til å skinne enda klarere gjennom. Spesielt låtene «Vampire» og «IUD» setter dype spor.

«Brødløs» av Geir Sundstøl er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Brødløs» av Geir Sundstøl (Hubro/Grappa)

En av musikk-Norges sterkeste bidragsytere med over 260 plateinnspillinger på baken, og visstnok landets største samling av strengeinstrumenter, gløtter på døra til sitt fjetrende rike med sin tredje soloutgivelse. Det er oppkalt etter en bydel i Halden, men ingenting føles det minste (brød)løst eller overflødig i det mektige og klangfylte landskapet. Assosiasjonene går til Ennio Morricone møter nordisk jazz, til fjelluft, til Flåklypa – og dessuten en smak av India, takket være tablaspilleren Sanskriti Sherestas bidrag. Å sanse «Brødløs» er som å være alene, men likevel ikke. De mange lagene av cinematisk magi gir en unik opplevelse. Som om det skulle vært musikken til filmen om Geir Sundstøl selv – han er jo nesten en legende.

«Bugge Wesseltoft og Prins Thomas» av Bugge Wesseltoft og Prins Thomas er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Bugge Wesseltoft & Prins Thomas» av Bugge Wesseltoft og Prins Thomas (Smalltown Supersound)

Når to av Norges viktigste musikere fra hver sin respektive hjemmebane, samarbeider, er det ikke så rart resultatet blir feiende flott. Tangentmaestro Bugge Wesseltoft og rytmesjef Prins Thomas har med minialbumet med samme navn, sammensmelta herlig norsk jazz og house, i en helstøpt flakong med et mangfold av deilige, frittstående lyder. Samarbeidet ble lansert med store forventninger – så klart – og det beste med det hele, er at det innfrir så det suser. Susing også i eksepsjonelt god lydkvalitet. 

«Døden lever lengst» av Sushi og Kobe er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Døden lever lengst» av Sushi x Kobe (Sony)

Å tørre å ta en krapp sving mot det konseptuelle kan være veldig modig for etablerte artister. Frie musikalske tøyler har heldigvis Onge $ushimane (Emir Hindic), Kobe-wan Kenobi (Kristoffer Uthaug) og hovedprodusent Mathias Humlen hatt på Sushi og Kobes etterlengtede debutalbum. Mørkt, manisk, skrikende og rasende. Absolutt ikke et album for radio, og absolutt det mest vågale de har gjort musikalsk i sin karriere. Humlen har utvilsomt bidratt med sin særegne stil og produksjon som hører mer hjemme i dunkle klubber med skummel belysning og anemiske tyskere på MDMA. Over disse basstunge og hjertedunkende beatsa, leverer Kobe sine sinteste vers, og sammen med Sushis unike stemme på hooks og refreng, er de en bedre duo enn gelé med vaniljesaus.

«God Mornings Norge» av Angelo Reira er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«God Mornings Norge» av Angelo Reira (NMG/ G-Huset)

En ting er å ha livserfaring, men ytterst få som har bikka litt over 20, lyder som om de skulle levd en mannsalder. Angelo Reira har en mektig vokal og flow som er rå og nede, innimellom også omsorgsfull, men alltid til stede. Tonaliteten speiles i verselinjene og gir vant rap-tematikk ny svung. Kanskje det kommer av hans mange flaneringsturer i fjellet. Loddefjordingen hoppet inn i 2018 som et velslipt stikk fra siden, med en lang og vågal fullengder, i et musikklandskap der de fleste nykommerne i urban-sjangeren følger ruta med hitbaserte publikumsfrierier. «God Mornings Norge» vrir på, og harselerer med tidstypiske begreper,  med presise paralleller til hverdagen, innbakt i et tungt og fengende klubbsound. Det er enkelt, men høres nyskapende ut – også bruken av autotune (!). Et selvbevisst og selvsikkert debutalbum.

«Have Fun» av Smerz er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Have Fun» av Smerz (XL Recordings)

Catharina Stoltenberg og Henriette Motzfeldt gikk fra tradisjonell musikkpraksis, til elektro love, blanda det uskyldige og urørte med freidig tung industriell house og ble Smerz. Etter den kritikerroste debut-EP-en «Okay», kunne «Have Fun» i år markere duoens kroniske trang til å få skape catchy, smått angstfremkallende konstellasjoner, ispedd «hvor kom det fra?»-lyder, i hard kontrast til en skjør vokal som sender nostalgiske nikk til 90-/00-talls R&B – for ikke å nevne tekstene, som innimellom kan virke som de er hentet ut fra et chat-forum. «Have Fun» består i seg selv av ulike spenninger mellom soundscapes, UFO-aktig estetikk, og svært dansevennlige passasjer, men uten å vite hva som kommer rundt neste sving. Et gåsehudfremkallende møte mellom mykt, mystisk, og hardt.

«Lotus Eaters» av Outer Limit Lotus er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Lotus Eaters» av Outer Limit Lotus (Sheep Chase Records)

Outer Limit Lotus har i løpet av et år markert seg som et av Oslos mest solide og intense liveband. 2018 er også året de tok oss med på en mørk, psykedelisk og helstøpt reise, preget av klangfull gitar, enkelt, men virkningsfullt komp og dunkel dobbelvokal. «Lotus Eaters» balanserer i spenningslandskapet mellom goth, alternativ rock og indie. Singelen «Everything Ends Too Soon» fremstår nærmest litt munter i selskap med de andre sporene, mens «Night Scene» kunne vært filmmusikk til en dyster David Lynch-film. Lydbildet krydres med tamburiner og tidvis med breiale og støyende gitareffekter. En stemningsfull, vakker og speisa plate som fortjener mye mer oppmerksomhet.

«Natur» av Ondt Blod er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Natur» av Ondt Blod (Fysisk Format)

Gjengen fra det glade nord vet å både begeistre og utfordre sitt eget sound, ved å vise en radikal utvikling fra den knallsterke og langt hardere debuten «Finnmark». «Natur» er ei kiste spekket med spilleglede, riff som stikker til Slayer og Thin Lizzy, og ikke minst et solid låtmateriale med konfronterende tekster. Samtidig er det viet rikelig med plass til melodiøse vers og refrenger, så poppa og catchy, at Sondre Justad burde vært misunnelig. Poppa hardcore, det er fettenajs. Aller best er Ondt Blod på «Unge Kniva», «Start Han Opp» og den joik-prydete finalen «Giron», med Isák med på laget. «Natur» vokser for hver gjennomlytting, og plasserer Ondt Blod i toppsjiktet i moderne hardrock og metal.

«Proletar Adel» av Mae er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets musikkutgivelse. (Foto: Presse.)

«Proletar Adel» av Mae (Tee Productions)

Det norskspråklige comebacket fra tidligere kultmann og Tee productions-medlem Opaque, er trolig hans beste avgjørelse hittil i karrieren. «Proletar Adel» er et nært og ærlig tidsportrett av Oslo, servert som et knippe heimstad-monologer, smått sarkastisk, smått klagende, smått bedagelig, som slår spirer i nesa di om du lar det få plass. Mae (Morten Asdahl Eliassen) leker seg med rap-sjangeren rent formmessig, i en behagelig uhøytidelig, men samtidig gjennomgående tøff produksjon som fester seg til pannelappen din. Samtidig er det som soundet og flowen hans peker oss både frem og tilbake i tid. Jommen raner han også hjertet ditt med sin egen rufsete, uhøytidelige versjon av Finn Kalviks «Aldri i Livet» som ikke bare går rett hjem i gåsehudfabrikken, men er den siste puslespillbrikken som også gjør denne Tommy Tee-produksjonen komplett.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av