Subjektprisen 2018

Disse er nominert til Årets klubbkonsept 2018

Subjektprisen 2018 deles ut under en prisutdelingsseremoni på Blå den 18. desember. Nå kan du være med på å stemme frem den endelige vinneren.

I priskategorien «årets klubbkonsept» har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kandidater som konkurrerer om Subjektprisen 2018. Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme frem vinneren.

Uten et mangfold av klubbkonsepter, ville det norske utelivet vært en hel del fattigere. De programfestede og reisende klubbkonseptene bygger opp sin egne trofaste følgerskare med et gjenkjennelige preg over bookingen som varer.

I dag er det helt vanlig at klubbkonsepter oppstår og forsvinner som døgnfluer, men for et knippe norske klubbkonsepter er det hakket mer liv laga.

Da klubberne i Subjekt er forankret i hovedstaden, har vi i denne kategorien ikke ønsket å heve blikket utenfor Oslo – det ville blitt feil å nominere klubbkonsepter vi ikke har fulgt nøye med på. Dette er derfor en pris med bare nominerte i Oslo.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets musikkutgivelse»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets artist»

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved formell prisutdelingsseremoni i Oslo 18. desember. Vinnerne i de respektive kategoriene utdeles en bronsestatuett utformet av kunstnerstudent Magnus Vanebo, bedre kjent som Subjekts eneste nettroll, @bananihue.

Stem på den du mener fortjener Subjektprisen innen de fire musikkategoriene i skjemaet nederst i artikkelen.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets musikkutgivelse»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets artist»

Stem på den du mener fortjener Subjektprisen innen de fire musikkategoriene i skjemaet under.

Problemer med å fylle ut skjemaet? Bruk skjemaet her.

Ole-Espen Kristiansen er hodet bak technoklubbkonseptet Darkrooms. Darkrooms er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubbkonsept. (Foto: Jan Khür/Subjekt.)

Darkrooms

Matrixxman. Mareena. Shlømo. Shxcxchcxsh. Til felles for dem alle er ikke bare at du ikke vet hvordan du skal uttale navnene. Heller ei «bare» at de er noen av de mest vaskeekte technoprodusentene og -DJ-ene i verden. I tillegg til dette, har de nemlig hatt med Ole-Espen Kristiansen å gjøre. Sistenevnte, bedre kjent som O/E, er hodet bak Darkrooms – et av de mest populære klubbkonseptene på The Villa, hvor alle fire, kjent fra merkelapper som Dekmantel og Tresor, har spilt de siste to årene. O/E står også bak noen av de veldig få helproffe allnighterne i Oslo, der hvor Funktion One-anlegget henger ned fra taket, til tross for at det bare skal vare i en kveld. Klubbkonseptene hans kjennetegnes av mørkt, sabla god lyd og de fremste formidlerne av techno på line-up-en, for hvis ikke kan de spille under en annen paraply. På grunnlag av dette eneste technoparameteret og -kriteriet, har Darkrooms blitt et klubbkonsept man kan stole på. For i en tid der «alle» har blitt techno-DJ-er, er det kanskje bare heldig at vi har et klubbkonsept som virkelig har peiling på hva det egentlig dreier seg om, og slik har Darkrooms blitt go-to for de mest technovante veteranene i hovedstaden. I 2018 har Darkrooms fortsatt å være det kompromissløse technoklubbkonseptet på det som fra før av er en ganske så kompromissløs technoklubb, men til tross for sine seks leveår og det egentlig ganske så lite konkuransedyktige konseptet i et hav av technoklubbkonsepter, har Darkrooms’ standhaftige insistering på kvalitetstechno sørget for å fortsatt være et av de mest populære klubbkonseptene på The Villa i 2018.

Girls Club er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubbkonsept. (Foto: Presse.)

Girls Club

Til tross for hovedstadens ellers rike uteliv, har det ikke eksistert et utested for skeive kvinner i hovedstaden siden lesbeklubben SO ble lagt ned. Vakuumet skulle imidlertid ikke bli langvarig, for det siste året har damene bak klubbkonseptet Girls Club arrangert en rekke klubbkvelder på ulike utesteder hvor den primære målgruppen er skeive kvinner, transpersoner og ikke-binære. Ikke bare leverer Girls Club god stemning og populære Oslo-DJ-er når de inntar ulike venues; de har også gjort Oslos uteliv mer mangfoldig ved å skape en scene for de som ellers ikke alltid føler seg bekvemme ute på byen. Girls Club viser at det ikke finnes et motsetningsforhold mellom å ha en større samfunnsmessig brodd og et klubbkonsept med kvalitetsmusikk på anlegget, og må også berømmes for sin satsing på kvinnelige artister og DJs. Gjennom sin mangfoldige satsning skal de berike Oslos uteliv.

Monument er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubbkonsept. (Foto: Presse.)

Monument

Det norske, men engelskspråklige plateselskapet, klubbkonseptet og podcasten Monument har på få år plutselig blitt en av de ivrigste arrangørene i Oslo – med stor følgerskare i sosiale medier, helproff visuell identitet og smakfulle bookinger. De holder i hovedsak til på Blå, og arrangerte i år, i samarbeid med Sommerøya, en av de råere klubbkveldene i Oslo med den nederlandske DJ-duoen Artefakt – tidligere i år også den italienske technoprodusenten Neel, kjent fra produsentduoen Voices from the Lake. Gjennom sine så mange kanaler, formidler de klubbkultur for den gjengse hovedstadsborger, og med god smak. De har med seg proffe VJ-er på laget, og forvandler venues til unike og rike audiovisuelle opplevelser. Monument mobiliserer til store fester, og alt dette uten at vi i Subjekt engang aner hvem som står bak. Det gjør vi vel snart!

Oslos egne hus-DJ, Daniel Gude, er hodet bak klubbkonseptet Retro. Retro er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubbkonsept. (Foto: Danby Choi.)

Retro

Hver torsdag gjennom årets 52 uker kan man på Jaeger oppleve Daniel Gude, diskutabelt Oslos beste DJ, sitt helt egne klubbkonsept. Eller, OK, klubbens overordnede, Olanskii, også diskutabelt Oslos beste DJ, skal med selvfølge også ha ære for en stor del av bookingen, men det er Daniel Gude som er residenten som presenterer de så hakesleppaktig legendariske DJ-navnene vi ikke kan forstå at ender opp i pottitlandet Norge for å spille på en torsdag. Slik navnet tilsier, er Retro en slags reise tilbake til fremtiden, når klubbkonseptet presenterer noen av de som rolig bare fant opp house. Vi føler oss beæret som kan leve samtidig som flere av dem, som nå er over 60 og 70, og i Oslo. I så fall er det mest sannsynlig Retro som har invitert dem hit, mens Daniel Gude muligens er det beste vertskapet de kunne fått. For folk som Lil Louis, altså, som spilte på Retro på Jaeger i sommer. Til orientering så var det han som lagde en av verdens første houselåter. Carl Craig. Derrick May. Nicky Siano. De største houselegendene du kan forestille deg, bokstavelig talt.

Klubb til denne utsikten? Uteklubb er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubbkonsept. (Foto: Presse.)

Uteklubb

Open air-entusiastene bak klubbkonseptet Uteklubb har tettet et sårt trengt hull i norsk klubbing. Ute. Klubb. Som navnet tilsier, så liker de seg best ute, og med halv-hemmelige fester på noen av de finere utsiktsområdene i Oslo. Sommeren 2018 stod de bak noen av de vakreste øyeblikkene for norske klubbere, og det helt uten proffe rammer. Her rigger de opp med eget utstyr de handler inn med Vippsdonasjoner, og de fem, eh, 20 og noe år gamle selektørene bak klubbkonseptet er så søte at når politiet dukker opp for å stenge det som åpenbart er klubbing på kanten av det lovlige, så får de lov til å fortsette, heldigvis. Dette er ikke en oppfordring til politiet om å gjøre noe annerledes neste gang, for det er den eneste måten de kan vinne klubbernes tillit på; å la de gode arrangørene som Uteklubb få fortsette. Klubbing som konsept oppstod i det hele tatt som et avbrekk fra strenge rammer, og noen ganger er Uteklubb-slags klubbing den beste slags klubbing, og det har de vært bevis på et uvisst antall ganger i 2018.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av