Subjektprisen 2018

Disse er nominert til Årets klubb 2018

Subjektprisen 2018 deles ut under en prisutdelingsseremoni på Blå den 18. desember. Nå kan du være med på å stemme frem den endelige vinneren.

De nominerte innen priskategorien «årets klubb» er lansert. Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme frem den Osloklubben de mener har vært best i 2018.

I Subjektprisen 2018-kategorien «årets klubb» har vi, som en redaksjon som bare klubber i Oslo, kun hatt mulighet for å nominere blant hovedstadens uteliv.

Men noen av Osloklubbene har de senere årene blitt nevnt i prestisjetunge lister over Europas aller beste klubber. Og det er helt sant, at vi har noen ufattelig bra utesteder i denne byen. Se bare på denne listen her! Og stem på din favoritt nederst i artikkelen.

Les også: Dette er de nominerte til årets klubbkonsept

Les også: Dette er de nominerte til årets musikkutgivelse

Les også: Dette er de nominerte til årets artist

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved formell prisutdelingsseremoni i Oslo 18. desember. Vinnerne i de respektive kategoriene utdeles en bronsestatuett utformet av kunstnerstudent Magnus Vanebo, bedre kjent som Subjekts eneste nettroll, @bananihue.

Les også: Dette er de nominerte til årets klubbkonsept

Les også: Dette er de nominerte til årets musikkutgivelse

Les også: Dette er de nominerte til årets artist

Stem på den du mener fortjener Subjektprisen innen musikkategorien i skjemaet under.

Problemer med å fylle ut skjemaet? Bruk skjemaet her.

Utestedet Blå er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubb. (Foto: Presse.)

Blå

Er det én klubb som virkelig har blitt testa dette året, så er det Blå. Men samtidig som de tragiske voldsepisodene, har Blås publikum og stab valgt å stå opp offentlig for hva klubbing egentlig handler om. Det er kjærlighet og følelser, men også rasjonelt grunnlag for å bevare et av Oslos mest ikoniske konsertsteder. Klubben er en av byens beste helårsarrangører, spenner bredt, og byr på konserter og klubbkvelder som Oslofolk og turister sent glemmer – nå på 20. året. I år nomineres Blå for sin standhaftighet i truende tider for Osloklubbene, for sine krav om samarbeid og bedret kommunikasjon mellom klubb og myndighet, og ikke minst for alle de gode opplevelsene i jubileumsåret 2018.

Klubbinstitusjonen Jaeger er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubb. (Foto: Presse.)

Jaeger

.Osloklubben Jaeger er muligens den mest solide pakka klubb som du får i dette landet. Internasjonale medier mener at Jaeger er blant topp 20 i hele Europa, mens verdensomreisende DJ-er som har spilt der skriver hjem om hvor god lyd det er i den ikoniske, roterende, snekkerbygde DJ-boothen. Klubben har en fot plantet i dansemusikkens opphav, og samtidig også god – diskutabelt best – oversikt over hva som rører seg på den internasjonale klubbscenen akkurat nå. Slik har Jaegers musikkprofil blitt syrlig skarp, til tross for at den spenner over mange sjangre. Dette bunner i klubbens gjennomsyret kvalitetsbevisste stab, som også har satt klubbsosiologiske idealer i første rekke. Det skal være bra, men de skal også inkludere, slik klubbkulturens opphav i New York krevde på vegne av utstøtte minoriteter på andre arenaer. Dermed har Jaeger mangfoldig stab, mangfoldig publikum, mangfoldig artistprofil og mangfoldig whatnot, og også blitt en demokratisk arena på denne måten. En plass hvor alle farger og fasonger kan møtes for å danse med god grunn, og under daglig leder og bookingsjef Ola Smith-Simonsens strenge kriterier for god klubbkultur. Nå har vi ikke engang nevnt den eksjepsjonelle bookingen, og kunne nok ramset opp hundre navn som vi ikke forstår at en relativt liten Osloklubb har fått til å booke. Jaeger gjør nemlig Oslo om til en verdensby, virkelig, med sin internasjonale line-up, som i at DJ-er som spiller for titalls tusen helgen før, kommer på Jaeger for å spille for et par hundre helgen etter. Og det gjerne 52 helger i året, mens de står bak resident DJs som er blant hovedstadens aller beste. Rett og slett.

Kafé Hærverk er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubb. (Foto: Presse.)

Kafé Hærverk

2018 har vært Kafé Hærverks første hele driftsår, og allerede blitt stamsted for et mangfold av sentrumsbarn med interesse for eksperimentell elektronisk klubbmusikk og mongolsk strupesang likefullt. Musikalsk minner de om en slags Oslo World møter dark web, som vitner om en eller flere bookingansvarlige som graver dypt og presenterer det for en klubbmusikalsk elite, men uten å fremstå pretensiøs. Du vet aldri hva du går til, men at det er bra – med god lyd både inne i lokalet og i bakgården. De har ikke verdens beste DJ-booth og heller ikke noe særlig «kul» drinkmeny, men det er nettopp ting som dette som gjør Hærverk til en av årets beste klubber, til tross for at de diskutabelt egentlig er en bar som går under det snille pseudonymet kafé. De står nemlig støtt på for å være et alternativ til de andre utelivsaktørene, og med et tilbud for folk som vil ha eksperimentell elektronisk musikk – ja, mulig også sært, men av ypperste kvalitet, og med en ikke så jæla verken hipp, fin, proff eller pop tilnærming. Dette stråler gjennom Hærverks merkverdige stab, alt fra kjente samfunnsdebattanter som står i døra og til techno-DJ-veteraner som står i baren. Ved å prestere å være både kul og åpen, har de på kort tid blitt stedet for mange som har sett seg lei den europeiske opprustningen og profesjonaliseringen av utelivet.

Revolver er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubb. (Foto: Presse.)

Revolver

Da grunnleggerne av Revolver overtok Møllergatalokalene – i ruinene av en skatesjappe, pizzasjappe og Barong Sai – måtte de dele lokalene med en fisk og vilt-engros med hip hop-studio i bakrommet og bordell i annekset. Senere vokste Revolver seg til å ta over hele det røde huset i Møllergata, men lite lå an til at det skulle bli et levende kulturhus. De håpet å klare seg et år, men elleve år senere puster Revolver som bare det. De holder åpent 364 dager i året, har et sterkt fokus på å være arena for musikksjangre som ikke spilles på radioen, ser stadig etter nye talenter, og til en viss grad forsøker de faktisk også å unngå housemusikk, som vel, la oss være ærlige, sikkert er ganske overrepresentert i byen akkurat nå. Selvuttalt skal Revolver være en «rockperle», men selv med to bookingansvarlige i jobben om å opprettholde stedet som nettopp dét, er det gjerne både nye og eldre elektronisk-klubbkonsepter som Group Therapy og Ball ‘Em Up som har stått for en rekke av «årets klubb»-verdige kvelder der. Spør du oss, da!

The Vila er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets klubb. (Foto: Presse.)

The Villa

The Villa er veldig mye mer enn lange køer for Finnebassen. Det er kanskje klubben med det mest engasjerte publikummet i Oslo – noe de har blitt gjennom sin tungtveiende bookingprofil over lang tid. Samtidig så har klubben nærmest blitt fødestue for byens nye DJ-er, som senere blir residents og headlinere i hovedstaden. Med en smal sjangerbredde, men klubbmusikk av høy kvalitet i et spenn mellom Chicago house og Detroit-techno til groovy minimal og industriell techno har The Villa blitt et sted man kan dra uten å ha sjekket Facebook, fordi du vet at det alltid vil være ypperlig house og techno som spilles der. The Villa sikter på å være den beste klubben, og ikke bare en klubb. De har et byens aller beste lydanlegg, og til enhver tid en egen lysmann. Den anonyme fasaden, som ikke sier mer enn «The Villa Dancing Oslo» på en markise, sier kanskje noe om kommunens regler for eksponering i Møllergata, men nei, vi velger heller å tro at The Villa ikke ønsker å være klubben for alle, men kanskje heller for de som oppsøker klubbmusikken. I alle fall ikke de som drar ut for randomme hook-ups og enda mer randomme spritblandinger å spandere på dem. Slike standhaftige valg, og over lang tid, gjør The Villa til en av Oslos beste klubber. Og nå ser det endelig ut til at klubben har mange nok interesserte stamdansere. Eller kanskje har de til og med skapt dem.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av