Subjektprisen 2020

Disse er nominert til Årets scenekunst

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets scenekunst.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene, initiativene og kulturproduktene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året. Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Årets scenekunst

I priskategorien Årets scenekunst har Subjekts redaksjonelle jury nominert seks forestillinger fra Oslo, etter som vår scenekunstredaksjon befinner seg her.

Nå er det opp til deg. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Stem her

Hva var årets scenekunst?

Stem innen andre kategorier her

· Årets visningsrom

· Årets utstilling

· Årets kunstner

· Årets litteratur

· Årets scenekunst

· Årets film og tv

· Årets musikkutgivelse

· Årets artist

· Årets stemme

· Årets subjekt (lanseres fredag)

«Bestialitetens historie» var en av årets mørkeste forestillinger, men tidvis bikker bestialitetene over i det rent komiske, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Det norske teatret.)

«Bestialitetens historie» i regi av Ivica Buljan på Det norske teatret

Det var mye tiltalende ved prosjektet «Bestialitetens historie» (2020).

Stykket regisseres av selveste Ivica Buljan, den kroatiske regissøren som regnes som blant kontinentets mest sentrale, og kildematerialet er Jens Bjørneboe sitt hovedverk.

Det var derfor store forhåpninger knyttet til oppsetningen av «Kruttårnet» (1956), andre bok i Bjørneboes trilogi, men resultatet var alt annet enn vi forventet oss. Sex, punk, vodka og bråk. Her hyles det, det onaneres, lemlestes og humoren er går tidvis over i det pubertalt banale.

Buljan følger altså ingen oppskrift på godt teater. Det krever virkelig folk med kultur for å mestre noe slikt, og det fullbyrdes med glans. «Bestialitetens historie» var ikke bare på en av årets beste forestillinger, men kanskje også den mest nyskapende.

En av verdens mest ettertraktede koreografer samarbeidet med norske Nagelhus Schia Productions om «Duels», en vandreforestilling på Vigelandmuseet. (Foto: Antero Hein.)

«Duels» i regi av Damien Jalet, Erna Omarsdottir og Nagelhus Schia på Vigelandmuseet

I en kort periode før koronapandemien inntraff, pendlet stjernekoreografen Damien Jalet mellom Hollywood og Oslo. Han var nemlig aktuell med Madonnas «Madame X»-turné på den ene siden (av Atlanterhavet), og med danseoppsetningen «Duels» i Oslo på den andre.

«Duels» ble utsolgt ganger syv. De heldige få fikk oppleve Jalet, som sammen med den islandske dansekunstneren Erna Omarsdottir, hennes kompani Iceland Dance Company og det norske dansekompaniet Nagelhus Schia Productions fremførte en makeløs vandreforestilling i Vigelandmuseets ærverdige lokaler.

Den sjeldne opplevelsen – bestående av slående talent, banebrytende koreografi og Vigelands udødelige skulpturer som scenografi – er umulig å glemme. Skulpturene ble imitert, utfordret og beveget, og som den aller gjeveste kunsten åpnet «Duels» opp en helt ny verden. I rom etter rom.

Med «Et dukkehjem» (2020) beviser Nyquist at han er blitt en av landets viktigste regissører, på linje med gjeve kunstnere som Kjersti Horn og Peer Perez Øian. (Foto: Øyvind Eide.)

«Et dukkehjem» i regi av Mattis Herman Nyquist på Nationaltheateret

Det er godt over hundre år siden Nora sjokkerte ved å forlate mann og barn, og sjokkfaktoren har bleknet da hun har gjort det utallige ganger siden.

Det er med andre ord vanskelig å gjøre Henrik Ibsens mest spilte stykke, «Et dukkehjem» (1879), nytt og farlig igjen.

Stjerneskuddet Mattis Herman Nyquist klarer mot alle odds å gjøre nettopp det. Ved tilsynelatende enkle, men like fullt geniale grep moderniseres Ibsens klassiker. Dramatikeren mente selv at stykket ikke handlet om kvinnekamp, men «menneskekampen».

Samme tilnærming ser det ut til at ensemblet har hatt, da dette er en nyansert og gjenkjennbar oppsetning av et bekmørkt samlivsdrama. Med sin Ibsen-tolkning innlemmes Nyquist i en klubb nykommere flest knapt tør å drømme om.

Med «Et dukkehjem» (2020) beviser Nyquist at han er blitt en av landets viktigste regissører, på linje med gjeve kunstnere som Kjersti Horn og Peer Perez Øian.

I «Solaris» byr manuset på filosofiske problemstillinger som møtes med både ærefrykt og ironi. (Foto: Det norske teatret.)

«Solaris» i regi av Peer Perez Øian på Det norske teateret

Ane Dahl Torp faller ned fra himmelen og ned i Solarishavet. Slik starter et av de mest forunderlige stykkene vi har sett på lang tid.

Regissør Peer Perez Øian gjenbesøker på mange måter sitt Hedda-vinnende prosjekt «Solaris korrigert» (2015), det er nemlig ikke bare tittel som samspiller. Han gjenforener et vinnende lag for å skape et krysningspunkt mellom en drøm, død og oppstandelse.

En mer gjennomført og solid oppsetning vil være vanskelig å oppdrive, ettersom dette er så vanntett som det er mulig å bli.

Manuset byr på filosofiske problemstillinger som både møtes med ærefrykt og ironi. Og psykologi har knapt blitt mer latterliggjort siden Lars von Triers «Antichrist» (2009), som forøvrig ble dramatisert av Peer Perez Øian i 2013, og i settingen kjennes det riktig.

Regi og skuespill imponerer stort, men faller likevel i skyggen av det som utvilsomt er årets vakreste scenebilde. Sitt eget stykke, altså.

«03:08:38 Tilstander av unntak» er en oppsetning av grusomhetene som forekom 22. juli 2011. (Foto: Presse.)

«03:08:38 Tilstander av unntak» i regi av Tore Vagn Lid på Vega Scene og Det vestnorske teateret

Det er ingen skuespillere på scenen, ikke i tradisjonell forstand.

Skuespillerne er erstattet med scenearbeidere som opererer et avlangt bord hvor stykket skal foregå. «03:08:38 Tilstander av unntak» (2019) er en oppsetning av grusomhetene som forekom 22. juli 2011. Her er scenebildet i fokus, et hjemmesnekret uttrykk skrellet for estetisk verdi.

Og i et slikt enkelt uttrykk oppstår noe av det mest intrikate vi har sett på en scene i år. Forestillingen tilbyr en renskåret og ærlig gjennomgang av terroren som krevde 77 liv, og er en av de til nå mest respektable kunstneriske tolkningene av det urettmessige begått av Anders Behring Breivik. Stykket, av Transiteatret, ble først fremført i Bergen i juni 2019, og i 2020 ble sceneversjonen vist på Det vestnorske teateret i Bergen og på Vega scene i Oslo.

«+-» ligger et sted i mellom tradisjonelt teater og dans, men først og fremst er dette stilsikker kunst. (Foto: Corentin JPM Leven.)

«+-» i regi av Corentin JPM Leven på Black Box

Den franske kunstneren Corentin JPM Leven er kjent for å leke med form og uttrykk. Med forestillingen «+-» (2020) entrer han teaterscenen hvor han forteller sin egen sykdomshistorie gjennom virkningsfull koreografi.

Stykket lener seg i stor grad på det ytre, da det kun er noen få avbrekk med korte monologer, og i den anledning er det umulig å komme utenom Ann Mirjam Vaikla sublime scenografi, som åpner seg for oss gjennom finurlige sceneskifter.

Marianna Sangita A. Røes lydbilde står vel så sterkt og lydteknikerne får også lekt seg. Enkeltelementene er alle så mektige at de fyller et eventuelt fravær av tekst.

«+-» ligger et sted i mellom tradisjonelt teater og dans, men først og fremst er dette stilsikker kunst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av