Subjektprisen 2020

Disse fem er nominert til Årets kunstner

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets visningsrom.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene, initiativene og kulturproduktene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året. Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Årets kunstner

I priskategorien Årets kunstner har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kunstnere.

Nå er det opp til deg. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Stem her

Nå er det opp til deg å avgjøre hvem som er Årets kunstner.

Stem på din favoritt i skjemaet under!

Stem innen andre kategorier her

· Årets visningsrom

· Årets utstilling

· Årets kunstner

· Årets litteratur

· Årets scenekunst

· Årets film og tv

· Årets musikkutgivelse

· Årets artist

· Årets stemme

· Årets subjekt (lanseres fredag)

Subjekts anmeldere har fulgt A K Dolven tett. Gjennomgående er en stor begeistring for kunstnerens arbeider. I år nomineres hun til Subjektprisen. (Foto: A K Dolven Studio.)

Anne Katrine Dolven

Subjekt har fulgt Anne Katrine Dolven tett gjennom anmelderiet. Fra våre ulike anmeldere finnes en gjennomgående begeistring for kunstnerens arbeider.

Dolven, best kjent under kunstnernavnet A K Dolven, har vært blant våre mest profilerte og anerkjente kunstnere i en årrekke. Når hun nå trekkes frem som en av årets viktigste kunstnere, er det på grunn av en demning av begeistring som har samlet seg opp, men også grunnet et prosjekt som alt er over ti år gammelt, men som i 2020 endelig må sies å være kommet «hjem».

Hennes «Untuned Bell» består av en enorm bronsebjelle som grunnet sin manglende samstemthet med resten av klokkespillet ble fjernet fra Oslo rådhus i år 2000. Som kunstverk har den derimot fått en enda bredere klangbunn, og siden august har altså hovedstadspublikummet kunnet oppleve og ta del i prosjektet, og nå i dets naturlige kontekst.

Fra plasseringen like ved Honnørbrygga kan besøkende på ny la bjellelyden ringe ved hjelp av en tilgjengelig pedal. Enkelt, poetisk, vakkert og tilgjengelig; Anne Katrine Dolven har laget et av byens beste offentlige kunstverk, og det fortjener å verdsettes.

Bjørn Båsen maler så vakkert at du nesten ikke vil tro dine egne øyne. Nå venter vi bare på den første, store solopresentasjonen av Bjørn Båsen. (Foto: Privat.)

Bjørn Båsen

Så slående vakkert at du nesten ikke vil tro dine egne øyne.

Det er ikke mange som maler sånn lengre, men Bjørn Båsen er blant de få.

Kunsthistorieprofessor Siri Meyer ble så betatt av Båsens arbeider at hun bestemte seg for å skrive en bok om ham. «Wonderland» (2020) ble en 222 sider lang kunstbok, kanskje årets beste, og har bidratt til økt synlighet rundt kunstneren, som i år dessuten har blitt vist med en solopresentasjon på LNM, og med et utsmykningsoppdrag på Universitetet i Tromsø.

Arbeidene oser av disiplin, og ingen bør være i tvil om hvilket talent som kreves av disse svært tidkrevende, detaljorienterte, drømmeaktige og noe surrealistiske komposisjonene. Den gjennomgående signaturen og egenarten vitner om at kunstneren har funnet en rikholdig kunstnerisk åre.

Nå venter vi bare på den første store Båsen-utstillingen

I 2020 har Cassius Fadlabi vært hederskunstner på Kunstnernes hus' 90-årsjubileum, blitt kjøpt inn av Nasjonalmuseet og utstilt med solopresentasjon på Trondheim kunstmuseum. (Foto: Munchmuseet.)

Cassius Fadlabi

Han er kanskje er best kjent for sitt enorme konseptkunstverk fra 2015, «Kongolandsbyen», som startet en av vår tids største rasismedebatter.

Men det er 2020 som har vært Fadlabis år.

Cassius Fadlabi var blant annet utvalgt hederskunstner da Kunstnernes hus feiret sitt 90-årsjubileum i 2020. Med sitt enorme bidrag – et fargerikt gulvmaleri som senere i år ble kjøpt inn til Nasjonalmuseet – viste han seg nok en gang frem som en maler og bildekomponist uten like.

Som flyktning til Norge bærer kunstneren med seg en svært viktig historie, som Cassius Fadlabi setter ord på. I 2020 har Fadlabi hatt flere begeistrende solopresentasjoner, deriblant på TKM Gråmølna, hvor han med utstillingen «The Birds of Metal» formidlet historier om migrasjon, politikk, egen identitetskrise og mer på lerret og vegg.

Ina Bache-Wiig vil motvirke intoleransen med kunst som speiler provoserte betraktere som moralister. (Foto: Håkon Borg.)

Ina Bache-Wiig

Billedkunstner Ina Bache-Wiig har kjent utfrysning på kroppen. Siden har hun, gjennom kunstnerisk research og metode, fordypet seg i hva mobbmentalitet er.

I utestengingskulturens år er det få som lager mer samtidig kunst.

Kunstneren fra Eivindvik i Vestland tar opp et middelaldersk fenomen om å finne en syndebukk til fordel for gruppens identitet. Underveis i fordypningen kjenner hun igjen flere likheter mellom dagens nettsamfunn og den gamle, viktorianske moralismen og middelalderske inkvisisjonen.

Gjennom kunsten ønsker hun å motvirke intoleransen for kunstneriske uttrykk. Det har ikke bare vært populært, for med sin utstilling på LNM ble hun blant annet beskyldt for å bruke problematisk symbolikk. I 2020 har hun også blitt vist med en gruppeutstilling på Bærum kunsthall.

Joar Nango var årets festspillkunstner, og den første samiske noensinne. (Foto: Festspillene i Bergen.)

Joar Nango

«Joar Nangos samiske kunst er en motgift mot polarisering», skriver Gaute Brochmann i Arkitektnytt. Og viktigere blir det jo nesten ikke i vår tid.

Nango var årets festspillkunstner på Bergen kunsthall hunder Festspillene i Bergen, en meritt de færreste kunstnere kan skryte på seg. Bergen kunsthall har arrangert festspillutstillingen siden 1953, med gjeve navn på plakaten. Likevel er han dessuten den første samiske festspillutstilleren noensinne.

Og da hypen rundt kunstnerens bakgrunn omsider hadde lagt seg, viste det seg at Nango hadde laget en av de mest dynamiske, sosiale, åpne og ikke minst interessante Festspillutstillingene på lang tid. NRKs kunstanmelder mente 15 år, minst.

Nango er utdannet arkitekt fra NTNU. Kanskje er det derfor han inviterer både kunstnere og publikum inn som deltakere i hans kunstneriske rom, i et kunstnerskap som promoterer åpenhet, improvisasjon og brobygging. Ikke bare mellom nord og sør, men også mellom institusjon og besøker. Det trengs.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av