Subjektprisen 2020

Fem nominerte til Subjekts hederspris

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets subjekt.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året.

Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med tittelen.

Stem her

Hvem fortjener Subjektprisen i kategorien Årets subjekt?

Stem innen andre kategorier her

· Årets visningsrom

· Årets utstilling

· Årets kunstner

· Årets litteratur

· Årets scenekunst

· Årets film og tv

· Årets musikkutgivelse

· Årets artist

· Årets stemme

· Årets subjekt

Sammen med fire profilerte franske kvinner var den norske demokratiforkjemperen Dana Manouchehri på forsiden av gigant-ukebladet Le Figaro Magazine, i et oppslag om kvinner som motkjemper islamismen. (Foto: Privat.)

Dana Manouchehri

Tidligere i år landet norske Dana Manouchehri i Paris hvor en stor politieskorte tok henne imot.

For sammen med fire profilerte franske kvinner, stilte hun opp på forsiden av det franske stormagasinet Le Figaro Magazine, i et oppslag om kvinner som motkjemper den radikale islamismen.

Manouchehri ble oppringt av magasinet etter at de ble gjort oppmerksom på hennes harde arbeid for sekularisme i Norge. Den store plattformen benyttet hun til å belyse henrettingen og terroren som i år har foregått i islamismens navn.

Iført stiletthæler og utringet kjole fronter Dana Manouchehri kampen mot islamisme. Hun er en retoriker av rang, og arbeider blant annet med å øke innvandrernes tillit til det norske samfunnet, og den andre veien likefullt.

Dana Manouchehri er generalsekretær for det som passende nok forkortes til Lim – likestilling, integrering og mangfold – en ikke-statlig organisasjon som arbeider mot islamisme i Norge, og for demokrati og likestilling, integrering og mangfold.

De fem studentene som tok til motmæle mot «avkoloniseringen» av Kunsthøgskolen i Oslo har blitt hetset, sjikanert og scenenektet. Saken de kjemper er modig. (Foto: Morten Uglum.)

De fem Khio-studentene

Det har stormet rundt Kunsthøgskolen i Oslo etter sommerens store rasismedebatter. 137 studenter signerte blant annet et opprop som krevde av Khio-rektor Måns Wrange å ta «den strukturelle rasismen» ved Kunsthøgskolen til livs, og krevde nå «avkolonisering» av pensumlitteraturen, for så å erstatte dette med det kritikerne kaller for pseudovitenskap.

En mindre gruppe studenter, bestående av Magnus Vanebo, Andrea Veiden, Vebjørn Pedersen, Iris April Andresen og Elias Kallestein, har påpekt hvordan dette bryter med prinsipper om kunstnerisk frihet.

Å mene mot mobben og majoriteten er en modig øvelse. Og det har ikke bare vært populært. Utfordringen av kravene om å få såkalt skeiv teori og obligatorisk representasjon av minoriteter i alle ledd på Kunsthøgskolen har ført med seg hets, sjikane, scenenekt og verre.

De fem Khio-studentene frykter en ideologisering og politisering av fritt akademia. Argumentene er ikke dårlige. Kunsten skal være fri, og det innebærer rom til å utøve kunstnerskap og kritikk i alle retninger. Kunsten bør ikke være pliktet til å følge moralsk eller politisk aktivisme i sin tid. En kunsthøyskole bør etterstrebe undervisning i åpen refleksjon, ikke formgivende ideologi. De fem Khio-studentene slår et prinsipielt slag for en sak som egentlig angår oss alle.

Museumsdirektør Jérémie McGowan ble sagt opp på dagen, men fikk ingen begrunnelse. (Foto: Marius Fiskum.)

Jérémie McGowan

I mars kunne Subjekt rapportere at den radikale museumsdirektøren Jérémie McGowan hadde blitt avløst stillingen sin. Avløsningen kom fra hans overordnede styre på Nordnorsk kunstmuseum.

Han fikk 36 timer på seg til å pakke sammen og forlate kontoret for godt. Begrunnelsen fikk han ikke.

I henhold til kontrakten var det egentlig ingenting galt ved dette. Jérémie McGowan satt allerede på overtid.

Likevel skulle det vise seg å være starten på en av årets største kunstdebatter. For få timer senere var ansatte på Nordnorsk kunstmuseum i gang med protestene. De grupperte seg, markerte seg i spaltene, sendte inn klager til styret og krevde av styrelederen å gå. Flere av styremedlemmene trakk seg i protest.

Også i pressen begynte kommentatorene å engasjere seg for Jérémie McGowan. I Subjekt mente kommentator Ina Gravem Johansen at avløsningen minnet om et kupp muliggjort av koronakrisen. Flere krevde en skikkelig begrunnelse, og tvang frem en debatt om kunst og ledelse.

Alt sammen baserer seg på én ting, nemlig at Jérémie McGowan var en likt leder. I de ansattes klage til styret trekkes McGowans ledelse frem som inkluderende og nytenkende.

24 år gamle Klaus Mäkelä er den yngste sjefsdirigenten i Oslo-filharmonien noensinne. Men han er også et av de største dirigenttalentene i verden. (Foto: Dev Dhunsi.)

Klaus Mäkelä

I år åpnet Oslo-filharmonien sitt 101. konsertår med en 24-åring på podiet.

Allerede før påtroppingen fikk Klaus Mäkelä forlenget kontrakt som sjefsdirigent til totalt syv år.

Forventningene var skyhøye, men den unge, finske maestroen innfridde – og vel så det. NRKs musikkanmelder, Eivind Sandvik, trakk ham frem som det største dirigenttalentet han hadde opplevd i sine over 20 år i bransjen og som anmelder av klassisk musikk.

Og Mäkelä har en viktig jobb foran seg. Han skal gjøre klassisk musikk kult igjen, og mangfoldiggjøre publikum i salen.

Med Mäkelä som sjefsdirifent for Oslo-filharmonien, har vi ikke bare fått en dirigent i verdensklasse, men også en god formidler og publikumsvenn. Ikke minst også Norges best kledde mann.

Finnens entusiasme smitter, og at han vektlegger viktigheten av å fremføre ny musikk, lover godt for samtidsmusikken.

Klaus Mäkelä nomineres for sitt genuine engasjement for klassisk musikk og for å sette en ny gullstandard.

Magnus Boyd igangsatte kampanjen #RedAlert i Norge, hvor norske kulturinstitusjoner ble flombelyst i rødt for å markere frilansernes prekære situasjon. Siden ble frilansernes koronakompensasjonsordning forlenget. (Foto: Privat.)

Magnus Boyd

Den 30. september i år demonstrerte lys- og lydteknikere foran Stortinget mens de trillet flightcaser foran seg.

Det viste seg å bli kanskje årets aller vakreste demonstrasjon.

Og det er kanskje ikke så rart. Demonstrantene var profesjonelle arrangører fra kulturlivet – lyd- og sceneteknikere – som krevde bedre rettigheter i regjeringens tiltak for å slå ned koronapandemien.

Lyd- og lysteknikere er nemlig flest på frilanskontrakt, og stadig flere i det norske arbeidslivet blir selvstendig næringsdrivende. Noen må kjempe frem arbeiderrettighetene også her.

Det er nettopp det Magnus Boyd, først nesten alene, arrangerte.

Han foreslo å gjøre den internasjonale lyskampanjen #RedAlert norsk, og fikk med seg flere av Norges største kulturinstitusjoner på laget. Presis klokken åtte samme kveld lyste kulturbygg og konsertarenaer opp i flomrødt landet rundt. Munchmuseet, Operaen, Nationaltheatret, Oslo spektrum Grieghallen var bare noen institusjoner som viste solidaritet med landets frilansere innenfor kulturlivet.

Boyd turnerer vanligvis med band som Opeth og Dimmu Borgir, og stod i fare for å miste hele livsgrunnlaget 1. november, da regjeringens midlertidige frilansstøtteordning skulle ta slutt. På grunn av Boyd og andre pådrivere ble frilansstøtten utvidet ut året 2020 og inn i 2021.

Magnus Boyd var en sentral stemme for å øke bevisstheten rundt frilansarbeidere i kulturbransjen. Hans engasjement har økt sjansen for at kulturbransjen har en jobb å komme tilbake til når pandemien er under kontroll.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av