Subjektprisen 2018

Disse er nominert til Årets artist 2018

Subjektprisen 2018 deles ut under en prisutdelingsseremoni på Blå den 18. desember. Nå kan du være med på å stemme frem den endelige vinneren.

Subjektprisen 2018 skal deles ut 18. desember i Oslo. Nominasjonslisten er klar, og nå kan du være med å avgjøre den som går av med Subjekt-tittelen «årets artist».

I kategorien «Årets artist» har Subjekts redaksjonelle jury kommet frem til seks nominerte artister i Norge. Nå er det opp til deg å avgjøre hvem som går av med Subjektprisen i år.

Stem på dine favoritter innen musikkategorien i skjemaet nederst i artikkelen.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubbkonsept»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets musikkutgivelse»

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved formell prisutdelingsseremoni i Oslo 18. desember. Vinnerne i de respektive kategoriene utdeles en bronsestatuett utformet av kunstnerstudent Magnus Vanebo, bedre kjent som Subjekts eneste nettroll, @bananihue.

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubb»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets klubbkonsept»

Les også: Dette er de nominerte i kategorien «årets musikkutgivelse»

Stem på dine favoritter innen musikkategorien i skjemaet under.

Problemer med å fylle ut skjemaet? Bruk skjemaet her.

Bendik Giske er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Bendik Giske (Smalltown Supersound)

Hvem er denne karen alle snakker om? Med inspirasjon fra den skeive technoscnenen, har Bendik Giske levert og åndet på så mange steder dette året, at han ble til en slags obligatorisk vaksine. Veksla mellom klubbens dunkle og erotiske rom, til Operaen. Opererte på både jazzfestivaler og hippe Red Bull-musikkfestivaler og selvfølgelige Øya. Han mestrer det å blende inn der han vil. Bendik Giske er pop samtidig som han er sær som faen. Det er ingenting han ikke utfordrer, men fortryller alltid den gjengse konsertgåer der han presenterer. Fordi han bruker av hele seg – sin fysikk, sitt humør, sin sårbarhet, og ikke minst sitt oppsyn. I tillegg til instrumentet som blir summen av alle delene han injiserer det med. Gjør jazzen tilgjengelig for de usikre og uinnvidde. Men det går aldri på bekostning av kvalitet eller kunstnerisk frihet. Sax er det mest fascinerende som finnes når Giske er i rommet.

Emir er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Emir (Sony)

Han er en av de artistene det har vært knyttet aller størst forventninger til i 2018, fra både bransjefolk og ledende musikkritikere. Men som om den nylanserte solokarrieren ikke var nok, pangstartet 25-åringen året med ikke en eller to eller tre, men fire opptredener på en og samme By:Larm-festival. I år har han vært aktuell som vokalist i Softcore Untd. og soloprosjektet Emir. Soloshowet fikk anmelderiet til å skrive at Emir oste av kreativt overskudd – selv etter å ha tømt seg fire ganger samme uka. Og vi har enda ikke nevnt Su$hi x Kobe, som Emir Hindic er en hel halvpart av, med duoens helt egne karriere og fullengder-albumslipp i år. De solgte ut Rockefeller i høst, og bare måneder senere spiller Emir jaggu sin første solokonsert på samme venuen, riktignok en av de største i Oslo, som han nå har solgt ut tre ganger tidligere med andre bandprosjekter, men ikke uten å framføre på P3 Gull også – samme kvelden. Om ikke 2018 har vært Emir Hindic’ år

Girl in Red er nominert til Subjektprisen 2021 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Girl in red (Atomic Soul)

Reisen fra soveromsmusikk til topplisting gikk som et lyntog fra Berlin til Munchen. Girl in red knuste plutselig hjerter med sine upolerte tekster – som handler om å få sitt eget hjerte knust. Formen er enkel, men oppskriftene går samtidig rett i magen på deg. Estetikken er umiddelbart og tilgjengelig, samtidig som det er unikt. Så gjør hun jo alt sammen sjæl også. Ingen poseringer, ingen kleine instagram-kontoer, ikke noe dill. Kun sild. I en tid der både gitarbasert og såkalt angloamerikansk inspirert musikk nesten har blitt skjellsord, viser 19-åringe Marie Ulven fra Horten hvor gitaren hører hjemme i 2018.

Jakob Ogawa er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Jakob Ogawa (Playground Music)

Om den silkemyke stemmen ikke er nominasjonen verdig i seg selv, kan vi eventuelt begynne å ramse opp hvilke meritter 21-åringen har oppnådd i løpet av dette året. I 2018 har han først og fremst blitt internasjonal. Ogawa virker bare så vidt «kjent» i Norge, men spiller for tusener på Loolapalooza-festivalen i Argentina, selger ut venues i Berlin og streames millioner av ganger globalt. Jakob Ogawa leter etter impulser utenfor landegrensene og blander elementer fra både film, kunst og musikk. Resultatet er et forfriskende og uttrykksfullt lydbilde med en bittersøt klangbunn, som gjør at man sitter igjen med en fornemmelse av lengsel. Hva Jakob leter etter er usikkert, men som lytter lengter man i alle fall etter mer.

Larsiveli er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Larsiveli (Oslo Records/Def Jam Norway)

Han har vært gjennom en hard runde, men reiste seg med stil. I 2018 har han levert sterkt, som under årets Havna-festival som en av Def Jams nysatsinger, etter et deilig bidrag med «Baby» på Vin og Raps samlealbum. Så satte han standarden høyere med breiale «Mamma Mia», og viste seg enda mer fram på John Dee senere i høst. Styrken er hans ærlige vesen og fremtoning, og en evne til å kommunisere sterke følelser med stor selvtillit, men samtidig utvise en viss ydmykhet. Dette i perfekt kombo med å være teknisk god. Hans distinkte flow er udiskutabel; rett frem og fra hjertet. Er det noen som kan sjarmere med klesskift under en minikonsert, gå i helhvitt antrekk, og sporte briller uten styrke og bare eie det, så er det Larsiveli. Ingen attitudeproblemer her i gården. Er tross alt fra Horten.

Bandet Pom Poko er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Pom Poko (Bella Union)

Det startet med en taffeljazz-spillejobb på en veldig tilfeldig litteraturfestival, der de heller ville lage noe annet i stedet. Brått stod de på det anerkjente plateselskapet Bella Unions stolte pokalhylle. I dag spiller de så mange gigs at øving må foregå på scenen. Så er det også liveuttrykket som er Pom Pokos vare, rendyrker magien og synergien som oppstår i det umiddelbare møtet mellom stemmer og instrumenter i samtid. Kvartettens magi ligger i deres evne til å  infisere gamle metoder med friskt blod. Med instrumenter og vokal som lever litt sitt eget liv. Biter litt. Klorer litt. Tar den der spådde døende rocken til et nytt platå. Snart, muligens, nivå.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Snart lanseres de nominerte!
Presentert av