Sushi x Kobe på Sentrum Scene

Technovikingene er tilbake

Ida Madsen Hestmann
Ida Madsen Hestmann
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Sentrum Scene blir til et eneste stort raveparty når Sushi og Kobe inviterer til dansefest.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Det er godt å være bergenser i Oslo om dagen. For noen uker siden var det Vibbefestival på Rockefeller. Denne gang er det Kristoffer Uthaug og den mer profilerte Emir Hindic som viser sine nye triks i en av Oslos storstuer.

Introen på den rykende ferske skiva deres på «Døden lever lengst» danner også åpningsteppet, beaten pulserer som en stor organisme.

På scenen har douen plutselig rygget opp to podier på hver sin side, og leverer den mørke og gnistrende «C’est la mort». Litt i bakgrunnen, men fortsatt veldig synlig, står produsent Fakethias (Mathias Humlen) på en høyde, som en prest som skuer over menigheten sin, og tidvis sprer hendene ut til siden som om han skulle delt ut velsignelser. Med tanke på at han har produsert mesteparten av diskografien til Sushi x Kobe, har han velsignet oss og dem på flere måter.

Annonse
Emir Hindic og Kristoffer Uthaug er Inge Sushimane og Kobe-wan Kenobi (Foto: Ida Madsen Hestman)

Berghain i Oslo

Sentrum Scene er forvandlet til et slags rave i Berlin. Det syder og koker blant publikum. Jevnlig blir det kastet tomme og ikke så tomme plastglass med øl i en stadig høyere frekvens enn undertegnede har vært vant med i norsk konsert-kontekst. Det er tydelig at det røsker godt i mellomgulvene på folk. På «Overtenning» ender ei jente på gulvet av uvisse årsaker og må senere hjelpes av flere vakter for å komme seg ut av lokalet.

Douen viser også at de ikke bare kan klubbe hardt, med mer nedpå låter som «Skyller ned», med selskap av gullstrupen Charlie Skien (Andreas Høvset). Låta er en fin kontrast som viser rekkevidden i repertoaret deres.

En annen kontrast er den mellom Hindic og partneren  Uthaug. Der Hindic er både høyt og lavt på scenen, er Uthaug, mer reservert og tar ofte turen opp til Fakethias. Kontrasten dem imellom blir enda tydeligere når Hindic tar av seg på overkroppen og gjenoppstår som «technoviking».

Det er got å være bergenser i Oslo om dagen. (Foto: Ida Madsen Hestman)

Rutinerte liveartister

Det har blitt obligatorisk med moshpits på Sushi x Kobe-konserter, og før artistene formelt starter enda en med «Flasker på flasker» har det allerede vært et par nedi den kokende salen, men denne gangen splittes gulvet, som da Moses delte Rødehavet. Det er et mektig syn. Kontakten mellom artistene og publikum er upåklagelig. Mange norske og internasjonale artister kunne lært seg et triks eller to fra disse bergenserne.

Det blir naturlig nok allsang på «Tenker feil», men det største høydepunktet er trolig når Hindic spontant begynner å synge «Do you believe in life after love?» av Chers «Believe». Nokså forundret men lattermilde, er alle med her også. Det kunne kanskje ikke blitt en mer uforutsigbar og koselig slutt på det hele.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen