Filmene du bør se under Human 2019

I dag braker det løs for årets viktigste filmfestival

War of Art
War of Art
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Norges internasjonale dokumentarfilmfestival går av stabelen i dag. Dette er filmene du må få med deg.

Human, tidligere kjent som Human Rights Human Wrongs, går av stabelen denne uka og kan skilte med sitt største program noensinne.

Det er filmfestivalen der skaperne av filmene ikke tør å oppgi navnene sine i rulleteksten, og med god grunn og frykt for represalier.

Vi har dypdykket i programmet på det som må være årets viktigste filmfestival, og funnet frem filmene du absolutt bør somle deg til å se.

Human går av stabelen 25. februar, og foregår over syv dager på Vega Scene, Cinemateket, Kunstplass Contemporary Art og Khartoum Contemporary Art Center.

Annonse

Kvinnekamp 2.0

Kvinners rett til eie egen kropp og seksualitet er ikke akkurat en uproblematisk kamp. Den er også global. «#Female Pleasure» er en film som gir innblikk i hvor kompleks kampen er og fra fem ulike deler av verden. Gjennom kjønnslemlestelse i Somalia, til ulovlig vaginakunst i Japan, er filmen en rystende og engasjerende påminnelse om hvor mye som gjenstår i kampen for kvinnefrigjøring. Regissør Barbara Miller vil selv være til stede under festivalen.

Apartheid 2.0

En annen kamp som er langt fra over, er den mot arven etter apartheid i det sørafrikanske universitetssystemet. Men pulsen ble brått høyere i 2015, da studentmassene i Sør-Afrika så og si eksploderte med bevegelsen #Feesmustfall. Året etter førte studentopprøret til de største voldelige sammenstøtene i Sør-Afrika siden apartheids fall i 1994.

«Everything Must Fall» er en nær skildring av kompleksiteten i kampen for likeverd og rettferdighet, og vant Best South African Documentary på Cape Town International Film Market and Festival, 2018. Filmen har Norgespremiere under Human.

Aldri nok konspirasjonsteorier

Norske Piraya Film, som står bak flere prisbelønnede co-produksjoner og debattskapende filmer (som Oscar-nominerte «The Act of Killing», «The Magnitsky Act», og «Mogadishu Soldier»), har nok en gang hevet seg med på en prisvinnende uortodoks produksjon.

Med «Cold Case Hammarskjöld» blir vi med inn i et crazy virrvarr av teorier om hvem som drepte FNs generalsekretær Dag Hammarskjöld, som døde i en flystyrt i Kongo i 1961. Den kontroversielle danske filmskaperen Mads Brügger nøster opp én av teoriene om Hammarskjöld, men så blir han nysgjerrig på en annen konspirasjonsteori, den om det sørafrikanske apartheidregimets innblanding i spredningen av HIV/AIDS.

Mads Brügger vant beste regi under Sundance.

Rettsalsdrama på ekte

Dette er historien om da mannen bak en av historiens verste forbrytelser endelig ble stilt for retten i 2012: Lederen for den bosnisk-serbiske hæren, nemlig Ratko Mladic. Mladic ga ordren om å beleire Sarajevo og utføre folkemordet i Srebrenica, med et mål om å utslette alle ikke-serbere.

«The Trial of Ratko Mladic» følger den fem år lange rettssaken mot Mladic fra begge sider, og er et enerverende portrett av hans forbrytelser, men også et fascinerende møte med Mladics forsvarere, vitner og familie.

Den norske produsenten Sant & Usant er co-produsent med på filmen.

Steile fronter i politikken

Hva skjer i Ungarn om dagen? Ganske mye, du. Så mye at filmteamet bak «Hungary 2018» ikke tør å oppgi navnene sine i rulleteksten, i frykt for represalier. Virkeligheten kan som kjent være vanskelig å enes om, ikke minst i fremmedfiendtlige og polariserte Ungarn, der vi får et skummelt bilde av parlamentsvalgkampen fra i fjor.

I «Hungary 2018» følges opposisjonspolitiker og tidligere statsminister Ferenc Gyurcsány som leder partiet Demokratikus Koalíció (Demokratisk Koalisjon) i en kamp som virker ganske håpløs. Retorikken til det regjerende partiet er gjenkjennelig med en viss mann som leker president og babler om «Fake news» i USA. Elitene konspirerer om at Ungarn ødelegges ved å oversvømmes av flyktninger. På motsatt front står Ferenc Gyurcsány  og en liten hjelpeløs opposisjon som iherdig prøver å snu Ungarn tilbake til sine sosialdemokratiske verdier.

Kunst, krig og fred

Hva skjer når en gruppe kunstnere reiser inn i hjertet av Nord-Korea og utfordrer landets virkelighetsoppfatning, mens verden er på randen av en atomkrig?

I 2017 ble en gruppe internasjonale kunstnere invitert til Pyongyang. Deriblant den norske billedkunstneren Henrik Placht. I løpet av ti dager skulle de produsere samtidskunst og møte kollegaer fra et regime der alle kunstnere er statsansatte og de siste hundre år med kunsthistorie er sensurert vekk. Er det likevel mulig å drive meningsfull kulturutveksling?

Resten av festivalprogrammet finner du forresten her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen