Bergen Art Book Fair

Glem Frankfurt. Helgens bokmesse i Bergen var verdens fineste sted for kunstbøker

Trodde du at en bok bare bestod av flate sider samlet mellom en perm? Da må du tro om igjen. (Foto: Johanne Karlsrud)
Trodde du at en bok bare bestod av flate sider samlet mellom en perm? Da må du tro om igjen. (Foto: Johanne Karlsrud)
Neste år forventer vi at Kronprinsessens litteraturtog går fra Oslo til Bergen, skriver Subjekts litteraturanmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er For syvende år på rad arrangeres Bergen Art Book Fair i Bergen kunsthall.

Bak dørene til Bergen kunsthall svimler det med mennesker fra alle verdens hjørner og bøker du ikke trodde var bøker. Over fire dager arrangeres Bergen Art Book Fair – en bokmesse for kunstbøker, tidsskrift og mikroforlag.

Torsdag ble det arrangert seminarer på Litteraturhuset. Og siden den offisielle åpningsdagen fredag, har 55 lokale, regionale og internasjonale utstillere gjort kunsthallens ellers hvite, sterile rom om til en pulserende markedsplass.

Er dette kunst eller bok? Kunstbok eller bokkunst? På Bergen Art Book Fair får du god hjelp på veien til å reflektere ved både boktrykkerkunsten og ved boken som kunstverk.

I 2013 ble Bergen Art Book Fair arrangert på Bergen Kjøtt. Årets messe holdt til på Bergen kunsthall og tok imot publikum med åpne armer. (Foto: Johanne Karlsrud.)

Fra Kinakaal til Morten Langeland

Årets bokmesse arrangeres i samarbeid med Tekstallianse og Pamflett. Den er langt ifra like stor som kultur-Norges snakkis: Bokmessen i Frankfurt, hvor Norge i år var æresgjest. Men så er ikke de to bokmessene til for samme formål. Bokmessen i Frankfurt er på sin side verdens største salgsmesse for bøker, mens Bergen Art Book Fair så vidt har salg i fokus. Her finner du verken de store forlagene eller masseproduserte kioskvelterne.

Annonse

Har du for eksempel hørt om Kinakaal forlag? Vet du hva risografi er? Eller visste du at den norske poteten – obs, poeten [journ. anm.] – Morten Langeland selv anbefaler sitt publikum å kjøpe sin billigste lyrikksamling, en «bok» som er leporellofalset?

Bergen Art Book Fair samler små forlag og mindre kjente uttrykksformer som sammen blir storartet.

Risografi er en miljøvennlig og kostnadseffektiv trykkmetode som bruker soyabasert blekk. (Foto: Johanne Karlsrud)

Billedbøker for voksne

Foruten trekkspillbrettede bøker som kan minne om aktivitetsbøker for barn, selvsagt med et langt mer voksent og originalt uttrykk, er det mangt å fascineres av på de ulike standsene. Gjennom en rask Vipps-transaksjon kan du på Bergen Art Book Fair få tak i postere, fyrstikkesker og sokker (!). Det er likevel bøkene som er i fokus, uavhengig om de inneholder mange ord, få ord eller ingen ord. Dette blir publikum med jevne mellomrom påminnet om, ved at det blir annonsert boklanseringer i overetasjen som alle og enhver kan delta på.

Det faktum at messen er gratis er ikke det eneste som bidrar til at publikum føler seg tatt i mot med åpne armer. Utenfor den noe anonyme blokken er det nærmere minusgrader. Men inne medfører høylytte samtaler og trafikk-kork til at temperaturen stiger. Bergen Art Book Fair skaper en arena for kunstnere, kunstinteresserte, litteraturnerder og alle andre til å samtale åpent og usjenert om hva bøker og kunst er.

Både uttrykk og innhold i fokus- koste hva det koste vil. 55 ulike lokale, regionale og internasjonale småforlag skapte en dynamisk atmosfære på Bergen kunsthall. (Foto: Johanne Karlsrud.)

For hva er egentlig en bok?

Det Bergen mangler av en etablert skjønnlitterær forlagsbransje utkonkurreres med et sterkt miljø for småforlag, tidsskrift og selvpublisering. Årets bokmesse samler representanter for ulike sjangre og uttrykk, og utvider publikums forventinger til hva bøker og kunst er. Det er bilder, kanskje tekst og muligens sider, men ellers er det ikke lett å bedømme om «bøkene» hører hjemme i et bibliotek eller et museum.

Bergen Art Book Fair evner å suge den vanskelige kunsten inn med stor kraft, og ikke minst tilgjengeliggjøre boken som kunstform.

Neste år forventer vi at Kronprinsessens litteraturtog går fra Oslo til Bergen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar