Vakkert – med foruroligende undertone

Utstillingen tok tre institusjoner fem år å produsere. Resultatet ble akkurat det: En begivenhet

Under sitt professorat ved Kunsthøgskolen i Oslo ble den marokkanske kunstneren Bouchra Khalili kontaktet av tre forskjellige kunstinstitusjoner som ønsket å samarbeide med henne. Hun foreslo at Oslo kunstforening, Fotogalleriet og kunstprodusenten Transcultural Arts Production (Trap) slo sammen ressursene for å lage én felles utstilling. Det har blitt en begivenhet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Fra Foreign Office, multimedial installasjon. 2015. C-print, 100x120cm. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Mor Gallery i Paris.)
Under sitt professorat ved Kunsthøgskolen i Oslo ble den marokkanske kunstneren Bouchra Khalili kontaktet av tre forskjellige kunstinstitusjoner som ønsket å samarbeide med henne. Hun foreslo at Oslo kunstforening, Fotogalleriet og kunstprodusenten Transcultural Arts Production (Trap) slo sammen ressursene for å lage én felles utstilling. Det har blitt en begivenhet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Fra Foreign Office, multimedial installasjon. 2015. C-print, 100x120cm. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Mor Gallery i Paris.)
Algerisk anti-kolonialisme, en revolusjonær forfatter og «Black Panthers». Rollelisten er sterk, men Bouchra Khalilis utstilling oppleves større en sine bestanddeler, skriver Subjekts anmelder
Du må være abonnent for å lese artikkelen. Riv betalingsmuren én gang for alle!
Månedlig
3,–
Deretter kun kr. 245,–/mnd.
✓ Ingen bindingstid.
✓ 40% studentrabatt
✓ Betal med kort eller Vipps
× Betal med faktura
Halvårlig
725,–
Spar 50% nå!
Deretter kun kr. 1.450,–/halvår.
✓ Ingen bindingstid.
✓ 40% studentrabatt
✓ Betal med kort eller Vipps
× Betal med faktura
Årlig
1.950,–
Deretter kun kr. 2.450,–/år.
✓ Ingen bindingstid.
✓ 40% studentrabatt
✓ Betal med kort eller Vipps
× Betal med faktura
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar