Sånn kan det gjøres

En vakrere og mer virkningsfull aksjon skal man se lenge etter

Onsdag deltok et hundretalls norske kulturinstitusjoner i den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert. Demonstrasjonen som signaliserte alarmerende tilstander i kulturlivet globalt, hadde lokalt tilspissede budskap. I Norge var initiativtaker Magnus Boyd mest opptatt av at frilansernes kompensasjonsordning ikke måtte utgå denne måneden. Nå er de blitt hørt, og frilansordningen forlenges ut året. (Foto: Jil Yngland/NTB.)
Onsdag deltok et hundretalls norske kulturinstitusjoner i den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert. Demonstrasjonen som signaliserte alarmerende tilstander i kulturlivet globalt, hadde lokalt tilspissede budskap. I Norge var initiativtaker Magnus Boyd mest opptatt av at frilansernes kompensasjonsordning ikke måtte utgå denne måneden. Nå er de blitt hørt, og frilansordningen forlenges ut året. (Foto: Jil Yngland/NTB.)
Norske kulturarbeideres demonstrasjon er ikke overraskende den proffest arrangerte demonstrasjonen vi vil se på lenge. Mer virkningsfullt kan det knapt bli, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturlivets rop om en forlengelse av koronakompensasjonen til frilansere har blitt hørt.

322.000 nordmenn jobber frilans, og særlig i norsk kunst- og kulturliv er arbeidstakere organisert slik. Av norske lyd- og lysteknikere er hele 75 prosent selvstendig næringsdrivende gjennom egne enkeltpersonsforetak.

Det kommer med en enorm økonomisk risiko. Går foretaket konkurs, gjør eieren personlig også det.

Likevel reflekteres ikke dette særlig godt i rammene, ordningene og forsikringene som er bygget opp rundt arbeidsmarkedet. Tvert imot har frilanserne færre rettigheter overfor sosiale tiltak, og særlig under pandemien har vi sett hvilken prekære situasjon frilanserne står i.

«Siden vi mistet jobben vår har vi holdt kjeft. Nå må vi bli hørt», sa scenetekniker Kristina Ringvold til TV 2 i forbindelse med demonstrasjonen for en forlenget koronakompensasjon for frilansere i forrige uke.

Annonse

Les også: Inkluder frilanserne i rettighetskampen

Et samlet Kultur-Norge deltok i #RedAlert i solidaritet med frilanserne. Her fra demonstrasjonen foran Stortinget. (Foto: Jil Yngland/NTB.)

Usynlige arbeidstakere

Onsdag gikk svartkledde sceneteknikere i demonstrasjon gjennom Oslo sentrum, og endte opp på Eidsvolls plass. Åse Kleveland, DumDum Boys og Anette Trettebergstuen (Ap) holdt appeller og konserter. Foran dem trommet kulturarbeidere på såkalte flightcaser, slike man frakter lyd- og lysutstyr i.

Den svarte bekledningen får en sterk symbolsk effekt: Lyd- og lys-teknikere kler seg i svart for ikke å bli lagt merke til i scenekunstproduksjonene. De står som regel bak sceneteppet, og de snakker ikke i mikrofonen.

Men nå må de bli hørt.

Iført munnbind og på en meters avstand viste sceneteknikerne hva de er gode for. En så vel produsert demonstrasjon skal en se lenge etter. På så måte demonstrerte de også hvilken kompetanse de har for å koordinere trygge arrangementer.

De var ikke så mange. Men likevel så virkningsfullt.

Senere, samme dag, aksjonerte over 100 kulturbygg i solidaritet med frilanserne. Det nye Deichman Bjørvika, Operaen og Det nye Munchmuseet var blant institusjonene som deltok. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)

Ble sett og hørt

Da kvelden kom, ble norske signalbygg flombelyst blodrøde.

Den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert, med lokalt tilspissede budskap, ble initiert på norsk av lystekniker Magnus Boyd. Med over 100 kulturinstitusjoner på laget, ble det en vakker og mildt sagt iøyenfallende kampanje.

I går ble det meldt at Regjeringen forlenger korona-kompensasjonsordningen for frilansere ut året.

Sånn kan det gjøres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof