fbpx
Ny undersøkelse:

Ingen smitteutbrudd kan spores til kino

En undersøkelse foretatt av Celluloid Junkie bekrefter at det ikke har funnet sted en eneste smitte av covid-19 på kino på verdensbasis. (Foto: Berit Roald/NTB.)
En undersøkelse foretatt av Celluloid Junkie bekrefter at det ikke har funnet sted en eneste smitte av covid-19 på kino på verdensbasis. (Foto: Berit Roald/NTB.)
En undersøkelse foretatt av Celluloid Junkie tyder på at det ikke er registrert et eneste tilfelle av koronasmitte på verdens kinoer.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny undersøkelse hevder med sikkerhet at ingen har blitt Covid-19-smittet på kino.

Nettstedet har sporet opp alle nyheter forbundet med pandemien siden de første kinoene stengte i Kina i februar i år. De hevder med sikkerhet å kunne fastslå at ingen smitteutbrudd kan spores til kino eller kinosaler, opplyser bransjeorganisasjonen Film og kino.

95 prosent av verdens kinoer ble stengt under den første bølgen av pandemien. Flere land i Asia holdt kinoene åpne til en viss grad, men bare ett land i Europa – Sverige.

Desperate, norske kinoeiere ønsker seg tilbake til denne avstanden: At kinopublikum vil kunne ta plass på annethvert sete, som her i Malaysia, og ikke med to seter imellom – som de ble brått pålagt 18. juni. (Foto: AP.)

Norsk film

– Det hersker naturlig nok stor usikkerhet rundt hvilken effekt pandemien vil ha på folks kinovaner på lang sikt. Vi registrerer uroen i det amerikanske kinomarkedet, sier direktør Guttorm Petterson i Film og kino.

Han legger til at de store Hollywood-filmene fremdeles er viktige.

Annonse

– Men vi ser også at det åpner seg en mulighet for norsk film når de store amerikanske titlene lar vente på seg. Hittil i oktober har norsk film en markedsandel på nesten 60 prosent, sier Hansen.

Smittevern tas på alvor

Han synes det virker som om myndighetene har en oppfatning om at en større ansamling mennesker er farlig uansett, uten å ha satt seg inn i hvor alvorlig flere kulturarenaer tar smittevern.

– De har lang erfaring med å håndtere publikum og publikumsstrømmer, også i en situasjon som den vi er oppe i nå. I tillegg har de mulighet for full smittesporing, sier Petterson.

Bransjedirektøren sier at det ikke er dokumentert et eneste tilfelle av koronasmitte med tilknytning til kinobesøk i Norge.

– Jeg kjenner bare til at en kinoansatt har vært smittet. Dette ble oppdaget i tide før det kunne ha ført til videre smitte, sier han.

Kinoene åpnet så smått igjen i mai etter å ha vært koronastengt, men med regler om hvor nær publikum kan sitte andre kinogjengere. (Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum/NTB.)

Felles sak

Han bekrefter at kinobransjen til en viss grad har samarbeidet med andre bransjer innen kultursektoren, som teatre og musikkscener.

– Spesielt med norske kulturhus, som rommer både kino, konserter og teateroppsettinger. Kinoene var raskt ute, mens flere andre kulturaktiviteter nesten ikke hadde rukket å komme ordentlig i gang før den såkalte presiseringen om avstand ble innført 18. juni, sier direktøren.

Han tror Helsedirektoratet var innstilt på å gå tilbake til måling fra ansikt til ansikt, men ikke rakk å få dette igjennom før oppblomstringen i begynnelsen av august.

– De var antakelig redde for signaleffekten. Det er ikke blitt bedre nå, men det er åpenbart urimelig at en hel sektor i samfunnet pålegges restriksjoner som andre sektorer slipper unna, uten noen gode begrunnelser, mener direktør Guttorm Petterson i Film og kino.

Du kommer til å elske Subjekt Pluss!

(Hvis du liker det du leser)
Det er ingen bindingstid

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har både dybde og sladder fra norsk kulturliv. Avisen tar også til forsvar for noe av det viktigste å forsvare i vår tid, nemlig ytringsfriheten.


Bjarne Melgaard
Kunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnement ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar