Oscar-utdelingen

Dette er nattens store Oscar-vinnere

Chloé Zhao fikk prisen for beste regi og beste film for «Nomadland». (Foto: Chris Pizzello/Pool/AP/NTB.)
Chloé Zhao fikk prisen for beste regi og beste film for «Nomadland». (Foto: Chris Pizzello/Pool/AP/NTB.)
«Nomadland» fikk tre av de største prisene under Oscar-utdelingen i Los Angeles, mens Anthony Hopkins fikk sin første Oscar siden han spilte Hannibal Lecter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den 93. Oscar-utdelingen fant sted i natt, norsk tid.

Den 93. Oscar-utdelingen fant i år som i fjor sted i en ramme preget av koronapandemien, uten publikum til stede.

«Nomadland» var favoritt på forhånd etter å ha fått prisen for beste dramafilm under Golden Globe-utdelingen tidligere i år, der regissør Chloé Zhao også ble kåret til beste filmregissør, som den andre kvinnen noensinne.

I forrige måned ble «Nomadland» den store vinneren under den britiske Bafta-utdeling med seier i fire forskjellige kategorier – blant dem beste film og beste regi.

Suksessen gjentok seg natt til mandag norsk tid under Oscar-utdelingen i Los Angeles. Der var «Nomadland» nominert til seks priser. Filmen hentet hjem tre av dem.

Annonse

Dette er vinnerne

Beste film: «Nomadland»
Beste regi: Chloé Zhao, «Nomadland»
Beste mannlige hovedrolle: Anthony Hopkins, «The Father»
Beste kvinnelige hovedrolle: Frances McDormand, «Nomadland»
Internasjonal spillefilm (beste fremmedspråklige film): «Et glass til», Danmark
Beste mannlige birolle: Daniel Kaluuya, «Judas and the Black Messiah»
Beste kvinnelige birolle: Youn Yuh-jung, «Minari»
Beste dokumentarfilm: «My Octopus Teacher»
Beste kortdokumentarfilm: «Colette»
Beste originale manus: «Promising Young Woman», Emerald Fennell
Beste adapterte manus: «The Father», Florian Zeller og Christopher Hampton
Beste kortfilm: «Two Distant Strangers»
Beste animasjonsfilm: «Soul»
Beste animerte kortfilm: «If Anything Happens I Love You»
Beste klipp: «Sound of Metal»
Beste visuelle effekter: «Tenet»
Beste sminke og hår: «Ma Rainey’s Black Bottom»
Beste kostymedesign: «Ma Rainey’s Black Bottom», Ann Roth
Beste lyd: «Sound of Metal»
Beste originale filmmusikk: «Soul»
Beste originale sang: «Fight for You» («Judas and the Black Messiah»)
Beste produksjonsdesign: «Mank»
Beste foto: «Mank»

Historisk

«Nomadland» handler om en kvinne som etter ektemannens død bestemmer seg for å forlate hjembyen i Nevada til fordel for et liv som nomade. Handlingen utspiller seg i 2011.

«Nomadland» ble kåret til årets beste film. Zhoe fikk prisen for beste regi, som den andre kvinnen i Oscar-historien etter Kathryn Bigelow som gikk seirende ut av kategorien beste regi som første kvinne for «The Hurt Locker» i 2010.

De to er de eneste kvinnelige regissørene som har vunnet prisen. Oscar-akademiet har fått kritikk for å stort sett premiere hvite menn i filmbransjen, og har de siste årene lovet å ta grep for å speile mangfoldet i filmbransjen bedre.

Hopkins

Hovedrollen i «Nomadland» spilles av Frances McDormand. Hun ble belønnet med prisen for beste kvinnelige hovedrolle, noe hun også ble under Bafta-utdelingen i forrige måned.

Prisen for beste mannlige hovedrolle gikk til Anthony Hopkins, for hans innsats i «The Father».

For Hopkins var dette den første Oscar-prisen siden han spilte Hannibal Lecter i «Nattsvermeren» i 1992. Etter det var han nominert fire ganger uten å vinne.

80 år gamle Hopkins var ikke til stede under søndagens seremoni i Los Angeles, der Joaquin Phoenix leste opp havnet hans.

Dansk

Den danske filmen «Et glass til» fikk Oscar-prisen for beste utenlandske film. Filmen tar utgangspunkt i en teori om alkoholpromille som er forbundet med den norske psykiateren Finn Skårderud, og var storfavoritt.

– Dette er mer enn jeg kunne ha sett for meg, bortsett fra at det er det jeg alltid har sett for meg. Og her er jeg nå. Det er fantastisk, sa regissør Thomas Vinterberg i sin takketale.

– Siden jeg var fem har jeg skrevet taler til dette, sa Vinterberg.

Vinterberg hyllet sin avdøde datter fra scenen i Los Angeles. Der fortalte han gråtkvalt om datteren Ida, som døde like etter at filmingen hadde startet.

– Vi ville lage en film som feirer livet, og fire dager ut i filmingen skjedde det forferdelige. En ulykke på motorveien rev datteren min fra meg. Vi savner henne og elsker henne, sa Vinterberg før han måtte ta en pause for å håndtere følelsene.

– To måneder før hun døde var hun i Afrika og leste manuset til filmen, og glødet av entusiasme. Hun skulle være i filmen. Og hvis noen tror hun er her på et vis, kan dere se henne klappe her sammen med oss. Vi laget denne filmen for deg, Ida. Du har vært del av dette mirakelet, sa Vinterberg.

Stille i to uker

Den norske filmfotografen Sturla Brandth Grøvlen var hovedfotograf på filmen. Han har tidligere fortalt om hvordan dødsfallet preget hele produksjonen. Ida Vinterberg ble 19 år.

– Da Ida døde, holdt vi produksjonen stille i to uker før vi langsomt startet opp igjen. Det er klart det påvirket oss alle sammen, og jeg tror da også at det påvirket hvordan filmen ble. Jeg tror den ble mer livsbekreftende og mer leken i forhold til den retningen vi opprinnelig var på vei, har Brandth Grøvlen sagt til NTB.

– Det å lage film var liksom ikke så viktig i denne situasjonen, men samtidig var det utrolig viktig å være sammen med alle som jobbet på filmen. Jeg tror det ga en stemning av at vi tok mer ansvar og at vi fikk et sterkt samhold som mennesker, ikke kun som kollegaer, har han sagt.

Selve filmen handler ifølge regissøren om å vise fram hvordan man kan gi slipp på kontrollen over livet.

– Det er en film om fire fordervede, hvite fulle menn som lærer barn å drikke, sa Vinterberg til latter fra salen i Los Angeles.

Ikke norsk

Det ble ingen Oscar-pris på den norske filmskaperen Anders Sømme Hammer i kategorien beste kortdokumentarfilm for «Do not Split». Den prisen gikk til den amerikanske filmen «Colette», som følger franske motstandskvinnen Colette Marin-Catherine som besøker Tyskland for første gang på 74 år.

Hammers dokumentar handler om at menneskerettighetene og demokratiet i Hongkong er i ferd med å forsvinne under press fra Kina. Hammer har i en årrekke jobbet som journalist i konfliktsoner i blant annet Afghanistan.

Hammer var ikke til stede i Los Angeles, men deltok under prisutdelingen fra et produksjonslokale i Oslo

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar