312.000 kroner for tre dager

Norsk filminstitutt leier luksusvilla i LA

Utsikten fra fra villaen Norsk filminstitutt har leid i Los Angeles for å presentere norsk film under Oscar uka. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Utsikten fra fra villaen Norsk filminstitutt har leid i Los Angeles for å presentere norsk film under Oscar uka. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Norske skattepenger går til å finansiere en overdådig luksusvilla i Hollywood i forbindelse med Oscar. Men filmbransjen tror pengene kommer tilbake igjen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norske skattepenger går til å finansiere en overdådig luksusvilla i Hollywood i forbindelse med Oscar. Men filmbransjen tror pengene kommer tilbake igjen.

– Det er sånn man gjør business her, sier den amerikanske filmprodusenten Tai Duncan til NTB.

Han var onsdag kveld til stede på en staselig mottakelse i luksusvillaen Norge leier i Hollywood Hills når «Verdens verste menneske skal kjempe om en Oscar-statuett.

Hedersgjestene var blant andre kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) og crewet bak filmen, som stilte opp til fotoshoot foran svømmebassenget med solnedgangen over Los Angeles i bakgrunnen.

– Jeg tror det kommer til å gi utbytte, for det du egentlig gjør, er å støtte en industri i landet ditt, sier Duncan.

Annonse
Interiøret er designet av rockestjerne Lenny Kravitz, og huset har fem soverom og sju bad. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)

Interiør av Lenny Kravitz

«Stanley House» er en praktfull moderne villa i Hollywood Hills med spektakulær utsikt over Los Angeles. I 2018 ble huset solgt for 33 millioner dollar, altså 290 millioner kroner etter dagens kurs.
Interiøret er designet av rockestjerne Lenny Kravitz, og huset har fem soverom og sju bad. I en forseggjort Youtube-video omtales eiendommen som «The Hollywood Rockstar House».

Dette huset leier Norsk filminstitutt sammen med andre norske aktører i forbindelse med Oscar-utdelingen denne uken. De skal blant annet bruke det til mottakelser og pressekonferanse for crewet bak «Verdens verste menneske» som er nominert i kategorien for beste utenlandske film og beste originalmanus, og for Liv Ullmann som er tildelt Æres-Oscar.

– Det er jo et rasjonale bak at vi gjør dette. Det er jo ikke fordi vi synes det er gøy å rulle oss i luksus. Det er arbeid som vi håper vil gi god uttelling for norsk filmbransje, sier direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt til NTB.

Kulturminister Anette Trettebergstuen rettferdiggjør pengebruken. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB.)

Ellevill døgnpris

Hun opplyser at det skal foregå 130 møter i luksusvillaen. I tillegg til mottakelsene og pressekonferansen.
Totalt koster det 312.000 kroner å leie huset i tre dager. Hele budsjettet for de norske Oscar-arrangementene er på i underkant av én million kroner, hvorav statlige NFI står for rundt 550.000 kroner. I tillegg bidrar også Utenriksdepartementet, Virke og Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) med midler til spleiselaget.

De neste dagene er huset også fullt av filmprodusenter fra Norge, som får muligheten til å presentere sine filmprosjekter for amerikanske bransjeaktører, som nevnte Tai Duncan.

Egentlig skulle dette arrangementet, som heter «Fiction Norway», ha foregått på TIFF i Tromsø, men det ble avlyst på grunn av korona og senere flyttet til Los Angeles.

– Jeg ville heller dratt til Tromsø. Jeg gjør ting som dette hele tiden. Nei da, hør her. Det er et nydelig hus, en fantastisk utsikt, det er fint for hvem som helst der ute, oss også, sier Duncan, som altså er vant med hvordan ting fungerer i LA.

– Som en bølge

Filminstituttet håper at pengene de bruker på villaen og de andre arrangementene, skal komme tilbake igjen i statskassen en dag.

– Bare ett salg eller en distribusjonsavtale som kommer i stand via Fiction Norway i Los Angeles, vil sikre finansiering av norsk innhold langt ut over kostnaden for arrangementet, påpeker NFI i en epost til NTB.

For NFI-direktør Kjersti Mo var det åpenbart at de måtte prøve å utnytte oppmerksomheten «Verdens verste menneske» har fått, til å promotere norsk film i Hollywood.

– Jeg liker å bruke et bilde av en bølge. At nå er det en bølge for norsk film, men vi vil veldig gjerne at den skal vare veldig lenge.

Og avgjørelsen om å leie huset får full støtte av hun som sitter på pengesekken i Kulturdepartementet. Kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) kaller det for et «helt nødvendig opplegg».

– Det å være på et sted som dette og kunne tiltrekke seg alle de store finansiørene i Hollywood, det gjør du ikke hvis du avtaler et møte på veikroa på hjørnet. Alt i Hollywood er veldig unorsk, Og det kan virke veldig unorsk og ekstravagant å leie et sånt hus, men her er det vanlig business, sier hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar