Subjekt tar feil om merking av retusjert reklame

Vi trenger mindre bruk av retusjerte bilder og mer mangfold i kroppene vi eksponeres for gjennom reklamekampanjer, skriver Simen Bondevik, leder i Unge Sentrum. Bildet er fra en urelatert aksjon av Ungdom mot retusjert reklame. (Foto: Ungdom mot retusjert reklame.)
Vi trenger mindre bruk av retusjerte bilder og mer mangfold i kroppene vi eksponeres for gjennom reklamekampanjer, skriver Simen Bondevik, leder i Unge Sentrum. Bildet er fra en urelatert aksjon av Ungdom mot retusjert reklame. (Foto: Ungdom mot retusjert reklame.)
Kroppspress ødelegger livet til altfor mange unge mennesker i dag. Subjekt mangler forståelse for tematikken de kommer med flere bastante uttalelser om, skriver Simen Bondevik.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Leder i Unge Sentrum, Simen Bondevik, svarer på Subjekts leder om merking av retusjert reklame.

I en lederartikkel 5. august tar Subjekt til motmæle mot merking av retusjert reklame. De mener blant annet at kravet er lite gjennomtenkt og at det vil gjøre lite for å bekjempe kroppspress. Subjekt kunne ikke tatt mer feil.

Kroppspress blant barn og unge er et stort problem i Norge i dag. Syv av ti unge opplever press om å ha en fin kropp. Halvparten av unge mellom 12 og 13 år sier at de vil endre på noe ved eget utseende. Disse negative tankene knyttet til egen kropp som barn og unge har blitt påført av samfunnet, henger selvsagt tett sammen med dårlig psykisk helse, noe flere rapporter underbygger.

Unge blir hele tiden utsatt for urealistiske skjønnhetsidealer og andre former for kroppspress gjennom media, markedsføring og sosiale medier, i tillegg til flere andre steder i hverdagslivet. Dette er ekstremt skadelig for unges selvbilde. I hvert fall i det omfanget som skjer i dag. Det burde herske liten tvil om at vi trenger politiske tiltak for å stoppe dette.

Les også: Forbrukertilsynet senker kravet til merking av retusjering: – Dette kan kyniske bedrifter utnytte

Annonse

Ville hatt stor effekt

Og det er mye som tyder på at nettopp et krav om merking av retusjert reklame ville hatt stor effekt. Det er dokumentert at det er en sterk sammenheng mellom det å se bilder som fremstiller ensidige idealer, og det å ha et negativt kroppsbilde, noe man blant annet kan se i rapporten «Prosjekt Perfekt» fra Press – Redd Barna Ungdom.

Som barne- og familieminister Kjersti Toppe (SP) sa ved fremleggingen av påbudet, vil det bidra til å gjøre barn og unge oppmerksom på at det man ser, ikke er naturlig. Forhåpentlig vil det på sikt også bidra til mindre bruk av retusjerte bilder og mer mangfold i kroppene vi eksponeres for gjennom reklamekampanjer.

De aller fleste influensere er også positive til forslaget. Til VG sa blant andre Agnete Husebye at hun «synes lovforslaget om å markere retusjert reklame, absolutt er på sin på plass. Unge i dag vokser opp til et helt usannsynlig kroppsideal, og jeg føler at det her bare kan hjelpe de med å skjønne at det er ikke sånn man ser ut, det er redigert.»

Les også: Sjarlatan, ikke sjaman

Oppsiktsvekkende påstander

I sin leder kommer Subjekt også med flere oppsiktsvekkende påstander. Blant annet skriver de at «Kroppspress er (…) ikke nødvendigvis alltid et onde.» Når en kommer med en slik påstand, har en rett og slett ikke satt seg godt nok inn i tematikken. Kroppspress ødelegger livet til altfor mange unge mennesker i dag, og det er et onde.

Subjekt gir gjennom sin lederartikkel et inntrykk av at det er en motsetning mellom bekjempelse av kroppspress og arbeid for en sunnere livsstil, blant annet gjennom å trekke frem at 7 av 10 nordmenn er overvektige. Men denne motsetningen har ingen rot i virkeligheten.

Det er selvsagt mulig å jobbe for en bedre folkehelse samtidig som man merker retusjert reklame og motarbeider kroppspress. På hvilken måte vil merking av en reklameplakat hvor modellens pupper er redigert større og arr redigert bort skade arbeidet for bedre folkehelse? Sammenhengene Subjekt forsøker å tegne opp, er vanskelig å forstå.

Mangler forståelse

I lederen skriver også Subjekt at loven uansett ikke vil «frata voksne ansvaret for å hjelpe ungdom å akseptere virkeligheten slik den er. Det er ingen vei utenom å lære ungdom at de må finne lykken i seg selv og ikke sammenligne seg med andre.» Dette utsagnet tyder på at lederredaksjonen i Subjekt mangler forståelse for tematikken de kommer med flere bastante uttalelser om.

Fordi veien til å bekjempe kroppspress går ikke bare gjennom at foreldre skal fortelle barna sine at «verden bare er sånn.» Vi har faktisk alle muligheter til å gjøre kroppspresset i samfunnet vårt mindre. Reklame- og mediebransjen bruker nemlig bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Det kan og bør vi politikere gjøre noe med.

Det er ikke slik at alle forbud og påbud fra staten er et onde. I hvert fall ikke når det kan gjøre barn og unges psykiske helse bedre. Det burde ikke være slik at medie- og reklamebransjen får fritt spillerom til å tjene penger på barn og unges usikkerhet. Merking av retusjert reklame er en god start i kampen mot kroppspress.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser