Historien om Jeanne d'Arc

Hvordan kan en 13 år gammel jente bli et ikon for en hel verden?

Monica Dybwad spiller hovedrollen i teaterforestillingen «Jeanne d'Arc», produsert av Riksteatret (Foto: Jonathan Vivaas Kise.)
Monica Dybwad spiller hovedrollen i teaterforestillingen «Jeanne d'Arc», produsert av Riksteatret (Foto: Jonathan Vivaas Kise.)
Historien om Jeanne d'Arc blir teater for hele landet med Riksteatret.
Saken er Teaterforestillingen «Jeanne d'Arc» har premiere 26. august og reiser på turné i hele landet med Riksteatret.

13 år gammel ble bondejenta Jeanne d’Arc overbevist om at hun skulle lede Frankrike i kampen mot England. Hun fikk med seg folket, kongen og den franske hæren i kampen mot okkupantene.

Noen få år senere ble hun brent på bålet, dømt for kjetteri og trolldom, for å ha trosset foreldrenes vilje og for å ha kledd seg som en mann.

Folket gråt, bøddelen fikk sammenbrudd og en biskop erklærte: «Vi er fortapt, vi har brent en helgen».

Forestillingsfoto «Jeanne d’Arc» (Foto: Jonathan Vivaas Kise.)

Jenta alle vil ha en bit av

I dag, nesten 600 år senere, slåss vidt forskjellige grupper om eierskap til Jeanne. Katolikker, feminister, nasjonalister – alle vil ha henne som sin frontfigur:

Annonse

Frankrikes presidentkandidat fra ytre høyre, Marine Le Pen, har utropt Brigitte Bardot til vår tids Jeanne. Andre har pekt på den unge miljøaktivisten Greta Thunberg.

Fremdeles splitter og engasjerer Jeanne d’Arc. Nå blir historien om den unge jenta som gikk i døden for en sak hun trodde på til teater for hele landet med Riksteatret.

Regissør Eline Arbo (Foto: L-P Lorentz.)

Regi av Eline Arbo

– Jeg er interessert i mennesket Jeanne, sier regissør Eline Arbo.

Arbo gjør for tiden stor suksess med Jane Eyre på Nationaltheatret. Nå skal hun gi seg i kast med Jeanne d’Arc for Riksteatret, før hun tar fatt på nye regioppdrag på scener over hele verden.

Når Arbo lager teater om historiske kvinneskikkelser, ser hun dem med vår tids øyne:

–  En så ung kvinne, på 1400-tallet, som klarer de utroligste ting. Hva driver en ung jente til å få til det hun gjorde, spør regissøren, og fortsetter:

– Hun sto opp mot makta, og det vitner om en person med høy intelligens og stor drivkraft. Det er de menneskelige aspektene som jeg er interessert i, forteller regissøren.

Arbo tilhører de som trekker paralleller til den svenske miljøaktivisten:

– Malala og Gretha Thunberg er åpenbare samtidsreferanser for Jeanne d’Arc: Unge mennesker som virkelig klarer å endre verden og får folk med seg.

Forestillingsfoto «Jeanne d’Arc» (Foto: Jonathan Vivaas Kise.)

Hvor fikk hun motet sitt fra?

– Jeanne ønsket å endre sin egen livssituasjon. Hun var analfabet. Hun var ung, og hun hadde egentlig null forutsetninger for å gjøre alt det hun gjorde, forteller en engasjert Arbo.

Hun fortsetter:

– Likevel fikk hun det til. Gjennom sin egen kraft, mener jeg. Den lå i henne selv. Andre ville sagt at det var gjennom Gud, sier Arbo.

Les mer om teaterforestillingen «Jeanne d’Arc», og se turnérute her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar