Har anmeldt saken

Koreograf suspendert for å ha smurt avføring på kritiker

Marco Goecke konfronterte kritiker Wiebke Hüster i foajeen i statsoperaen i Hannover i en pause i forestillingen «Tro – Kjærlighet – Håp» lørdag. (Foto: Julian Stratenschulte/dpa via AP.)
Marco Goecke konfronterte kritiker Wiebke Hüster i foajeen i statsoperaen i Hannover i en pause i forestillingen «Tro – Kjærlighet – Håp» lørdag. (Foto: Julian Stratenschulte/dpa via AP.)
Drittslengingen ble bokstavelig da det rant over for en ballettkoreograf etter en dårlig kritikk. Han skal ha smurt hundebæsj i ansiktet på kritikeren.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Drittslengingen ble bokstavelig da det rant over for en ballettkoreograf etter en dårlig kritikk. Han skal ha smurt hundebæsj i ansiktet på kritikeren.

Marco Goecke konfronterte kritiker Wiebke Hüster i foajeen i statsoperaen i Hannover i en pause i forestillingen «Tro – Kjærlighet – Håp» lørdag. Ballettsjefen var tilsynelatende rasende på Hüster for hennes omtale av en annen forestilling i Haag.

Kritikken ble trykket i Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) samme dag som opptrinnet i operafoajeen. Ifølge avisen truet Goecke med å stenge Hüster ute, og han ga henne skylden for at flere hadde sagt opp billettabonnementet.

Koreografen tok deretter ut «en pose full av dyremøkk og smurte innholdet utover ansiktet til kritikeren», skriver FAZ.

En politibetjent bekrefter at 57 år gamle Hüster har anmeldt saken.

Annonse

Politiet har ikke sikret seg prøver av «hundemøkka» og må dermed støtte seg på vitneuttalelser når de etterforsker saken.

Goecke ble umiddelbart suspendert fra stillingen, og operaen sier hans «impulsive reaksjon» går imot alle retningslinjer. Han er inntil videre utestengt fra operahuset.

Ledelsen har bedt Goecke forklare seg før de bestemmer hva som skal skje videre, š

.- Vi tok umiddelbart kontakt med journalisten og beklaget overfor henne personlig. Vi beklager dypt at vårt publikum ble utsatt for dette, sier operahusets leder Laura Berman.

FAZ beskriver også hendelsen som «et forsøk på å betvinge vårt frie og kritiske blikk på kunsten».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar