Når du blir servert Wes Andersons omhyggelig komponerte tablåer, preget av klare pastellfarger og en tilfredsstillende symmetri, er det ingen tvil om hvem sitt filmunivers du er vitne til. Samtidig er han en regissør i kontinuerlig utvikling, og later til å være tilbake i storform med «The Phoenician Scheme» – som har kinopremiere fredag 6. juni.

En fokusert fortelling i Andersons univers
Andersons tre forrige prosjekter («The French Dispatch», «Asteroid City», og «The Wonderful Story of Henry Sugar and Three More») har lekt seg med filmens fortellerkonvensjoner ved å dele opp historien i flere lag og vignettaktige avstikkere. Ved å bryte med den klassiske A-til-Å-strukturen fikk han større estetisk frihet, men filmene kunne også oppleves som mindre helhetlige.
Derfor kan det ses på som et godt tegn at «The Phoenician Scheme» «kun» handler om Zsa-zsa Korda (Benicio Del Toro), en av Europas rikeste menn, og hans forsøk på å overlate imperiet sitt til nonnedatteren Liesl (Mia Threapleton). Det er ikke dermed sagt at fortellingen kommer til å være enkel eller forutsigbar, men den kommer til å være fokusert: Del Toros rollefigur er med i så å si alle filmens scener.

Et visuelt mesterverk som behager sansene
Men det er sjelden handlingen som trekker publikum inn i kinosalen for å se en Wes Anderson-film. Hans visuelle særpreg er så gjennomført behagelig å bevitne at man tidvis bare kan lene seg tilbake og nyte bildene som en kunstutstilling. De som er kjent med filmene hans fra før av vet nøyaktig hva dette betyr.
For de som er mer usikre på hva det karakteristiske utseendet innebærer, kan man få et presist inntrykk av bildene og traileren til filmen. Stillferdige bilder med midtplasserte motiver balanseres mot dynamiske utsnitt fulle av liv og detaljer – et visuelt festmåltid som nytes best på stort lerret.

En parade av quirky karakterer med sjel
Andersons særegenhet er imidlertid ikke begrenset til det visuelle uttrykket. Som vanlig blir vi introdusert for en mengde forskjellige rollefigurer, som alle har en eiendommelighet ved seg. Både måten de snakker på og de øvrige karaktertrekkene gjør dem enkelt gjenkjennelige som Anderson-karakterer, selv om de har lite annet til felles. Det er en overvekt av merkverdige mennesker, som alle blir skjenket oppmerksomheten og forståelsen de fortjener – samtidig som absurditeten i interaksjonene er en pålitelig kilde til humor.

Stjernelag og nordmannen Bjorn
Selvfølgelig har Anderson også med seg et stjernespekket rollegalleri som gjør rollefigurene enda mer minneverdige. Benicio Del Toro får virkelig anledning til å vise seg frem i det som er hans andre Anderson-film, mens Mia Threapleton og Michael Cera gjør sine Anderson-debuter med bravur. Særlig Cena, som spiller den norske veilederen og entomologen Bjorn, virker født til å spille i Anderson sine filmer med sin unike blanding av underfundig oppsyn, sjarmerende keitethet og inderlig åpenhet.
I birollene finner man flere av Andersons tidligere samarbeidspartnere: Tom Hanks, Scarlett Johansson, Bryan Cranston, Richard Ayoade, Benedict Cumberbatch og Jeffrey Wright har alle større eller mindre roller der de virkelig får boltre seg – det skinner tydelig gjennom at dette er film de har kost seg med å lage. Det er også en imponerende samling av innbydende, uttrykksfulle filmansikter. Når de plasseres inn i de maleriske omgivelsene skapes det en vakker, nyansert bildevev man gjerne vil fortape seg i.

Skapt for det store lerretet
Det fullkomne filmuniverset som Anderson har skapt bærer tydelig preg av at dette er en film laget med kinosalen i tankene. Man kan lene seg tilbake og ta innover seg kameraarbeidet, fargespillet, komposisjonene, rolleprestasjonene og humoren, uten å nå bunnen eller gå lei i løpet av spilletiden. Filmen er en uutgrunnelig kilde til både skjønnhet og underholdning, med et detaljnivå som gavnes av et stort lerret.
«The Phoenician Scheme» har kinopremiere fredag 6. juni. Billetter kan kjøpes her!