Ny teaterforestilling på turné med Riksteatret

Tid for oppgjør

Josefine Frida og Anne Krigsvoll spiller mor og datter i «Ved målet». (Foto: Pernille Sandberg.)
Josefine Frida og Anne Krigsvoll spiller mor og datter i «Ved målet». (Foto: Pernille Sandberg.)
Riksteatret har fått med seg stjerneregissør Johannes Holmen Dahl og noen av landets beste skuespillere når de introduserer kultforfatteren Thomas Bernhard og teaterstykket «Ved målet» på norske scener.
Saken er «Ved målet» av Thomas Bernhard skal fra 15. september på turné med Riksteatret til 46 steder i hele landet. Regien er ved Johannes Holmen Dahl. I rollene som moren, datteren og forfatteren møter du Anne Krigsvoll, Josefine Frida og Karl-Vidar Lende.

Agnes Moxnes ble med på prøvene få dager før premiere.

Johannes Holmen Dahl er 37 år, og teaterets svar på Erling Braut Haaland. Storscorer på norske, svenske og danske scener, hedret med kritiker- og Heddapriser, og publikumsyndling etter oppsetninger som «Tid for glede» på Det norske teatret og «Hamlet» på Nationaltheatret. Hans spillestil er å skjære inn til beinet, og å drible seg til målscoringer ved hjelp av tekst han får til rådighet.

Regissør Johannes Holmen Dahl (Foto: Riksteatret.)

For første gang i Norge

På Riksteatret denne høsten handler det om østerrikske Thomas Bernhard. I teaterstykket «Ved målet» møter vi en mor som ikke vil gi slipp, og en voksen datter som ikke klarer å komme seg vekk. For første gang skal dette prisbelønte stykket settes opp i Norge. Etter ønske fra Johannes selv.

– Jeg må bare innrømme at jeg synes det er merkelig at «Ved målet» ikke er blitt vist her før. Men det er selvfølgelig en glede å introdusere ny dramatikk, og nettopp denne teksten ga meg en så god følelse.

Annonse

– Hvorfor det?

– Ta for eksempel språket. Det går rett under huden på de tre karakterene – moren, datteren og forfatteren.

Det er lett å leve seg inn i selve fortellingen samtidig som vi reflekterer over hva i all verden vi er med på.

Det er fantastisk godt gjort.

For ikke å glemme Bernhards evne til å flette sammen ulike nivåer.

På ett nivå er det en grusom skildring av psykisk vold, men det er også et nivå som handler om å skrive for teater. Kan teater og litteratur forandre samfunnet?

Og så er det dette med det grusomme og det til tider hysterisk morsomme. På samme tid.

«Er det OK å le av det grusomme,» spør regissøren seg selv. Og svarer:

«Ja, det er da det?»

Forestillingsbilde fra «Ved målet», med Josefine Frida og Anne Krigsvoll. (Foto: Pernille Sandberg.)

I morens klør

– Nå er det prøvetid, hvor ligger utfordringene?

– Det er et psykisk voldelig hjem. Overgrep. En voksen datter som sitter fast i morens klør. Så vi prøver å forstå mekanismene. Forstå mor og datter. Menneskeliggjøre dem, men også forsvare dem. For det er kjærlighet her…

– Jeg har mine sympatier med henne, svarer Anne Krigsvoll, som spiller moren. Hun er en ulykkelig kvinne. Da kan man bli skarp. Hatet må rettes ett eller annet sted.

– Så hvorfor i all verden gjør ikke datteren opprør? River seg løs. Kommer seg unna?

Josefine Frida svarer:

– Jeg tror hun håper og drømmer om nettopp det. Men hun er blitt så tilpasningsdyktig. I stedet for opprøret bruker hun alle kreftene sine til å roe ned en psykisk voldelig mor.

Dermed er hun fanget i morens spindelvev.

Forestillingsbilde fra «Ved målet» med Josefine Frida, Anne Krigsvoll og Karl-Vidar Lende. (Foto: Pernille Sandberg.)

Kraftløs generasjon?

– En mor som er sin datters diktator, en datter som bøyer seg og en forfatter som gjennomskues. Kan det ikke heller kalles gjørmebryting?

– Det er i hvert fall figurer som sitter fast, og som har stått med gjørme opp til knærne lenge, sier Johannes Holmen Dahl.

– Det virker ikke som det finnes en vei videre. Nettopp her ligger noe av det sinnet Thomas Bernhard er så kjent for.

Bernhard kritiserer en kraftløs generasjon. Unge mennesker som vil være på lag, heller enn å bryte med sine foreldre. Det er både noe håpløst over det, og en voldsom formaning om å gå i seg selv og forsøke. Å ta et oppgjør.

Når vi ser på verden vi lever i i dag, er det lett å gi denne gamle grinebiteren rett. Men så er det da heller ikke Bernhards ansvar lenger.

– Så kort sagt …?

Ved målet er en dyp brønn av vanskelige problemstillinger. Og en forfatter det er vanskelig å ta stilling til.

Men nettopp det gjør ham så god.

Les mer om teaterforestillingen «Ved målet» og hvor den skal på turné her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar