«Barbie» til tross: Kvinner har færre hovedroller i Hollywood enn på ti år

Margot Robbie i «Barbie» er ikke alene nok til å berge filmbransjen fra nedslående tall. (Foto: Warner Bros. Pictures via AP/NTB.)
Margot Robbie i «Barbie» er ikke alene nok til å berge filmbransjen fra nedslående tall. (Foto: Warner Bros. Pictures via AP/NTB.)
2023 skulle være «kvinnens år». Tross suksessen til Margot Robbie og «Barbie», ble året et «katastrofalt tilbakeslag» for kvinner i film.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ikke på ti år har kvinner hatt så få hovedroller i Hollywood

Til tross for Barbie-filmens suksess med 15 milliarder innspilte kroner, hadde bare 30 av de 100 største filmene i 2023 en kvinnelig hovedrolle eller delt hovedrolle.

Dette er det dårligste resultatet siden 2014, viser nye tall fra Annenberg Inclusion Initiative , en tenketank ved University of Southern California som studerer mangfold og inkludering i underholdningsbransjen, ifølge The Guardian.

– Dette er et katastrofalt tilbakeslag for kvinner i film. De siste 14 årene har vi kartlagt fremgang i industrien, og å se denne vendingen er både overraskende og i direkte kontrast til alt snakket om at i fjor var «kvinnens år», sier tenketankleder Stacy L. Smith, førsteamanuensis i kommunikasjon.

Les også: I motsetning til dukken er «Barbie»-filmen fullstendig ufarlig og platt

Annonse

Savner innsats fra bransjen

Det nedslående 2023-resultatet følger etter et rekordhøyt 2022-nivå, der 44 prosent av filmene hadde kvinner i hovedroller. Forskerne bak studien kaller det en «bransjesvikt», og at Barbie-resultatene ikke er grunn nok til optimisme. Nylig la Annenberg-initiativet fram en annen rapport som viste at også antall kvinnelige regissører er nedadgående, der de sto for 16 prosent av de 100 største filmene – mot 18 prosent året før.

– Årets resultater viser en bransje som er blitt apatisk når det gjelder innsatsen rundt mangfold og inkludering.

Men kanskje er det en lysning: Årets største kassasuksess i USA er «Mean Girls», med et kvinnesterkt ensemble, mens det i 2025 kommer et knippe storfilmer med kvinner i hovedrollen:

«Godzilla x Kong: The New Empire» med Rebecca Hall, «Furiosa: A Mad Max Saga» med Anya Taylor-Joy, «A Quiet Place: Day One» med Lupita Nyong’o og «Wicked» med Ariana Grande og Cynthia Erivo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar