Kinopremiere 6. juni

Wes Anderson er tilbake med «The Phoenician Scheme»

«The Phoenician Scheme», regissert av Wes Anderson, kommer på kino fredag 6. juni. (Trailer: United International Pictures Norway.)
«The Phoenician Scheme», regissert av Wes Anderson, kommer på kino fredag 6. juni. (Trailer: United International Pictures Norway.)
Det er få regissører med en like gjenkjennelig stil som Wes Anderson. Med «The Phoenician Scheme» leverer han et nytt visuelt mesterverk, skapt for det store lerretet.
Saken er Wes Andersons nye film «The Phoenician Scheme» kommer på kino fredag 6. juni.

Når du blir servert Wes Andersons omhyggelig komponerte tablåer, preget av klare pastellfarger og en tilfredsstillende symmetri, er det ingen tvil om hvem sitt filmunivers du er vitne til. Samtidig er han en regissør i kontinuerlig utvikling,  og later til å være tilbake i storform med «The Phoenician Scheme» – som har kinopremiere fredag 6. juni.

Det er ikke vanskelig å kjenne igjen Wes Andersons omhyggelig komponerte tablåer. (Foto: TPS Productions/Focus Features © 2025)

En fokusert fortelling i Andersons univers

Andersons tre forrige prosjekter («The French Dispatch», «Asteroid City», og «The Wonderful Story of Henry Sugar and Three More») har lekt seg med filmens fortellerkonvensjoner ved å dele opp historien i flere lag og vignettaktige avstikkere. Ved å bryte med den klassiske A-til-Å-strukturen fikk han større estetisk frihet, men filmene kunne også oppleves som mindre helhetlige.

Derfor kan det ses på som et godt tegn at «The Phoenician Scheme» «kun» handler om Zsa-zsa Korda (Benicio Del Toro), en av Europas rikeste menn, og hans forsøk på å overlate imperiet sitt til nonnedatteren Liesl (Mia Threapleton). Det er ikke dermed sagt at fortellingen kommer til å være enkel eller forutsigbar, men den kommer til å være fokusert: Del Toros rollefigur er med i så å si alle filmens scener.

I motsetning til Wes Andersons tre foregående prosjekter har «The Phoenician Scheme» kun én sammenhengende historielinje. (Foto: TPS Productions/Focus Features © 2025)

Et visuelt mesterverk som behager sansene

Men det er sjelden handlingen som trekker publikum inn i kinosalen  for å se en Wes Anderson-film. Hans visuelle særpreg er så gjennomført behagelig å bevitne at man tidvis bare kan lene seg tilbake og nyte bildene som en kunstutstilling. De som er kjent med filmene hans fra før av vet nøyaktig hva dette betyr.

Annonse

For de som er mer usikre på hva det karakteristiske utseendet innebærer, kan man få et presist inntrykk av bildene og traileren til filmen. Stillferdige bilder med midtplasserte motiver balanseres mot dynamiske utsnitt fulle av liv og detaljer – et visuelt festmåltid som nytes best på stort lerret.

Mia Threapleton spiller nonnedatteren Liesl og Benicio Del Toro spiller hovedrollen som hennes far, Zsa-zsa Korda, en av Europas rikeste menn. (Foto: TPS Productions/Focus Features © 2025)

En parade av quirky karakterer med sjel

Andersons særegenhet er imidlertid ikke begrenset til det visuelle uttrykket. Som vanlig blir vi introdusert for en mengde forskjellige rollefigurer, som alle har en eiendommelighet ved seg. Både måten de snakker på og de øvrige karaktertrekkene gjør dem enkelt gjenkjennelige som Anderson-karakterer, selv om de har lite annet til felles. Det er en overvekt av merkverdige mennesker, som alle blir skjenket oppmerksomheten og forståelsen de fortjener – samtidig som absurditeten i interaksjonene er en pålitelig kilde til humor.

Michael Cera spiller rollen som nordmannen Bjorn i «The Phoenician Scheme». Den sjarmerende keitete skuespilleren er som født for å spille i en Wes Anderson-film! (Foto: TPS Productions/Focus Features © 2025)

Stjernelag og nordmannen Bjorn

Selvfølgelig har Anderson også med seg et stjernespekket rollegalleri som gjør rollefigurene enda mer minneverdige. Benicio Del Toro får virkelig anledning til å vise seg frem i det som er hans andre Anderson-film, mens Mia Threapleton og Michael Cera gjør sine Anderson-debuter med bravur. Særlig Cena, som spiller den norske veilederen og entomologen Bjorn, virker født til å spille i Anderson sine filmer med sin unike blanding av underfundig oppsyn, sjarmerende keitethet og inderlig åpenhet.

I birollene finner man flere av Andersons tidligere samarbeidspartnere: Tom Hanks, Scarlett Johansson, Bryan Cranston, Richard Ayoade, Benedict Cumberbatch og Jeffrey Wright har alle større eller mindre roller der de virkelig får boltre seg – det skinner tydelig gjennom at dette er film de har kost seg med å lage. Det er også en imponerende samling av innbydende, uttrykksfulle filmansikter. Når de plasseres inn i de maleriske omgivelsene skapes det en vakker, nyansert bildevev man gjerne vil fortape seg i.

Det skinner tydelig igjennom at Wes Anderson og de mange kjente skuespillerne har hatt det moro med å lage «The Phoenician Scheme». (Foto: Roger Do Minh/TPS Productions/Focus Features © 2025)

Skapt for det store lerretet

Det fullkomne filmuniverset som Anderson har skapt bærer tydelig preg av at dette er en film laget med kinosalen i tankene. Man kan lene seg tilbake og ta innover seg kameraarbeidet, fargespillet, komposisjonene, rolleprestasjonene og humoren, uten å nå bunnen eller gå lei i løpet av spilletiden. Filmen er en uutgrunnelig kilde til både skjønnhet og underholdning, med et detaljnivå som gavnes av et stort lerret.

«The Phoenician Scheme» har kinopremiere fredag 6. juni. Billetter kan kjøpes her!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM