«Bugonia» kommer på kino 31. oktober

Yorgos Lanthimos er tilbake med en ny original og uforutsigbar film

Yorgos Lanthimos' nye film «Bugonia», med Emma Stone og Jesse Plemons i hovedrollene, kommer på kino 31. oktober 2025 (Trailer: UIP Norway.)
Yorgos Lanthimos' nye film «Bugonia», med Emma Stone og Jesse Plemons i hovedrollene, kommer på kino 31. oktober 2025 (Trailer: UIP Norway.)
Med «Bugonia» har regissør Yorgos Lanthimos og skuespiller Emma Stone nok en gang laget et mesterverk som ikke ligner på noe du har sett før
Saken er «Bugonia» kommer på kino 31. oktober 2025. Regi: Yorgos Lanthimos. Skuespillere: Emma Stone, Jesse Plemons, Stavros Halkias, Alicia Silverstone, Aidan Delbis.

I løpet av de ti årene siden Yorgos Lanthimos’ engelskspråklige debut med «The Lobster» (2015), har den greske regissøren seilt frem som en av de mest unike og kreative filmskaperne. «Bugonia» viderefører og forsterker dette inntrykket.

Alle de underfundige (men gjenkjennelige) særpregene til Lanthimos har sjarmert og forstyrret publikum om hverandre. Hans møysommelig oppbygde estetikk har blitt en umiskjennelig merkevare.

Kanskje aller mest sentralt for hans suksess har vært gjentagende samarbeid med distingverte skuespillere som Willem Dafoe, Colin Farrell og Emma Stone, som har levert noen av sine karrierers beste opptredener under Lanthimos’ regi.

Emma Stone, som vant Oscar for sin rolletolkning i «Poor Things» (2023), er nå aktuell i sin fjerde Lanthimos-film med «Bugonia», som har kinopremiere 31. oktober.

Emma Stone vant Oscar for sin prestasjon i Lanthimos-filmen «Poor Things».  I «Bugonia» spiller hun en mektig konsernsjef som blir kidnappet av konspirasjonsteoretikere. Vil rolleprestasjonen gi henne nok en Oscar?
(Foto: Focus Features / UIP Norway.)

Konspirasjonsteorier og kaos

«Bugonia» begynner med at Teddy (spilt av Jesse Plemons, også en Lanthimos-kjenning) forteller poetisk og lidenskapelig om bienes uvurderlige rolle i vårt økosystem, men at flere og flere biekolonier kollapser grunnet en mystisk sykdom. Talen er rettet mot hans fetter Don (Aidan Delbis), som stoler blindt på Teddys fremstilling av problemet, hans tanker om hva som ligger bak, og den utspekulerte planen han har klekket for å løse det.

Annonse

De skal kidnappe den mektige konsernsjefen Michelle (Emma Stone). Teddy er nemlig overbevist om at hun er et romvesen med planer om å utrydde menneskeheten. Med urokkelig tillit til konspirasjonsteoriene sine setter de to fetterne i gang sin dristige plan. Men handlingsforløpet eskalerer raskt til noe større enn de kanskje er i stand til å kontrollere.

Aidan Delbis og Jesse Plemons spiller de to konspirasjonsteoretiker-fetterne Don og Teddy i «Bugonia». (Foto: Focus Features / UIP Norway.)

Skuespillerkunst på høyt nivå: Hvem bløffer hvem?

Det er imponerende hvor mye innflytelse skuespillerprestasjonene har på seeropplevelsen i «Bugonia», og da særlige Emma Stone og Jesse Plemons. De får begge rikelig med tid og anledning til å bruke hele sitt register, og virkelig vise frem den unike evnen til å fenge og overraske publikum. Plemons formidler den gradvise destruksjonen av Teddys skråsikre fasade på mesterlig vis. Stone alternerer mellom sårbart offer og ukuelig boss bitch så sømløst at publikum aldri vet sikkert hvem av dem som innehar mest (eller best) informasjon.

Emma Stone barberte hodet for «Bugonia». (Foto: Focus Features / UIP Norway.)

Realistisk satire med brodd og mørk humor

Rammefortellingen har den samme egenartede uforutsigbarheten som man kan forvente fra Lanthimos sine filmer, men det er allikevel noe mer virkelighetsnært over «Bugonia» enn hans foregående filmer. Dialogen og spillestilen er mer naturlig enn vi er vant med i hans vanligvis utpreget kunstferdige universer. Dette fungerer godt for å fremme alvoret i historien, og gir den satiriske dimensjonen mer dybde og brodd. Her er det mer enn nok inspirasjon til spennende samtaler etter å ha sett filmen.

Det er vanskeligere å ignorere budskapet når ingenting virker kunstig. Lanthimos avstår for en gangs skyld fra den overdrevne stiliseringen som minner publikum på at dette er uekte – iallfall en god stund. Samtidig får hans mørke, tørre humor en prominent plass i historien, og sørger for at filmen aldri sklir over i å bli belærende eller kjedsommelig samfunnskritisk. Dette aspektet gjør også at hans distinkte stemme skinner tydelig gjennom. Det er ingen tvil om at det er akkurat han som har regi.

Jesse Plemons spiller konspirasjonsteoretikeren Teddy Gatz i «Bugonia». (Foto: Focus Features / UIP Norway.)

Estetikk i toppform

Det estetiske i «Bugonia» stemmer også godt overens med hans øvrige filmografi. Hyppig bruk av vidvinkellinser og utbroderte, fargesprakende tablåer fulle av nyanser gjør filmen til en visuell nytelse på stort lerret.

Lydsporet er som alltid også en stor del av universets appell og bidrar til å skape nøyaktig den stemningen hver scene etterstreber, være det seg forstyrrende, suggererende, fascinerende, underholdende eller mystisk. Dermed blir det også et veldig dynamisk lydbilde, fordi det hele tiden følger historiens kontinuerlige utvikling og hyppige taktskifter.

Er det de to fetterne eller den kidnappede konsernsjefen som har overtaket i «Bugonia»? (Foto: Focus Features / UIP Norway.)

Et nytt univers du aldri har sett før

Til å være laget av en regissør med så pass distinkt signatur, er filmene til Yorgos Lanthimos påfallende forskjellige fra hverandre. Selv når han bruker de samme skuespillerne, føles det aldri som han gjentar seg selv eller gjenbruker en etablert suksessoppskrift. Dette ble tydelig demonstrert av hans forrige film, «Kinds of Kindness» (2024), som brukte de samme skuespillerne i flere forskjellige roller uten at det ble noe problem å skille karakterene deres fra hverandre.

I «Bugonia» bekreftes dette igjen ved at Jesse Plemons og Emma Stone spiller karakterer med en helt annen fremtoning og spillestil enn karakterene de har fremstilt i andre Lanthimos-filmer. Kanskje vel så viktig er det at Lanthimos viser en evne til å skape et helstøpt univers som tydelig skiller seg fra alle hans andre. Han bevarer essensen i sin egen stil, men nøler ikke med å utvikle seg, prøve nye ting, og tilegne seg nye særtrekk.

Dermed blir «Bugonia» et naturlig neste steg i karrieren til en filmkunstner i kontinuerlig utvikling: Den har et umiskjennelig Lanthimos-preg, men allikevel har du aldri sett noe lignende før.

«Bugonia» har kinopremiere 31. oktober.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist