Gode, gamle Vaular

Lars Vaular er fortsatt god, men ikke bedre enn seg selv

Lars Vaular er ute med sin første fullengder siden 2013. «Flere steder alltid» kommer godt med i 35-åringens discografi, men vitner dessverre om at peaken har vært. Vi håper fortsatt på en ny, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse).
Lars Vaular er ute med sin første fullengder siden 2013. «Flere steder alltid» kommer godt med i 35-åringens discografi, men vitner dessverre om at peaken har vært. Vi håper fortsatt på en ny, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse).
Opp gjennom årene har Lars Vaular pushet grensene for stadig å imponere. Ikke denne gangen, men «Flere steder alltid» er fortsatt full av kvalitet, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Lars Vaular illustrerer det rødglødende raseriet og indignasjonen når Greta Thunberg taler verdenseliten midt imot i New York.

Lars Vaular kommer høyt opp på listen over Norges viktigste rappere. Det har han gjort siden han rappet om kompiskjøring i duoen «Tier’n og Lars» i tidlige 2000-år.

Bergenseren er stadig relevant, og har imponert med ikoniske album som «Helt om natten, helt om dagen» (2010), som han vant Spellemannprisen for i klassen hiphop, ikke ufortjent. Store deler av karrieren har Lars Vaular dyrket et tekstunivers som greier å være intrikat og forståelig på samme tid.

35-åringen har pushet grensene for hvordan en rapper kan presentere musikk. I musikkvideoen «Det ordner seg for pappa» (2015) viser han seg sårbart gjennom ballettdansen, som avsluttende Øya-performer i 2017 stilte han i brudekjole, og i sin EP-trilogi «666 alt» (2015), «666 gir» (2015) og «666 mening» (2015) virket musikken å være stilt i djevelens tegn.

På sin nyeste plate, «Flere steder alltid» (2019), forsøker Vaular å gå nye veier igjen. Dessverre lykkes han ikke like godt som vanlig.

Annonse

Rett på klubben

«Flere steder alltid» er et gjennomarbeidet stykke album. Ikke rart, med tanke på at den siste fullengderen fra Vaular kom så sent som i 2013. Der han tidligere rappet på oversendte beats, virker det enda mer tydelig at han denne gangen har vært med fra start til slutt. Det noe klubbete lydbildet på det nye albumet forsterkes av samarbeidet med blant annet Røyksopp.

Lars Vaular rappende på klubb-beats er neppe nytt, og man får fort assosiasjoner til hans kanskje mest kjente låt, «Rett opp og ned» (2010). Denne gangen høres det derimot mer voksent ut. Låter som «To minutter», «Våken» og «Kroppsspråk», alle fra det nyeste albumet, står ut som sterke innertiere.

På sistnevnte spor, trekker Vaular oss på keitete vis ned i sin egen usikkerhet. Dette gjør han på en måte som kun hører ham til. Han synger i det som nærmest er en ballade om samlivsbrudd, og bruker stemmen på en måte han ikke har gjort før. At han fremfører låten acapella i musikkvideoen, tilfører dessuten en ekstra dimensjon.

Men selv om albumet høres fantastisk gjennomarbeidet ut, glir flere av låtene nærmest inn i hverandre på en uheldig måte. Flere av låtene kjennes gjenbrukt. Vitner det om at Vaulars peak er forbi?

«Våken» røsker oss ut av søvnen

Det skapes derimot et tydeligere skille mellom sporene når Lars rapper på klubbeats, kontra mer tradisjonelle raplåter som «Stille barn». Dette skyldes muligens noe så enkelt som at vi har blitt bortskjemte på smak, siden han har sluppet flere EP-er som har vært både konsentrert og mesterlig sammensydd.

På sitt beste rapper Vaular sømløst og kommer med tankevekkende linjer, som vi nærmest har begynt å forvente. Vaular er fortsatt god, bare ikke bedre enn seg selv.

Et av høydepunktene fra den nye skiven er «Våken». På en beat som nærmest knipses fremover på flamencovis, får man føle på en fatalistisk søvnløshet som nærmest rir samfunnet som en mare. Låten oppsummerer alt det mørke og illevarslende som preger nyhetsbildet. «Våken» er en låt som får oss til å forstå det rødglødende raseriet og indignasjonen når Greta Thunberg taler verdenseliten midt imot i New York.

Låten minner om en manglende kontakt mellom politikere, befolkning og flokkmentaliteten som herjer på Twitter. Det er en sang om hvordan mareritt har blitt virkelige. Låten ser like mye innover som utover, og illustrerer hvordan det er å være søvnløs i 24 timer, «angstende» i sengen til det blir lyst og være oppriktig redd for hva fremtiden bringer. Vaular har evnen til å formidle dette.

Løftes av andre

Et annet, mer underfundig øyeblikk fra det nye albumet er «Gospel». En anekdotisk fortelling om da han ble bitt av en familiehund som endte opp avlivet. Vaular snakker nærmest som i en skit, og det låter generelt bra med det nye soulhåpet Kamara med på sporet. Andre høydepunkter er «To minutter» og King Skurk One på gjestevers på «Denne veien er brolagt». Sistnevnte oser av sjarm og glede og er i knallform på en Westcoast-beat, mens han rapper om den hellige treenigheten, nemlig penger, dop og politiforakt.

Så der den ikoniske rapperen lenge har løftet andre rappere opp og frem, kan man kanskje si at Lars Vaular nå spiller med sine featurers i en likestilt vennetjeneste.

Noen ting er han likevel best i. Det kan nemlig også sies at overgangen fra «Framover» til «Kroppsspråk» er blant de beste vi har hørt på en norsk skive. Den inneholder flere linjer som bare Lars Vaular kan si, blant annet «Eg kan aldri få livsforsikring, eg e så dope».

Albumet er fullt av kontraster, både når det gjelder beats og tekstvalg. Vaular er i det ene øyeblikket breial, og i det neste draget snakker han om indre demoner. På mange måter blir heller ingen spart når han caller ut gamle kompiser som ber om hjelp.

Albumet ser på mange måter både i fortiden, nåtiden og fremtiden. Akkurat som Lars har tatt runder med seg selv, får han lytteren til å gå flere runder i tenkeboksen. Muligens er den viktigste lærdommen fra plata at vi alle noen ganger må stoppe opp og finne ut hva vi egentlig vil i livet. Ingen setter bedre ord på det enn den bergenske tekstsmeden. Forhåpentligvis blir det noe av Spektrum-konserten nå.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU