Bergen Art Book Fair

Glem Frankfurt. Helgens bokmesse i Bergen var verdens fineste sted for kunstbøker

Trodde du at en bok bare bestod av flate sider samlet mellom en perm? Da må du tro om igjen. (Foto: Johanne Karlsrud)
Trodde du at en bok bare bestod av flate sider samlet mellom en perm? Da må du tro om igjen. (Foto: Johanne Karlsrud)
Neste år forventer vi at Kronprinsessens litteraturtog går fra Oslo til Bergen, skriver Subjekts litteraturanmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er For syvende år på rad arrangeres Bergen Art Book Fair i Bergen kunsthall.

Bak dørene til Bergen kunsthall svimler det med mennesker fra alle verdens hjørner og bøker du ikke trodde var bøker. Over fire dager arrangeres Bergen Art Book Fair – en bokmesse for kunstbøker, tidsskrift og mikroforlag.

Torsdag ble det arrangert seminarer på Litteraturhuset. Og siden den offisielle åpningsdagen fredag, har 55 lokale, regionale og internasjonale utstillere gjort kunsthallens ellers hvite, sterile rom om til en pulserende markedsplass.

Er dette kunst eller bok? Kunstbok eller bokkunst? På Bergen Art Book Fair får du god hjelp på veien til å reflektere ved både boktrykkerkunsten og ved boken som kunstverk.

I 2013 ble Bergen Art Book Fair arrangert på Bergen Kjøtt. Årets messe holdt til på Bergen kunsthall og tok imot publikum med åpne armer. (Foto: Johanne Karlsrud.)

Fra Kinakaal til Morten Langeland

Årets bokmesse arrangeres i samarbeid med Tekstallianse og Pamflett. Den er langt ifra like stor som kultur-Norges snakkis: Bokmessen i Frankfurt, hvor Norge i år var æresgjest. Men så er ikke de to bokmessene til for samme formål. Bokmessen i Frankfurt er på sin side verdens største salgsmesse for bøker, mens Bergen Art Book Fair så vidt har salg i fokus. Her finner du verken de store forlagene eller masseproduserte kioskvelterne.

Annonse

Har du for eksempel hørt om Kinakaal forlag? Vet du hva risografi er? Eller visste du at den norske poteten – obs, poeten [journ. anm.] – Morten Langeland selv anbefaler sitt publikum å kjøpe sin billigste lyrikksamling, en «bok» som er leporellofalset?

Bergen Art Book Fair samler små forlag og mindre kjente uttrykksformer som sammen blir storartet.

Risografi er en miljøvennlig og kostnadseffektiv trykkmetode som bruker soyabasert blekk. (Foto: Johanne Karlsrud)

Billedbøker for voksne

Foruten trekkspillbrettede bøker som kan minne om aktivitetsbøker for barn, selvsagt med et langt mer voksent og originalt uttrykk, er det mangt å fascineres av på de ulike standsene. Gjennom en rask Vipps-transaksjon kan du på Bergen Art Book Fair få tak i postere, fyrstikkesker og sokker (!). Det er likevel bøkene som er i fokus, uavhengig om de inneholder mange ord, få ord eller ingen ord. Dette blir publikum med jevne mellomrom påminnet om, ved at det blir annonsert boklanseringer i overetasjen som alle og enhver kan delta på.

Det faktum at messen er gratis er ikke det eneste som bidrar til at publikum føler seg tatt i mot med åpne armer. Utenfor den noe anonyme blokken er det nærmere minusgrader. Men inne medfører høylytte samtaler og trafikk-kork til at temperaturen stiger. Bergen Art Book Fair skaper en arena for kunstnere, kunstinteresserte, litteraturnerder og alle andre til å samtale åpent og usjenert om hva bøker og kunst er.

Både uttrykk og innhold i fokus- koste hva det koste vil. 55 ulike lokale, regionale og internasjonale småforlag skapte en dynamisk atmosfære på Bergen kunsthall. (Foto: Johanne Karlsrud.)

For hva er egentlig en bok?

Det Bergen mangler av en etablert skjønnlitterær forlagsbransje utkonkurreres med et sterkt miljø for småforlag, tidsskrift og selvpublisering. Årets bokmesse samler representanter for ulike sjangre og uttrykk, og utvider publikums forventinger til hva bøker og kunst er. Det er bilder, kanskje tekst og muligens sider, men ellers er det ikke lett å bedømme om «bøkene» hører hjemme i et bibliotek eller et museum.

Bergen Art Book Fair evner å suge den vanskelige kunsten inn med stor kraft, og ikke minst tilgjengeliggjøre boken som kunstform.

Neste år forventer vi at Kronprinsessens litteraturtog går fra Oslo til Bergen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM