Smittsom entusiasme

Sondre Lerche er ute med entusiastiske betraktninger om musikk algoritmene neppe vil anbefale deg

Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser i sin debuterende essaysamling. (Foto: Jen Steele.)
Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser i sin debuterende essaysamling. (Foto: Jen Steele.)
20 år etter platedebuten, er Sondre Lerche ute med sin første bok. «Alle sanger handler om deg» er dyptgående musikknerderi på godt og vondt, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Musiker Sondre Lerche (f. 1982) er aktuell med sin essaysamling «Alle sanger handler om deg» på Flamme Forlag.

For mannen i gaten er bergenseren Sondre Lerche (37) bedre kjent som den kritikerroste musikeren med ansiktet på tv i beste sendetid da han var mentor i The Voice. Men ved siden av egen musikkproduksjon og turnéliv, har han også skrevet om musikk – først i Dagbladet og amerikanske Talkhouse, senere for Klassekampens musikkbilag, Musikkmagasinet.

Nå er bokdebuten her.

«Alle sanger handler om deg» (2020), utgitt på forlaget Flamme, er en samling bestående av 22 essays om musikk. Nærmere bestemt: Musikk artisten selv er fascinert eller berørt av, samt tidssymptomatiske fenomener som ikke glir ubemerket forbi.

Sondre Lerches debuterende essaysamling er 224 sider med engasjerende tekst om musikk. Boken er utgitt på Flamme forlag. (Foto: Flamme forlag.)

Musikalsk dannelsesreise

Lerche har tatt på seg misjonærkappen i sitt vellykkede forsøk på spre sin kjærlighet og entusiasme for musikken. Det handler om å finne seg selv i tonekunsten, slik Sondre Lerche fra ung alder har gjort.

Annonse

Klisjé? Ikke helt.

Konturene av en musikalsk dannelsesreise fra Bergen til en Hollywood-bungalow med en pungrotte som vaktmester er å skimte. Linjene trekkes fra 50-tallsrock til dagens mer strømmevennlige og kommersielt anlagte popmusikk. Selv plasserer han seg inn i den store fortellingen ved å blant annet vise hvordan a-ha ga ungguttens liv mening, hvorfor Prefab Sprout ble hans favorittband og hvordan ambient-sjangeren (og ønske om Beyoncés scenekondis) gjorde ham til maratonløper.

Musikknerderi på godt og vondt

Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser. Han fremviser en ekstrem pophistorisk innsikt og formidler det hele med et velformulert språk og humoristisk mine. Musikknerderiet balanseres ytterligere med autobiografiske elementer, som langt ifra leses som et selvsentrert og sleipt salgstriks av egen merkevare.

Men på ekskursjon i musikkeldoradoet med Lerche som guide, er det til tider vanskelig å holde tritt for en ikke-musikkviter. I enkelte passasjer namedroppes det artistnavn, begreper, albumtitler og låter i så stor grad at eksperten mister følget.

Der musikken kan vinne ved å dytte en ut av balanse et par takter, skaper det til tider uavklarte forholdet mellom musikkskribent og selvbiografisk essayist enkelte forvirrende øyeblikk. Noen tekster hadde vunnet mer på å holde takten mellom musikkkritikk og Lerches private referanser.

Blottet for machismo

Tittelen, som langt ifra er så privat og romantisk som den tenderer å være i Lerches diskografi, gjenfinnes i et av samlingens svakere essay.

«Lytter du intenst nok, handler plutselig all musikk om dine store og små følelser og problemer. Alle sanger handler om deg.»

I fokus er (fantasi)kjæresten Kylie Minogue. Forholdet mellom fantasi, artisteri og performativitet i musikken blir også rettet søkelys på andre steder, og demonstrerer fantasiens ubegrensede positive kraft. I tillegg er den også en verdifull betraktning av popmaskineriets mørkere sider.

For det som i større grad gjennomsyrer tekstene, er hans hyllest til kvinnelige musikere. Kylie Minogue er nemlig bare en av mange som blir tatt på alvor: Julia Holter, St. Vincent, Beyoncé, Fiona Apple, Ariana Grande og Lana Del Rey har alle fått tildelt Lerches eget essay.

Sondre Lerche hadde med andre ord ikke trengt å betale psykologen sin tusenvis av dollar for å fortelle at han hadde en overutviklet kvinnelig empati.

Smittende entusiasme

De personlige referansene tegner et bilde av en musiker med beina godt plantet på jorden – enten han står på scenen, løper, lytter eller står i publikum omringet av Kygo-fans.

Alt i alt er «Alle sanger handler om deg» det forordet lover den skal være: Personlige essays om Lerches genuine kjærlighet til musikken. Og lar en begeistringen smitte, kan en bli innviet til en jungel av artister, låter og album som algoritmene høyst sannsynligvis ikke vil anbefale deg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran