Rekviem for ein brannstasjon

Y-blokka er ikkje den einaste verdifulle bygninga som blir ofra på det nye Regjeringskvartalets alter

Brannstasjonen har stilistiske fellestrekk med Rådhuset og bygningane ved Fridtjof Nansens plass. Med rivinga av Hovudbrannstasjonen kastar vi ei funkis-perle frå 1939 på skraphaugen, skriv Subjekts arkitekturmeldar. (Foto: Ukjent/Stavanger byarkiv.)
Brannstasjonen har stilistiske fellestrekk med Rådhuset og bygningane ved Fridtjof Nansens plass. Med rivinga av Hovudbrannstasjonen kastar vi ei funkis-perle frå 1939 på skraphaugen, skriv Subjekts arkitekturmeldar. (Foto: Ukjent/Stavanger byarkiv.)
Med rivinga av Hovudbrannstasjonen kastar vi ei funkis-perle frå 1939 på skraphaugen. Diverre er avgjerda allereie tatt, og denne artikkelen vil ikkje bli meir enn eit mollstemt rekviem.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Hovudbrannstasjonen i Oslo (1939) skal rivast for i gi plass til det nye Regjeringskvartalet.

Mykje blekk og mange gigabytes har alt blitt brukt på å diskutere rivinga av Y-blokka i Regjeringskvartalet i Oslo.

Det er sjølvsagt synd at ei så markant bygning ikkje kan reddast og brukast på nytt, og det er uforståeleg at vi ikkje har betre retningsliner og reguleringar på plass for å verne historisk modernistisk arkitektur.

Likevel må vi òg kunne innrømme at store delar av det eksisterande Regjeringskvartalet var nokså dysfunksjonelle, sett utifrå eit bymiljø-perspektiv. Lenge før terrorangrepa i 2011 har dette vore ein litt død og uhyggeleg del av byen. Spesielt Arne Garborgs plass må ha vore ein av dei mest lugubre plassane i indre by, der det låg halvveges skjult i ein mørk tunnel.

Men slik har det ikkje alltid vore.

Annonse

Les også: Modernistiske minner utslettes

Slik såg Arne Garborgs plass ut før Y-blokka kom. (Foto: Oslo byarkiv.)

Plassen som forsvann

Ser ein på gamle bilete frå tida før Y-blokka blei bygt på slutten av 1960-talet, såg ikkje Arne Garborgs plass så ille ut. Dette var da eit lyst, ope byrom med ei fontene, litt gras og tilmed eit par tre.

At denne plassen i ettertid har blitt øydelagt, skuldast i stor grad Erling Viksjø og Y-blokka hans.

No at Y-blokka er forsvunne, kunne det kanskje ha vore ein god idé å tilbakeføre Arne Garborgs plass til sin opphavlege utsjånad. Men det seier seg sjølv at ingen blant utbyggjarane har tenkt den tanken. Alt skal jo byggast ut, alle departementa skal samlast på desse få kvadratkilometer på Hammersborg.

Ingen Subjekt-artikkel kan endre noko ved det.

Les også: Arkitekturen kan ikke løse alle verdens problemer

Brannstasjonen har stilistiske fellestrekk med Rådhuset og bygningane ved Fridtjof Nansens plass. (Foto: Stig Rune Pedersen/Lokalhistoriewiki.)

Riving framfor gjenbruk

Tre markante bygningar omringa Arne Garborgs plass slik han opphaveleg såg ut: Deichmanske bibliotek, Trefoldighetskirken og hovudbrannstasjonen.

Av desse tre, vil det snart berre stå to igjen.

Hovudbrannstasjonen skal nemleg rivast, og erstattast med eit nytt kontorbygg av glas.

Dette er synd, av fleire grunnar.

Først og fremst fordi det hadde vore eit grønt, progressivt val å gjenbruke det eksisterande bygget – som forresten berre er 81 år gamalt – heller enn å rive og bygge noko heilt nytt. Å rive vitnar om ein type urbanisme som høyrer fortida til, prega av eingongsbruk, og er dessutan sløseri av pengar, ressursar og byggematerialar.

Les også: Vannkunsten har mange kvaliteter

Monumental trappe på innsida av brannstasjonen. (Foto: Stig Rune Pedersen/Lokalhistoriewiki.)

Arkitektoniske kvalitetar

Ein annan grunn er at denne bygninga har klare arkitektoniske kvalitetar i seg sjølv, som gjer den verdt å bevare.

Bygninga har ein symmetrisk fasade i varm teglstein, med ei påfallande stripe vindauge i midten, som skaper eit vertikalt og elegant effekt. På gatenivå er naturstein blitt brukt for å skape ein monumental inngang. Og på underetasjen er det ei rekke portar til sjølve brannbilane. I ei utopisk verd kunne desse blitt anvendt til å huse kafear og barar, med store vindauge, og uteservering føre.

Og så finst sjølvsagt det markante branntårnet mot Youngstorget.

Bygninga skriv seg frå same tid og stilepoke som Rådhuset og bygningane ved Fridtjof Nansens plass, og viser eit klart stilistisk slektskap til dei.

Les også: Disse bil bli rådgiver i Riksantikvaren

Slik blir det nye Regjeringskvartalet. (Foto: Statsbygg/Team Urbis.)

Vi kan ikkje halde fram slik

Framtidsretta byutvikling skal tenkje gjenbruk så mykje som mogeleg. Renoveringa av kontorbygget KA13 på Tullinløkka viser kor vellukka resultatet kan bli, når ein tar utgangspunkt i det som kan bevarast og brukast om, heller enn å kaste bort og kjøpe nytt.

Eg meiner at brannstasjonen lett kunne ha fått ein ny funksjon i eit nytt Regjeringskvartal, utan altfor store endringar.

Diverre er avgjerda allereie tatt, og vil denne artikkelen ikkje bli meir enn eit mollstemt rekviem.

Men viss vi held fram slik, har vi snart ingen funksjonalistisk eller modernistisk arkitektur igjen i Noregs hovudstad.

Liker du Subjekt? Abonner på Subjekt Pluss!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM