Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i Subjekt-redaktørens kronikk som er misvisende, og som jeg gjerne vil rette opp i, skriver Anette Therese Pettersen.
Som en av initiativtagerne til Dansekritikerrørsla vil jeg gjerne svare på kritikken som Subjekt retter mot prosjektet.
Siden Subjekt den 14. mars publiserte en av tekstene fra Dansekritikerrørsla, er jeg noe overrasket over at redaktøren dagen etter offentlig angrer på avgjørelsen og medgir at han publiserte med en «litt vond smak i munnen». Dette virker først og fremst uryddig ovenfor skribenten, som er fast skribent hos Subjekt.no.
Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i kronikken som er misvisende og som jeg gjerne vil rette opp i.
Dansekritikerrørsla er et samarbeidsprosjekt mellom Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Dans, Black Box teater, Dansens Hus og Scenekunst.no. Prosjektet har tre samlingshelger.
I dette samarbeidet har kunstinstitusjonene Black Box teater, Dansens hus og Kunsthøgskolen i Oslo avdeling dans ansvar for et internasjonalt foredragsprogram om dans som er åpent for alle.
Den andre delen av prosjektet er en workshoprekke for dansekritikere. Den er et selvstendig prosjekt, finansiert uavhengig av institusjonene med en kritiker som prosjektleder, støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.
Her utlyste vi i fjor høst åtte plasser, hvor praktiserende kritikere/skribenter som ønsket å lære mer om dans og som ønsket faglige kritikkseminarer, kunne søke. Søkerne forpliktet seg til å delta på alle samlingene, samt til å skrive to tekster.
Vi mottok 37 søknader, og ettersom nivået på søkerne var svært høyt, inviterte vi ytterligere åtte deltakere til å følge workshoprekken.
En kritikk kan etter vår mening ikke publiseres bare i informasjonskanalene til en kunstinstitusjon. En kritikk må ha en uavhengig redaksjon bak seg. Derfor har vi inngått en intensjonsavtale med nettidsskriftet Scenekunst.no om publisering.
Kritikker skrevet i Dansekritikerrørslas workshop blir vurdert individuelt av redaktøren i Scenekunst.no som alle andre tekster redaksjonen får inn, og redaktøren står fritt til å bestemme om hver tekst skal publiseres. I tillegg kan skribentene sende kritikker fra workshopen til vurdering i andre redaksjoner som skribentene har publiseringsavtale med, slik Subjekts skribent har gjort. Disse tekstene blir ikke sendt til Scenekunst.no, og redaktøren i Subjekt står igjen fritt til å velge om han vil publisere.
Subjekts påstand om at «Disse «kritikerprosjektene» lanseres offisielt og storslagent med pressemeldinger om hvordan kulturlivet skal redde den stakkarslige kunstkritikken» stemmer rett og slett ikke. Kritikerdelen av Dansekritikerrørsla er støttet av Fritt Ord og Norsk kulturråd, mens institusjonene arrangerer det åpne fagprogrammet.
Les også: Når kunsten sponser kunstkritikken