Øverst på ønskelista

Har avvist nærmere 50 tomteforslag: Dette er drømmetomten til NRK

Munch-tomten på Tøyen er drømmetomten for NRK. Her fra 2014, da Øyafestivalen flyttet til Tøyenparken i Oslo. (Arkivfoto: Tore Meek/NTB scanpix.)
Munch-tomten på Tøyen er drømmetomten for NRK. Her fra 2014, da Øyafestivalen flyttet til Tøyenparken i Oslo. (Arkivfoto: Tore Meek/NTB scanpix.)
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og NRK har mottatt nærmere 50 ulike tomteforslag, men sier de fleste av dem er uaktuelle. Gamle Munchmuseet pekes ut som favoritt.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er NRK vil flytte til Tøyen.

Ifølge Aftenposten ble det kjent tirsdag at Kulturdepartementet sier nei til at Nationaltheatret kan overta det gamle Munchmuseet på Tøyen som midlertidig scene. Det er kringkastingssjefen fornøyd med.

– Jeg skal ikke legge skjul på at Tøyen er drømmetomten for NRK. Når teateret ikke lenger er aktuelt, burde vi se på hvordan NRK kan bidra til å utvikle dette området. Det vil også løse utfordringen med at Munchmuseet blir stående tomt, sier Thor Gjermund Eriksen til avisen.

Oslo kommune foreslo i fjor at NRKs nye hovedkontor kan plasseres på Økern Torg, og det er også forslag om Groruddalen

– Groruddalen er uaktuell. Jeg mener også Økern er svært problematisk. Utviklingen av området har kommet for kort. Dette har også en sikkerhets- og beredskapsside, vi vet ikke hva som kommer av andre virksomheter. Samtidig er Økern krevende tilgjengelighetsmessig, sier Eriksen.

Annonse

Byrådsleder Raymond Johansen sier i en kommentar at det viktigste er at NRK forblir i Oslo.

Gamle Munchmuseet på Tøyen i Oslo i 2017 – nå står bygg og tomt øverst på ønskelista til NRK når kringkasteren skal flytte fra Marienlyst. (Foto: Audun Braastad/NTB scanpix.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar