Subjektprisen 2020

Subjekt lesere har talt – Årets utstilling var på Kunsthall Trondheim

Kunsthalldirektør Stefanie Hessler mener at å vinne Subjektprisen er en anerkjennelse av Trondheims relevans på kunstscenen.
Det gikk fra regntungt til full jubel på null sekunder da direktør og kurator Stefanie Hessler ble overrasket med Subjektprisen 2020 for Årets utstilling på Kunsthall Trondheim onsdag ettermiddag. Nå vil hun takke kunstneren Jenna Sutela og alle som har stemt. (Foto: Dev Dhunsi.)

I kategorien Årets utstilling er det nå klart at Kunsthall Trondheim går av med seieren.

Dette for å ha vist den hyperaktuelle utstillingen «No No Nse Nse» med den finske kunstneren Jenna Sutela tidligere i år.

Det vet ikke kunsthalldirektør Stefanie Hessler idet vi møter henne denne regntunge onsdagsettermiddagen i Trondheim.

Hun utbryter i jubel:

– What? Amazing! Så kult!

Hessler tiltrådte som direktør september 2019. «No No Nse Nse» var hennes første selvkuraterte utstilling.

– Dette gjør meg ekstra glad for å vinne pris. Spesielt med tanke på at dette er en publikumspris. Det betyr veldig mye, sier hun.

Subjekts redaksjonelle jury, bestående av Subjekts anmeldere, har nominert fem utstillinger. Til syvende og sist er det Subjekts lesere som har stemt frem den endelige vinneren.

Over 6.000 stemmer er blitt talt.

Stefanie Hessler er takknemlig for at kunstneren Jenna Sutela ønsket å samarbeide med Kunsthall Trondheim. Her med utstillingsbrosjyre og Subjektprisen 2020 for Årets utstilling. (Foto: Dev Dhunsi.)

Lavalamper og AR-teknologi

Til utstillingen hadde den finske kunstneren Jenna Sutela laget flere såkalte fotogrammer av lavalamper, som var formet av hennes eget hode.

Utstillingen var dessuten akkompagnert av en app med AR-teknologi og kunstig intelligens.

Det var hyperaktuelt, påkostet, gjennomarbeidet og til og med lokalt. Kunsthall Trondheim forteller at de jobbet tett med Sutela for å få utstillingen tilpasset Trondheim:

– Byen huser NTNU og er dermed en slags norsk hovedstad for teknologi og vitenskap, sier Hessler.

Subjekts kunstanmelder, Håkon Lillegraven, besøkte utstillingen i sommer. I sin begeistrede anmeldelse skriver han at man ikke skal se bort ifra at Kunsthall Trondheim blir ledende på feltet mellom kunst og teknologi.

Hessler forteller at den lokale historien har vært viktig i kurateringen, som hennes kollega Katrine Elise Pedersen assisterte.

– Vi ønsket bidra med noen kritiske spørsmål til tingene som skjer i byen og på universitetet. Vi forklarte konteksten her i byen og hva som er viktig for oss og for publikum. For oss er det viktig at utstillingen er spennende, men også at publikum har tilgang og at utstillingen er relevant for dem som bor her, sier Hessler.

Feminist javisst

Subjektprisen har tidligere blitt utdelt av kulturprofiler som kulturminister Trine Skei Grade, komiker Else Kåss Furuseth, rapper Chirag og realitystjerne Adrian Sellevoll.

Grunnet koronarestriksjonene har prisutdelingen blitt noe annerledes, men vi får late som likevel.

– Hvem er den ideelle prisutdeler?

Hun tenker seg om.

– Den avdøde Hannah Ryggen. Hun er trøndersk og var en utrolig spennende, politisk og feministisk kunstner, og på Kunsthall Trondheim kommer vi i 2022 til å vise et prosjekt koblet til henne. Hennes spirit vil være min favorittkandidat til utdelingen av prisen, sier Hessler.

Fant nye måter å formidle på

«No No Nse Nse» fant sted i Trondheim 4. mars til 29. august.

– Det var ganske kort tid fra da jeg tiltrådte og til åpningen av utstillingen, sier Hessler, som kjente kunstneren fra tidligere samarbeid i Finland og Tyskland.

Kunsthall Trondheim måtte holde stengt i to måneder grunnet koronapandemien, noe som førte til endring i hvordan kunsthallen tilnærmet seg formidlingsfaget.

– Nå jobber vi mye mer med formidling enn vi gjorde før pandemien, forklarer Hessler.

Den styrkede podkastsatsingen var bare noe av det:

– Vi hadde videoverk av kunstnere som vi viste på hjemmesiden vår, som også hadde tegnspråk til de med hørselshemming. Dette er noe vi kommer til å fortsette med. Utenom dette har vi også vist direktesendinger på Instagram og seminarer over Zoom, sier Hessler.

De lanserte også nature walk, hvor de inviterte publikum til kunstvandring med en forsker.

– Dette var for publikum som ikke ønsket komme innom lokalene under koronapandemien, sier Hessler.

Senere tilgjengelig i Oslo

Utstillingen ble hentet til Oslo kunstforening og vist der etter at utstillingen var ferdig i Trondheim. For Hessler viser dette at kunstutstillingene i Trondheim er relevant for Oslo.

– Det var så fint at utstillingen kom fra oss, fra Trondheim til Oslo, og ikke omvendt. Dette viser at noe som skjer i Trondheim også er relevant for hovedstaden, sier hun.

Selv om de i stor grad viser fram internasjonal kunst, ønsker de også å vise fram det lokale og å gi de lokale kunstnerne flere muligheter.

– Det er en veldig interessant kunstscene i Trondheim. Det var viktig for meg å flytte hit for å være en del av denne scenen, sier Hessler, som forteller at hun kjente til scenen fra før av.

Og fortsetter:

– For min del er det viktig at kunstscenen finnes, at spennende kunstnere kommer til og at de blir værende og jobber her. For meg er det utrolig viktig å ha dialog og bli inspirert av samtidskunsten i Trøndelag.

Aktuell med to nye utstillinger til neste år

Neste år kommer de med to nye utstillinger. Én er med den thailandske kunstneren Korakrit Arunanondchai og den andre er med den portugisiske kunstneren Diana Policarpo.

Katrine Elise Pedersen blir kurator for utstillingen til Arunanondchai, mens Hessler skal være kurator for utstillingen til Policarpo.

– Vi har samarbeidspartnere for begge utstillingene. Vi ønsker å gi kunstnerne muligheten til å skape et nytt verk, men vi trenger litt hjelp for å få det til. Siden det er snakk om så store beløp, har vi ikke budsjettet til dette. Derfor samarbeider vi med andre institusjoner.

De samarbeider med Gwangju Biennale i Sør-Korea med utstillingen av Arunanondchai, og med Galleria Municipal do Porto i Portugal med utstillingen av Policarpo.

Tid for takketale

Det å få prisen er også veldig motiverende for Kunsthall Trondheim og deres arbeid videre.

– Det viser at det arbeidet vi gjør her i Trondheim blir anerkjent og har relevans til et større publikum. For oss er det lokale publikummet veldig viktig, men det er også viktig ha relevans blant andre i kunstverden, sier hun.

Hessler er veldig takknemlig for at Sutela takket ja til å gjøre utstillingen i Kunsthall Trondheim, og trekker fram sider ved kunstneren.

– Hun er så utrolig spennende kunstner. Det er veldig fint at hennes verk blir sett og blir anerkjent.

Til slutt ønsker Hessler å takke Subjekt for prisen og publikum for alle stemmene, men også til Serpentines Galleries i London, Oslo kunstforening, Frame i Finland, Finsk-norsk kulturinstitutt, Kulturrådet, Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune.

Juryens innstilling

«No no nse nse» var den finske kunstneren Jenna Sutelas første solopresentasjon i en større kunstinstitusjon, kuratert av direktør Stefanie Hessler og assisterende kurator Katrine Elise Pedersen på Kunsthall Trondheim, og ifølge Subjekts lesere nok ikke den siste!

«Hvordan min mobiltelefon, en intelligent slimsopp, og et magma-fylt glass-hode henger sammen er vanskelig å forstå, men det er likevel fascinerende hvordan Sutelas kunst illustrerer hvordan informasjon i dagens samfunn ved hjelp av teknologi kan bevege seg på få sekunder fra en slimsopp til et skjermbilde på en mobiltelefon», skrev Subjekts anmelder om utstillingen.

Sutelas utstilling ble på sosiale medier kjennetegnet av dens karakteristiske magma-hoder. Det som nok lokket mange som et estetisk ‘throwback’ til lavalamper fikk allikevel en dypere resonans da utstillingen og dens akkompagnerende app, “I, Magma”, var vellykket i sin formidling av hvordan «informasjonen» inne i hvert magma-hode var både unik og eksistensiell.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av