Nye tall

Stadig flere kvinner i mediebransjen

Det er gledelig at det stadig blir flere kvinner i mediebransjen, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL. Hun mener samtidig at bransjen har en vei å gå når det kommer til flerkulturelt mangfold. (Arkivfoto: Vidar Ruud/NTB.)
Det er gledelig at det stadig blir flere kvinner i mediebransjen, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL. Hun mener samtidig at bransjen har en vei å gå når det kommer til flerkulturelt mangfold. (Arkivfoto: Vidar Ruud/NTB.)
Samtidig er halvparten av mediebedriftene lite fornøyd med sitt flerkulturelle mangfold.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nye tall fra Mediebedriftenes landsforening.

Den ferske undersøkelsen er gjort av Mediebedriftenes landsforening (MBL).

108 bedrifter og 10.330 ansatte har deltatt både i fjorårets og årets undersøkelse.

Resultatet viser at andelen kvinner i mediebransjen har økt med ett prosentpoeng siden i fjor til 43 prosent.

– Undersøkelsen viser at bransjens bevisste satsing på bedre kjønnsbalanse gir resultater, og nå sier også mange mediebedrifter at de vil vektlegge flerkulturelt mangfold i større grad. Dette er positivt, men også naturlig, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL i en pressemelding.

Annonse

Halvparten jobber for å bedre balansen

De redaksjonelle virksomhetene og konsernene har den beste kjønnsbalansen med henholdsvis 47 og 52 prosent kvinnelige ansatte.

I kategorien «annet», som omfatter blant annet salg, markedsføring og kundesenter, øker andelen kvinner betraktelig med åtte prosentpoeng til 63 prosent. Distribusjon og trykkeri har lavest kjønnsbalanse, med henholdsvis 24 og 11 prosent kvinner.

Over halvparten av mediebedriftene sier de i stor grad jobber med å bedre kjønnsbalansen, hvor det er mediekonsernene som i størst grad oppgir at de jobber aktivt med dette.

Lite flerkulturelt mangfold

Hele 55 prosent av mediebedriftene er lite tilfreds med det flerkulturelle mangfoldet de har per i dag.

Kun 13 prosent av mediebedriftene som deltok i undersøkelsen, mener de har en høy grad av flerkulturelt mangfold. Én av fire sier de jobber i stor grad med å øke dette mangfoldet.

Mens 69 prosent av distribusjonsselskapene oppgir å ha høy grad av flerkulturelt mangfold, er tallet 29 prosent for «annet»-kategorien. Ellers er det svært lavt nivå på de øvrige virksomhetstypene, ifølge MBL.

– Her har vi en vei å gå som bransje, og her kan vi samarbeide om gode tiltak, sier Øgrey.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar