— Uakseptabel kopling

Dagbladet får kritikk for sponset journalistikk

Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, mener det er naturlig også å kunne vise til hvor man kan få kjøpt produktene som omtales. (Foto: Skjermdump.)
Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, mener det er naturlig også å kunne vise til hvor man kan få kjøpt produktene som omtales. (Foto: Skjermdump.)
Dagbladets satsing på bokjournalistikk sponses av Ark Bohandel. Det er helt uakseptabelt, mener mediekritikker.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dagbladets satsing på bokjournalistikk sponses av Ark Bohandel. Det er helt uakseptabelt, mener mediekritikker.

Dagbladets nye storsatsing, nettavis for bøker, rammes inn av oransje reklamebannere fra Ark Bokhandel. Nederst i anmeldelsene ligger en annonselenke til boka som omtales, som leder til Arks nettbokhandel. Det får mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen til å reagere.

– I norsk presse har det aldri vært akseptabelt å koble uavhengig redaksjonelt innhold med kommersielle samarbeid. Dette er en tydelig kobling mellom tekst og reklame som jeg synes er helt uakseptabel, sier han til Klassekampen.

Litteraturkritiker i Aftenposten Preben Jordal synes kombinasjonen av den høye andelen av toppkarakterer i Dagbladet og samarbeidet med Ark ser uheldig ut.

– Jeg forstår at enkelte kan reagere på løsningen, men i en digital verden er det naturlig også å kunne vise til hvor man kan få kjøpt produktene som omtales. Vi opplever at leserne setter pris på denne muligheten, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

Annonse

Hun forteller at avtalen med Ark innebærer at bokhandelen annonserer fast på boksidene deres, men at avisen ikke får en andel av salget om leseren velger å kjøpe boka som omtales.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar