Facebook fortsatt størst

Tiktok vokser i Norge

Tiktok er mest populært blant unge og brukes daglig av 41 prosent av de spurte i alderen 18–29 år. Veksten fortsetter for det sosiale mediet. (Foto: Illustrasjonsfoto.)
Tiktok er mest populært blant unge og brukes daglig av 41 prosent av de spurte i alderen 18–29 år. Veksten fortsetter for det sosiale mediet. (Foto: Illustrasjonsfoto.)
Nærmere én av fire voksne nordmenn har nå profil på Tiktok. Men det er fremdeles Facebook som er størst av de sosiale mediene i Norge.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nærmere én av fire voksne nordmenn har nå profil på Tiktok. Men det er fremdeles Facebook som er størst av de sosiale mediene i Norge.

Det viser Ipsos’ SoMe-tracker, en undersøkelse som har fulgt nordmenns bruk av sosiale medier siden 2013.

Nye tall fra første kvartal viser at 23 prosent av de spurte over 18 år i Norge hadde profil på videoappen Tiktok. Det er en økning på 5 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Tiktok er mest populært blant unge og brukes daglig av 41 prosent av de spurte i alderen 18–29 år.

Blant de over 60 år er det kun 1 prosent som bruker Tiktok daglig.

Annonse

Facebook er det mest populære sosiale mediet. Hele 82 prosent av spurte voksne i Norge sier de har profil på Facebook, og 67 prosent sier de bruker Facebook daglig. Samtidig sier 55 prosent at de bruker meldingstjenesten Facebook Messenger daglig.

Nummer to er bildeappen Instagram. Der har to av tre spurte voksne (67 prosent) profil, og 44 prosent er innom Instagram daglig.

Snapchat følger hakk i hæl på tredjeplass. Der har 66 prosent profil, og 49 prosent er på Snapchat daglig.

Snapchat er samtidig det aller mest populære sosiale mediet hos dem i alderen 18–29 år. Av disse sier 66 prosent at de bruker Snapchat daglig, ifølge Ipsos.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar