– Mangel på skikkelige storfilmer

Dramatisk nedgang i kinobesøket

Skuespiller Stig Henrik Hoff og produsent Live Bonnevie. Filmen «Kampen om Narvik» er utsatt på grunn av krigen i Ukraina. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Skuespiller Stig Henrik Hoff og produsent Live Bonnevie. Filmen «Kampen om Narvik» er utsatt på grunn av krigen i Ukraina. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Billettsalget til norske kinoer har stupt siden filmen «Spider-Man: No Way Home» ga tidenes åpningshelg i slutten av januar.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Billettsalget til norske kinoer har stupt siden filmen «Spider-Man: No Way Home» ga tidenes åpningshelg i slutten av januar.

Ser man på perioden januar til april, har kinobesøket gått ned med 37 prosent siden 2018. Nedgangen er 22 prosent sammenlignet med 2019. Det viser tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino.

– Det er klart det er dramatisk når man ikke er tilbake på det nivået vi hadde håpet og trodd ennå, sier direktør Guttorm Petterson i Film & Kino til Aftenposten.

Norske kinoer selger vanligvis rundt 1 million billetter i gjennomsnitt hver måned. I årets fire første måneder ble det solgt i snitt bare 659.000 billetter.

Mye av årsaken er mangel på skikkelige storfilmer. Blant annet er den norske storfilmen «Kampen om Narvik» utsatt på ubestemt tid på grunn av krigen i Ukraina, og det har ikke kommet inn noen erstatter av samme kaliber.

Annonse

Norske krigsfilmer er enormt populære. Eksempelvis ble «Den 12. mann» sett av godt over 600.000.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar