Godseier er drittlei

«Saltburn»-eiendom blir nedrent av turister og influensere

Godseieren har satt i gang patruljer rundt Drayton House etter å ha fått filmfans på nervene. (Foto: Prime.)
Godseieren har satt i gang patruljer rundt Drayton House etter å ha fått filmfans på nervene. (Foto: Prime.)
Turister og influensere bryter seg inn på den storslåtte eiendommen som ble benyttet i den prisvinnende filmen «Saltburn», sier godseieren.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Thrilleren «Saltburn» ble spilt inn på en eiendom fra 1328 som filmfansen nå er litt vel ivrige etter å besøke.

– Jeg hadde aldri forestilt meg hvor mye interesse det ville bli rundt dette. Det ganske underlig. Jeg synes ikke det er flatterende, sier eiendommens nåværende eier Charles Stopford Sackville til The Guardian.

Filmen er spilt inn på Drayton House i Northamptonshire, som antas å ha blitt bygd helt tilbake i 1328. Ingen i filmproduksjonen fikk lov til å avsløre navnet eller beliggenheten på eiendommen, ifølge Vanity Fair.

Men den storslagne eiendommen ble identifisert som Drayton House allerede da filmtraileren ble sluppet.

Og interessen fra filmens fans har nå ført til at folk tar seg inn på den private eiendommen for å ta bilde av seg selv foran huset, forklarer eieren, som sier at minst 50 skuelystne har blitt tatt av sikkerhetsvaktene.

Annonse

Handlingen dreier seg rundt Oxford-studenten Oliver som blir opphengt i den rike medstudenten Felix, som inviterer Oliver til å tilbringe sommerferien på familiens luksuriøse eiendom Saltburn.

«Saltburn» har høstet god kritikk fra anmelderne og blitt belønnet med en rekke priser.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar