– I ti av tilsynene ble det avdekket brudd, noe som er på linje med tidligere år, sier direktør Mari Velsand i en pressemelding.
Hun forteller at de fleste bruddene løses gjennom veiledning.
– Vår erfaring er at aktørene ønsker å følge reglene og er raske med å innrette seg når vi tar kontakt for dialog og veiledning.
I tilfeller med flere brudd eller manglende vilje til å ta korreks blir det aktuelt med sanksjoner, enten som advarsel eller gebyr. Kun Discovery ble gitt advarsel, for brudd på reglene om sponsing på TVNorge.
– Bruddet i 2021 skyldtes en menneskelig feil i forbindelse med godkjenningen av en sponsorplakat, og vi tok av plakaten med det samme feilen ble oppdaget. Discovery er opptatt av å følge gjeldende regelverk, skriver kommunikasjonsdirektør Hanne McBride i en epost til NTB.
Tilsynets største tilsynssak i 2021 omhandlet ulovlig pengespillreklame. En kontroll avdekket at en rekke av Discoverys TV-kanaler hadde omfattende markedsføring for pengespill som ikke er tillatt i Norge.
– I løpet av kort tid kommer vi med en avklaring på om det er grunnlag for å pålegge TV-distributørene å fjerne pengespillreklamen på TV-kanalene til Discovery, sier Velsand.