Flest unge brukere

Ekspert: – Ingen har så mye feilinformasjon som Tiktok

I et eksperiment forsøkte NewsGuard å finne ut hvor lang tid det tar før nye brukere begynner å motta falsk informasjon dersom de følger videoer om krigen. Svaret? 40 minutter. (Foto: Illustrasjonsfoto.)
I et eksperiment forsøkte NewsGuard å finne ut hvor lang tid det tar før nye brukere begynner å motta falsk informasjon dersom de følger videoer om krigen. Svaret? 40 minutter. (Foto: Illustrasjonsfoto.)
Takket være enormt mange brukere og lite filtrering av innhold er Tiktok på kort tid blitt den fremste kilden til desinformasjon under krigen i Ukraina.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Takket være enormt mange brukere og lite filtrering av innhold er Tiktok på kort tid blitt den fremste kilden til desinformasjon under krigen i Ukraina.

Hver dag pløyer BBCs Shayan Sardarizadeh seg gjennom en hallusinerende blanding av falsk og villedende informasjon om krigen, som deles via det populære videonettstedet.

– Denne krigen er virkelig ikke bra for Tiktok. Jeg har ikke sett noen annen plattform med så mye falskt innhold, sier Sardarizadeh, som jobber i den britiske kringkasterens gruppe som avdekker desinformasjon.

– Vi har sett alt: Videoer fra tidligere konflikter som resirkuleres, ekte bilder som fremstilles på en villedende måte, ting som er åpenbart falske, men som likevel får titalls millioner visninger.

Ber om penger

Han sier det mest foruroligende er falske direktesendinger, der folk later som om de er på bakken i Ukraina, men bruker videoinnhold fra tidligere konflikter – eller til og med fra spill – og ber om penger til å finansiere «rapporteringen».

Annonse

– Millioner logger seg på og ser på. De legger til og med på falsk skyting og eksplosjoner, sier Sardarizadeh.

Anastasija Zjyrmont i gruppen Access Now sier det ikke er noen unnskyldning at krigen kom som en overraskelse.

– Denne konflikten har bygget seg opp siden 2014, og problemene med propaganda og desinformasjon fra Kreml er tatt opp med Tiktok lenge før invasjonen. De har lovet å doble innsatsen og samarbeide med faktasjekkere, men jeg ikke sikker på om de tar forpliktelsene sine alvorlig, sier Zjyrmont til nyhetsbyrået AFP.

Hun sier problemet kan være mangelen på ukrainskspråklige moderatorer, noe som gjør det vanskeligere å fange opp feilinformasjon.

Få detaljer fra Tiktok

Tiktok sier til AFP at de har både russisk- og ukrainskspråklige folk, men opplyser ikke hvor mange. Selskapet sier også at de har tilført nye ressurser som skal konsentrere seg om krigen, men går ikke i detalj om dette.

Noen sier sågar at videotjenestens struktur skaper problemer når det er snakk om mer alvorlig innhold enn sketsjer og dans.

– Måten du konsumerer informasjon på Tiktok – ved å rulle raskt fra en video til en annen – betyr at det hver enkelt innholdssnutt kommer uten å settes i en sammenheng, sier Chine Labbe i NewsGuard, som følger med på feilinformasjon på nettet.

Blir raskt foret med desinformasjon

I et eksperiment forsøkte NewsGuard å finne ut hvor lang tid det tar før nye brukere begynner å motta falsk informasjon dersom de følger videoer om krigen. Svaret? 40 minutter.

– NewsGuards funn føyer seg inn i materialet som viser at Tiktoks manglende merking og moderering av innhold, kombinert med at de er flinke til å servere innhold som gjør at folk blir i appen, har gitt grobunn for spredning av desinformasjon på plattformen, heter det i rapporten fra NewsGuard.

Tiktok erkjenner at dette er et problem. I et blogginnlegg 4. mars sier selskapet at de bruker «en kombinasjon av teknologi og folk til å beskytte plattformen vår» og at de samarbeider med uavhengige faktasjekkere for å sette ting i sammenheng.

Unge brukere

Samtidig er brukernes alder et særegent problem for Tiktok. For eksempel er en tredel av brukerne i USA 19 år eller yngre.

– Det er vanskelig nok for voksne å skille mellom det som er ekte og det som er propaganda i Ukraina. Det er svært problematisk at unge brukere fores med all denne falske informasjonen, sier Labbe.

Alle de intervjuede i denne saken sier desinformasjonen florerer i alle sosiale medier, men at Tiktok har gjort enda mindre enn Facebook, Instagram og Twitter til å bekjempe problemer.

Fordi Tiktok er relativt nytt, har brukerne så langt ikke kastet seg inn i kampen mot feilinformasjon på samme måte som på andre plattformer.

– Det er grupper på Twitter og Instagram som jobber mot desinformasjon. Noen har begynt faktasjekk og opplæring av folk på Tiktok, men er snakker vi om noen titalls brukere, sammenligner med hundrevis på Twitter, sier Sardarizadeh i BBC.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner