Filmene du ikke bør gå glipp av

Fem filmer du bør få med deg på Oslo Pix Filmfestival

«Fire of Love» en av de spektakulære filmene fra årets program. (Foto: Oslo Pix Filmfestival.)
«Fire of Love» en av de spektakulære filmene fra årets program. (Foto: Oslo Pix Filmfestival.)
Oslo Pix Filmfestival arrangeres for femte gang, fra 29. august til 4. september. I år er det over 90 filmer på programmet. Her er fem filmer du ikke bør gå glipp av:
Saken er Oslo Pix Filmfestival arrangeres for femte gang fra 29.08.-04.09.2022. Her er fem anbefalte filmer fra programmet.

Den femte utgaven av Oslo Pix Filmfestival går av stabelen 29. august til 4. september, med over 90 filmer på programmet, i tillegg til massevis av arrangementer, fester og gjester. Du kan forvente en stor bredde av prisvinnende og grensesprengende filmer, fra store Hollywood-produksjoner til eksperimentelle indie-fortellinger og toneangivende klassikere.

Her er fem filmer du bør få med deg:

1 «War Pony»

(Foto: Oslo Pix Filmfestival.)

«War Pony» handler om Bill på 23 og Matho på 12 år, som begge bor i reservatet Pine Ridge i Sør-Dakota. Bill bor hos bestemoren sin, har barn med to ulike kvinner og penger er det tynt med. Matho er det enda verre stilt med. Han bor sammen med sin fraværende og tidvis voldelige far, som er doplanger. Til tross for dette har de to på ingen måte gitt opp. På rørende, kreativt og morsomt vis håndterer de hverdagen på sitt vis.

Riley Keoughs og Gina Gammells regidebut var en av de store snakkisene på årets filmfestival i Cannes. Keough hadde sitt gjennombrudd som skuespiller i «American Honey» (2016), og har tydelig hentet inspirasjon fra denne til sin debutfilm.

Annonse

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «War Pony» her.

2 «The Scary of Sixty-First»

(Foto: Oslo Pix Filmfestival.)

«The Scary of Sixty-First» er en unik skrekkfilmpastisj satt til Upper East Side i New York. Venninnene Addie og Noelle flytter inn i en overraskende billig leilighet på Manhattan. En dag banker en ukjent kvinne på døra og forteller Noelle at leiligheten deres tilhørte Jeffrey Epstein, og at han sannsynligvis har brukt den for å holde sexslaver innesperret.

Dasha Nekrasova er regissør, manusforfatter og skuespiller i «The Scary of Sixty-First». For flere er hun nok kjent for podcasten «Red Scare», som hun er vert for sammen med venninnen Anna Khachiyan. Hun er også kjent for rollen som Comfrey i HBO-serien «Succession» (2018).

«The Scary of Sixty-First» vant prisen for beste debutfilm på filmfestivalen i Berlin i 2021.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «The Scary of Sixty-First» her.

3 «Nothing Compares»

(Foto: Oslo Pix Filmfestival.)

Møt den revolusjonerende artisten Sinéad O’Connor, som var forut sin tid i feministkampen i form av tidløs musikk og sterkt pågangsmot.

«Nothing Compares» viser et ekte og nært portrett av den kjente artisten. Elsket og hatet tok hun verden med storm med sin musikk og uttrykksform. Med inspirasjon fra de store, som Bob Dylan, var likevel hennes drøm aldri å bli en popstjerne.

Om du enten er politisk engasjert, en musikkelsker eller bare rett og slett savner en god dokumentar trenger du ikke å se en annen vei enn opp mot lerretet.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Nothing Compares» her.

4 «Flux Gourmet»

(Foto: Oslo Pix Filmfestival.)

Lyd, performancekunst, matlaging og ernæring kjøres rundt i en miksmaster i Peter Stricklands herlig rare kulinariske kaos av en film.

På et avsidesliggende herskapshus driver Jan Stevens (Gwendolyn Christie, kjent fra «Game of Thrones») en residens for spesielt utvalgte kunstnere som bruker lyden fra matlaging som grunnlag for performancekunst.

Regissør Peter Strickland følger en stil som vil være kjent for de som har sett hans tidligere filmer som «The Duke of Burgundy» (2015) og «In Fabric» (2018). Det sanselige og det erotiske, og forholdet mellom god og dårlig smak – her ganske så bokstavelig – utforskes med inspirasjon fra europeisk 70-talls skrekk og erotikk. Samtidig har filmen en underfundig humor som ligger konstant og bobler under overflaten.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Flux Gourmet» her.

5 «Fire of Love»

(Foto: Oslo Pix Filmfestival.)

Ekteparet Katia og Maurice Krafft levde og døde for en dypere forståelse av vulkanenes mysterier.  Sammen dokumenterte det sjarmerende franske paret hundrevis av timer med vulkansk aktivitet på film. 30 år etter deres tragiske dødsfall, kan du endelig få oppleve deres spektakulære opptak av lava i de mange formene det tar.

«Fire of Love» viser mennesket i møte med kjærligheten og naturens enorme krefter. Selv om deres begivenhetsrike liv brått tok slutt, lever Katia og Maurice videre gjennom opptakene fra deres mange ekspedisjoner. Nå får vi også bli med på deres eventyr.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Fire of Love» her.

Om Oslo Pix Filmfestival

29. august til 4. september går Oslo Pix Filmfestival av stabelen. Det betyr en hel uke med filmvisninger på Ringen Kino, Vega Scene og andre arenaer på Grünerløkka, samt gratis utevisninger på Schous plass. I tillegg byr festivalen på mange spennende gjester, fester, filmsamtaler og alt annet som hører til på en filmfestival.

Oslo Pix Filmfestival gir deg eksklusive førpremierer, filmer som sprenger grenser og setter dagsorden. Du får se høydepunkter fra blant annet Sundance, SXSW og filmfestivalene i Cannes og Berlin, og ikke minst det beste som finnes av nordisk film akkurat nå.

oslopix.no finner du alt du trenger: filmomtaler, informasjon om visningstider, gjester og arrangementer, samt billetter til alle visninger. Du kan også sette opp ditt personlige filmprogram, med full oversikt over alt du ønsker å få med deg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen