Subjektprisen 2022

Årets utstilling

Hvilke utstillinger var best og viktigst i 2022? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets utstilling

I priskategorien Årets utstilling har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kandidater.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

«Munchs mesener og samlere, venner og hjelpere» på Galleri F 15 var en ypperlig utstilling, som brukte Munchs mest iøynefallende svakhet til hans favør. 

«Munchs mesener og samlere, venner og hjelpere»

«Munchs mesener og samlere, venner og hjelpere» var en liten, men slagkraftig utstilling bestående både av grafikk og maleri. Utstillingens natur var uferdig og hastig, men opplevdes likevel forbausende helhetlig. Det kan diskuteres hva som var Edvard Munchs mest fruktbare periode som kunstner, da han ofte kunne beskyldes for å være rastløs med penselen. Årets utstillingen på Galleri F15 gjorde ingenting for å legge skjul på det faktum at Munch tidvis var kjapp og ujevn, tvert imot ga utstillingen de besøkende et ærlig innblikk i Munchs kreative prosess.

Verkene strekker seg fra 1900-1916, en periode som kan sees som et langvarig vendepunkt i Munchs liv og virke, der han tok et kraftig oppgjør med de urolige 1890-årene. Utstillingen trekker tråder mellom Munchs retrett i København og dens følger for hans kreative uttrykk. Resultatet ble en ypperlig utstilling, som brukte Munchs mest iøynefallende svakhet til hans favør. 

Ved å innlemme kunstnere fra forskjellige kulturer og uttrykksformer blir «I villskapens øye» en mangfoldig opplevelse, som gir oss en bredere forståelse. (Foto: Munchmuseet.)

«I villskapens øye»

«I villskapens øye» var en klinisk og intellektuell utforskning av sambandet mellom symbolisme og surrealisme i kunsten. Enda Edvard Munch lå til grunn for utstillingen, var han på ingen måte overrepresentert i den tankevekkende fremvisningen av epoke, definisjoner og slektskap. Utstillingen var toneangivende for hva Munchmuseet i Bjørvika bør være, nemlig et uredd og ledende museum med Munchs kunst som utgangspunkt.

Etter flere års arbeid presenterte kurator Lars Toft-Eriksen en forholdsvis kald, men også kontrollert utstilling, som fremfor noe annet søker svar ved hjelp av å stille over 200 verk opp mot hverandre. Auguste Rodin, Pablo Picasso, Vincent van Goghs, Jean Arp, Lee Miller og Antonin Artaud er blant de representerte kunstnerne, og ved å innlemme kunstnere fra forskjellige kulturer og uttrykksformer blir «I villskapens øye» en mangfoldig opplevelse, som gir oss en bredere forståelse. Slik at vi igjen kan begynne å stille nye spørsmål.

«Jeg kaller det kunst» var en bevisst kaotisk affære, som Høstutstillingen på ecstasy. Det traff mange. (Foto: Frode Larsen.)

«Jeg kaller det kunst»

«Jeg kaller det kunst» viste alt fra monumentale installasjoner til mindre enkeltverk, i et vell av materialer og teknikker. Kurateringen var gjennomført for maksimal effekt, ikke kvalitet. «Jeg kaller det kunst» var en bevisst kaotisk affære, som Høstutstillingen på ecstasy. Det er ikke kvaliteten som sitter igjen, men bredden og overfloden.

Utstillingen lyktes med hovedsaklig to ting, som få andre får til. For det første klarte den å vise en reell bredde av det som rører seg ute i Kunst-Norge. Ikke alt var representert, men kuratorene hadde anstrengt seg for å vise kunst som vanligvis holdes utenfor det gode selskap. Med en slik bredde er det nødt til å gå utover utstillingens koherens, men det var verdt offeret.

For det andre lyktes «Jeg kaller det kunst» med noe helt enkelt, noe så banalt at det nærmest er et tabu: Å tiltrekke seg publikum. Dette var publikums første møte med lyshallen og det nye Nasjonalmuseet. Med tanke på besøkstallene var det også manges første møte med hva samtidskunst kan være. Med det som kriterie var utstillingen sjeldent vellykket.

Med samtaler, utstillinger, forestillinger, filmvisning, designstudio og et halvt tonn lego har Arkitekturtriennalen klart å favne alt fra det snevre til det tilgjengelige og aktualisert arkitekturen på glimrende vis.

«Oslo arkitekturtriennale»

Arkutekturtriennalen risikerer å havne mellom ulike stoler. Med tre års mellomrom for hver gang den går av stabelen, har det gjengse publikum god tid til å glemme hele greia, før neste arrangement. Idéen om å gå inn i ett bygg for å se på bilder av andre bygg eller av byrom kan virke litt abstrahert og fjernt fra målet. Noen vil kanskje synes det virker litt kjedelig.

Triennalen har altså noen innebygde utfordringer, men de har heldigvis ikke tatt lett på oppgaven: Diskusjonene har hatt genuint interessante temaer, med spørsmål som engasjerer uten å fordumme. Med kjerne i det gamle Munchmuseet og ved Nasjonalmuseets arkitekturlokaler på Bankplassen hadde triennalen base i noen av byens beste lokaler, som begge er interessante eksempler på sin samtids arkitektur og byplanlegging.

Med samtaler, utstillinger, forestillinger, filmvisning, designstudio og et halvt tonn lego har Arkitekturtriennalen klart å favne alt fra det snevre til det tilgjengelige, i noen av våre mest grunnleggende spørsmål: Hvordan vil vi bo?

Lin Wang bruker kunsten til å utforske maktmisbruk, ikke drive aktivisme. Dermed blir «Still life» interessant også for tilskueren, som får rom til å engasjere seg. (Foto: Aliona Pazdniakova/Trøndelag senter for samtidskunst.)

«Still Life»

De siste årene har Lin Wang etablert seg som en av de mest gjenkjennelige og lovende billedkunstnerne her til lands. Utstillingene hennes fremstår ikke umiddelbart så mye som kunstutstillinger, som et tredimensjonalt stilleben av nåtiden. Så også på Trøndelag senter for samtidskunst i år.

Den håndverksmessige utførelsen er upåklagelig. Wangs elegante porselensfigurer er stilt ut på paller, i montre eller strødd over bordene. Det krever litt å gå inn i samtidens største spørsmål uten å drukne i selvfølgeligheter. Imperialisme og eksotifiseringen av det fremmede er et populært tema i samtidskunsten. Som alle trender og klisjéer finnes det mange forslitte og halvhjertede forsøk på å treffe tidsånden og å være aktuell.

Men det er også noen fulltreffere, og her finner vi Wang. Hun bruker kunsten til å utforske temaet, ikke drive aktivisme. Dermed blir utstillingen interessant også for tilskueren, som får rom til å engasjere seg.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av